Kentsel müzakereler ve sanat taktikleri

Urban negotiations and art tactics

Kentsel müzakere ve sanat taktikleri sanatın yaşama katılması için olanaklar bulunmasını sağlayan sanat stratejileridir. Göçebe Mutfağı ise sanat ve kentsel mekan arasında kendisine yer bulan, yapılar arası geçişi sağlayan sanatsal bir çalışmadır. Bu çalışma, Brezilya Sao Miguel’de bir gecekondu (favela) alanı olan Vila Nova’nın sakinlerinin kentsel çevreyle ilgili müzakere süreçlerinde kendilerini örgütlemeleriyle ilgilidir. Vila Nova kentsel yenilenme (regeneration) süreci içinde olan bir alandır, ancak konu, yerel (ve çelişkin) koşulların sıhhileştirilmesi anlamında ele alınmamakta, yeni kentleşme modellerinin getirdiği yeni fikirlerin çelişkisi üzerine kurulmaktadır. Göçebe Mutfağı, kamusal ve özel alanın üretiminde yer alan bir dizi işbirlikçi ve katılımcı kentsel eylemden sadece bir tanesidir. Bu sanatsal çalışma kurumsal ve kurumsallık ötesi sanatsal eylemleri birleştiren ve içeren bir köprü (bricolage) gibi görev yapar. Çalışmanın henüz beliren stratejileri Vila Nova’nın sakinleriyle gerçekleştirilen bir dizi çalıştayla şekillenmiştir. Üretim alanı katılımcıların kendi aralarında örgütlenmelerini sağlayan bir yere dönüşür. Proje enformaliteyi, projenin kendisine ve diğer kentsel müzakerelere taktikleriyle kolektif bir görünürlük sağlayan bir bilgi alanı olarak benimseyip kucaklar. Yapı, semt sakinlerinin kendilerini örgütledikleri, yaşamları için esnek ve yaratıcı bir bağlam yaratmaya çalıştıkları bir yer olarak görev yapar. Göçebe Mutfağı esnek, değişken, göçebe ve kentsel faaliyetlerde farklı durumlara ve bağlamlara uyum sağlayabilen istekli bir üretime yatırım yapar. Kamusal ve sosyal mekanın üretimine dair kentsel kararlar Göçebe Mutfağı’nda bir arada yemek yapıp yerken kurulan ilişki sırasında verilir. Bu dokulararası heykelsi yapı, kendi durumunu ve kamusal alanını belirleyen koşulları tanımlarken bir iletişim (diyalog) alanı haline gelir. Göçebe Mutfağı’nın sonuçları, estetik-etik-mekansal politika oluşturabilen bir eylem alanı olan sanat üretiminin potansiyel sınırlarını araştırır.

___

  • BADIOU, A. (2007) Being and Event, tr. by O. Feltham, Continuum International Publishing Group, London.
  • DE CERTAU, M. (1988) The Practice of Everyday Life, California Press. Berkley, Los Angeles, California.
  • DELEUZE, G. and F. GUATTARI (1987) A Thousand Plateaus, tr. B. Massumi, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  • DEUTSCHE, R. (1996) Evictions: Art and Spatial Politics, MIT Press, Cambridge, MA.
  • GUATTARI, F. (2008) The Three Ecologies, tr. by Gary Genosko, Continuum, London.
  • KANT, I. (1987) Critique of Judgment, tr. by Werner S.Pluhar Hackett Company, Indianapolis, Indiana.
  • LACLAU, E. (1996) Emancipation(s), Verso, London and New York.
  • LÉVI-STRAUSS, C. (1966) The Savage Mind, tr. by George Weidenfeld, The University of Chicago Press, Chicago.
  • MOUFFE, C. (2005) On the Political, Routledge, London.
  • ROUSSEAU, J.J. (1762, 1968) The Social Contract, tr. by M. Cranston, Penguin Books, London.
  • SOJA, E.W. (2003) Postmodern Goegraphies, The reassertion of space in critical social theory, Verso, London.