İmam Şafii divanında ilim

Günümüz dünyasında eğitim ve öğretim ile ilgili sürekli yeni teoriler ortaya çıkmaktadır. Bu teknikleri incelediğimizde şu husus ortaya çıkmaktadır: Eğitim ve öğretim ile ilgili teknikler bir önceki tekniğinin eleştirisi üzerine gelişmiştir. İlimde eleştirinin yerini asla inkâr edemeyiz. Çünkü eleştiri ilimlerin ilerlemesini sağlamıştır ve sağlamaya da devam edecektir. Ancak eleştirinin yanına önceki âlimlerin tecrübelerinin de göz önüne alınması elde edilecek faydayı artıracaktır. Önceki âlimlerin tecrübeleri konusunda bu çalışmada İmam Şafii’nin ilimle ilgili beyitleri incelenecektir. İmam Şafii İslam dünyasındaki dört hak mezhepten birinin kurucusudur. O genelde bu özelliği ile bilinir. Fakat Hadis, Fıkıh gibi dini ilimlerin yanında Arapça ve Edebiyat ile de meşgul olmuştur. Şiir yazmış ama bu şiirlerini bir kitapta toplamamıştır. Onun şiirleri biyografi kitaplarında yer almıştır. Bu şiirleri Abdurrahman b. el-Mustavî ve Muhammed İbrahim Selim derleyerek ayrı iki kitap halinde neşretmiştir. Bu çalışmada İmam Şafii’nin şiirlerini incelemekte iki husus hedeflenmiştir. Birincisi İmam Şafii’nin edebiyatçı yönünü tanıtmak. Çünkü yukarıda da bahsedildiği gibi onun sadece tek bir yönü bilinmektedir. İkincisi divanında geçen ilimle ilgili beyitleri günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırmak. Böylece günümüz modern eğitim anlayışıyla, önceki âlimlerin tecrübelerinin bir araya getirilme zemini araştırılacaktır. Araştırma iki bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Giriş bölümünde İmam Şafii’nin hayatı ile ilgili bilgiler verilmiştir. Giriş bölümünden sonra İmam Şafii’nin divanında ilimle ilgili beyitleri açıklanmıştır. Bunlar: İlmin önemi, ilmin faydası, ilim için en uygun yaş, ilmin kaynağı, yazmanın (not almanın önemi), ilimde orjinallik nakilciliğe tepki ve ezber için yapılması gerekenler.

The knowledge in Diwan’s Şafii

In today's world, new theories are emerging continuous about education and training. When we examine these techniques, the following issue arises: Techniques related to education and training have evolved on the criticism of the previous technique. We can never deny the place of criticism in science. Because criticism has made progress in science and will continue to provide. However, taking into account the experiences of the previous scholars in the name of criticism will increase the benefits. In this study about the experiences of the previous scholars, will be examined the poems of Imam Shafii. Imam Shafii is the founder of four rights sects in the Islamic World. He is known generally by this property. But, he was also engaged in Arabic and Literature. He wrote poems but did not collect these poems in a book. His poems have been featured in biography books. Abdurrahman b. al-Mustavi and Muhammad Ibrahim Selim compiled these poems and published them into two books. In this study, two aspects of Imam Shafii's poems are studied. First, to introduce the literary aspect of Imam Shafii. The second is to compare the couplets related to the knowledge in the divan with today's education concept. The research consists of two chapters and results. In the introduction, information about the life of Imam Shafi'i given. After the introduction, the verses about the science of Imam Shafii explained. These are the importance of science, benefit of science, best age for science, source of knowledge, importance of writing, originality in science, reaction to transport and things to do for memorization

___

  • Akan, D; Çelik, Z, & Diş, O. (2014). «İlköğretimde Yöneltme Yönergesi Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi .» Ekev Akedimi Dergisi. Akdoğan, A. (2009). «Sosyal Gelişmenin İki Dinamiği Bilim ve Ahlak.» Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi: 11-44. Atılgan, Y. K. (2013). «İslam Düşüncesinde İlmin Kaynağı İmkanı ve Sınırları.» Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi: 191-214. Cengiz, E. (2018). "Endülüs Tefsir Anlayışında Belağat İlminin Yeri", Şehr-İ Nuh Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Ed. Gültekin Gürçay, İksad Yayınevi, Cizre-Şırnak. Demirayak, K. (2012). Arap Edebiyatı Tarihi I. Erzurum: Fenomen Yayınları. el-Mustavi, A. (2005). Divanu İmam eş-Şafii. Beyrut-Lübnan: Dauru'l-Marife. es-Safedi, S. H. b. E. b. A. (200). el-Vafi bi'l-Vefiyat. Beyrut. Eyüpoğlu, O. (2004) «İslam Dünyasının Geri Kalmışlık Sorununa Kurtuluşçu Yaklaşımlar.» Ekev Akademi Dergisi: 195-218. ez-Zehebî, Ş. E. A. M. b. A. b. O. (2006). Siyeru Alâmı'n-Nubela. Kahire: Daru'l-Hadis. ez-Zernuci. (1981). Talimu'l-Muteallim. Beyrut: el-Mektebu'l-İslami. Kara, Ş. (2004) «Anadil Edinimi ve Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi.» Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Kılıç, Y. (2009) «Eski Ön Asya Toplumları Arasında Yazı ve Dil Etkileşimi.» Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: 122-151. Kurt, A. (2008). «İslam ve Geri Kalmışlık Sorunu.» Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi: 35-72. Medawar, P.M., ve Çev: Arık, N. (1994). Genç Bilim Adamına Öğütler. Ankara: Tübitak. Selim, M. İ. (tsz). Divanu'l-İmam eş-Şafii. Kahire: Mektebetu İbn Sina.