Palaiologan Döneminde Konstantinopolis Manastırlarının Hayır Kurumları ve Finansal Kaynakları

Manastır sistemi özellikle hayırseverlik işlevi açısından Bizans sosyal ve ekonomik yaşamı için hayatidir. Neredeyse tüm Bizans toplumu imparatorluk tarihi boyunca ihtiyaç sahibi insanların çeşitli ihtiyaçlarını kendi ekonomik temellerine dayanarak karşılayan manastır kuruluşlarına mensuptu. Bu yüzden Bizans toplumu içinde manastır sistemi farklı toplumsal katmanlardaki insanların arasında köprü işlevi gören yardımseverlik ve hayır kuruluşları vasıtasıyla gözlemlenebilir. Bununla birlikte tüm bu yardım etkinliklerinin gerçekleştirilebilmesi ve hayır kuruluşlarının görevlerini yerine getirebilmeleri için güçlü ekonomik temellere ihtiyaç vardır. Oysaki Palaiologan dönemindeki ekonomik zorluklar geç Bizans döneminin en varlıklı manastırlarını ve onların etkinliklerini bile olumsuz etkilemiştir. Dolayısıyla Konstantinopolis Manastırlarının bu hayır işlerini mümkün kılan finansal kaynaklarının tabiatını incelemek geç Bizans dönemi sosyo-ekonomik tarihini daha iyi anlamak için gereklidir.

PHILANTHROPY IN CONSTANTINOPOLITAN MONASTERIES AND THEIR FINANCIAL RESOURCES IN THE PALAIOLOGAN PERIOD

The institution of monasticism was a vital component of the Byzantine social and economic life especially in terms of their philanthropic functions. Almost entire Byzantine society was attached to monastic foundations which satisfied various needs of the destitute people depending on their economic bases throughout the empire’s history. Therefore, the visibility of the institution of monasticism within the Byzantine society was mainly based on its philanthropic activities and charitable institutions that built the bridge between people from different social strata. After all, these philanthropic activities and institutions necessitated a strong economic power to remain to function. However, the economic hardships within the Palaiologan period had a negative impact even on the wealthiest monasteries of the late Byzantine Empire and their philanthropic activities. Therefore, it is necessary to analyze the nature of the financial resources of Constantinopolitan monasteries that made philanthropic activities possible in order to have a better comprehension of the Late Byzantine socio-economic history.

___

  • Charanis, Peter; “The Monastic Properties and the State in the Byzantine Empire,” Dumbarton Oaks Papers4, 51-118.
  • Charanis, Peter; “The Monk as an Element of Byzantine Society,” Dumbarton Oaks Papers25, 61-84.
  • Clavijo, Ruy Gonzalez De; Narrative of the Embassy of Ruy Gonzales de Clavijo to the court of Timour, at Samarcand, A.D. 1403-6, Cambridge University Press, New York, 2009.
  • Constantelos, Demetrios J.; Byzantine Philanthropy and Social Welfare, Rutgers University Press, New Jersey, 1968.
  • Constantelos, Demetrios J.; Poverty, Society and Philanthropy in the Late Medievael Greek World, The Speros B. Vryonis Center for the Study of Hellenism, New York, 1992.
  • Erdoğan, Esra Güzel, Ayla Ödekan, and Nevra Necipoğlu; "II. Andronikos Dönemi Konstantinopolis Manastırlar'nda Philanthropia," İTÜ Sosyal Bilimler Dergisi 6, no. 2 (December 2009): 27-40.
  • Ibn Battuta Tanci, Ebu Abdullah Muhammed; Ibn Battuta Seyahatnamesi I, Yapı Kredi Yayınları, Istanbul, 2000.
  • Majeska, George P.; Russian Travelers to Constantinople in the Fourteenth and Fifteenth Centuries, Dumbarton Oaks Research Library and Collection, Washington, District of Columbia, 1984.
  • Miller, Timothy S.; The Birth of the Hospital in the Byzantine Empire, The Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1985.
  • Necipoğlu, Nevra; “Byzantine Monasteries and Monastic Property in Thessalonike and Constantinople During the Period of Ottoman Conquest,” Osmanlı Araştırmaları XV, 123-135 Smyrlis, Kostis.; La Fortune Des Grands Monasteres Byzantins, Association des Amis de Centre d‟Histoire et Civilisation de Byzance, Paris, 2006.
  • Smyrlis, Kostis; The State, the Land and Private Property, Confiscating Church and Monastic Properties in the Palaiologan Period, in Church and Society in Late Byzantium, ed. D. Angelov (Kalamazoo: Medieval Institute Publications, 2009), 58-87.
  • Talbot, Alice-Mary;"An Introduction to Byzantine Monasticism," Illinois Classical Studies12, no. 2, 229-41.
  • Talbot, Alice-Mary;“Monasticism in Constantinople in the Final Decades of the Byzantine Empire,” 550th Anniversary of the Istanbul University International Byzantine and Ottoman Symposium (XVth Century), 295-308.
  • Talbot, Alice-Mary; “The Restoration of Constantinople under Michael VIII,” Dumbarton Oaks Papers47, 243-261.
  • Thomas, John and Angela Constantinides Hero, eds.; Byzantine Monastic Foundation Documents, Dumbarton Oaks, Washington D.C, 2000.
  • Thomas, John Philip; Private Religious Foundations in the Byzantine Empire, Dumbarton Oaks, Washington D.C, 1987.