Dante Aligheri’nin İlahi Komedyası Üzerinden Sandro Botticelli Cehennem Tablosu’nun İçerik Analizi

Dünya edebiyatının önemli yazarlarından olan Dante Alighıeri (1265-1321) başyapıt İlahi Komedyası ile (La Divina Commedia), Rönesans’tan günümüze kadar pek çok sanatçıya ilham olmuştur. O dönem (14. yüzyıl ilk yarısı) siyasi olaylardan sürgüne gönderilen Dante, sürgünde insanlığın anarşi içinde olduğu kanaatine varır. Birinin çıkıp yolunu kaybetmiş insanlığa rehberlik etmesi gerektiğini düşünür. İnsanlığı bu korkunç durumdan uyandıracak şey Dante’nin inancına göre bir eser yazmak ve bu yolla insanlığı uyarmak olacaktır. Orta Çağ ile Rönesans arasındaki geçiş dönemde Cehennem (Inferno), Araf (Purgatoria) ve Cennetten (Paradiso) oluşan ahiret yolculuğu, İlahi Komedya’yı kaleme alır. Yaptığı üç farklı hayalî seyahati destansı anlatım tarzıyla anlatmıştır. Din ve felsefe temalarını yoğun insancıl duygularla birleştirmiş ve sembolik şiirlerle ele almıştır. Rönesans’tan günümüze kadar pek çok sanatçı Dante’nin Cehennemi’nden ilham alarak alegorik eserler üretmişlerdir. Dante’nin Cehennemi, etkilediği sanatçıların yansıttığı eserlerde toplumsal, sosyal, siyasi, kültürel ve dini bağlamda karşımıza çıkar. Bu çalışmada Dante’nin Cehennemi’nden etkilenen Sandro Botticelli’nin eseri resimsel anlatı yoluyla ikonografik olarak ele alınacaktır.

___

  • Alighieri, D. (2011), İlahi Komedya, (R. Teksoy, Çev.), Oğlak Klasikleri, İstanbul.
  • Alighieri, D. (2018), İlahi Komedya-Cehennem, (F. Timur, Çev.), Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Alighieri, D. (2019a), İlahi Komedya-Araf, (F. Timur, Çev.), Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Alighieri, D. (2019b), İlahi Komedya-Cennet, (F. Timur, Çev.), Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Çelebioğlu, A. (2014), Edebi Medinlerde Cehennem Tasvirlerinin Karşılaştırılması, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı32, 69-76.
  • Çetin, Z. (1994), “Dante ve Boccaccio’nun İnsana ve Aşka Bakışı”, Marmara İletişim Dergisi, Sayı7, 279-308.
  • Erhat, A. (2009), “Mitoloji Sözlüğü”, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Korkmaz, Ö. (2001), DanteAlighieri – Yaşamı ve Eserleri –, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 3, Sayı2, sayfa 46-93.
  • Parlak Temel, Ö. (2016), İlahi Komedya:XXVIII-XXXIII-XXXIV Sayılı Kantorlarla Dante’nin “Cehennem”inde Adalet Kavramı ve “Contrapasso” Yasası, DTCF Dergisi, 56.1, 100-123.
  • Tolay, M. (2015)Dante ile Sanat ve Düşünce, İstanbul Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Görsel 1: https://gallerix.org/pic/B/1332529164/24923.jpeg 28. 12. 2019
  • https://www.wga.hu/art/b/botticel/5allegor/30birth.jpg 28.12. 2019
  • https://www.wga.hu/art/b/botticel/5allegor/10primav.jpg 28.12.2019
  • https://www.wga.hu/art/b/botticel/7portrai/14dante.jpg 28.12.2019
  • https://www.wga.hu/art/m/michelan/3sistina/lastjudg/1lastjud.jpg 28.12.2019
  • https://www.wga.hu/art/g/giotto/padova/4lastjud/00view1.jpg 28.12.2019
  • https://www.wga.hu/art/b/blake/11france.jpg 28.12.2019
  • https://artsandculture.google.com/asset/dante-and-virgile/-AF79SI4- gGMKA?hl=tr28.12.2019
  • https://www.wga.hu/art/d/dore/dante.jpg 28.12.2019
  • https://artsandculture.google.com/asset/self-portrait-in-hell/ vAH377jnJvW2XA28.12.2019
  • https://www.wga.hu/art/m/martin/pandemon.jpg 28.12.2019
  • https://www.wikiart.org/en/franz-stuck/inferno-1908 28.12.2019