Kültürel Miras Bilinci, Farkındalık ve Katılım: Taşkale Köyü Örneği

Sürdürülebilir, bütünleşik ve rasyonel koruma yaklaşımıyla ön görülen miras yönetiminin her aşamasında paydaş katılımı yer almaktadır. Bu sürece etkin, verimli ve işbirlikçi katılım, miras bilinci ve farkındalıkla olanaklıdır. Yerel halkın katılımına bu etkenlerle birlikte, yerinden yönetimin gereği, yaşam alanlarını etkileyen kararlarda söz hakkı ve miras değerleri üzerinden elde edilecek sosyo-kültürel ve ekonomik faydadan yararlanma hakkının kullanımı ivme kazandırmaktadır. Bu makalede, dünya miras listesindeki değerlere eşdeğer ya da benzeş kaya oyma mekânlara sahip Karaman-Taşkale köy halkının taşınmaz kültür mirası olan bu değerlere ilişkin bilinç ve farkındalık düzeyi ile korunmasına ilişkin katılım eğilimleri belirlenerek, katılımcı koruma politikalarının geliştirilmesine ve alanyazına katkı sağlanacağı düşünülmektedir.

Cultural Heritage Knowledge, Awareness and Participation: Taşkale Village Sample

The rock-carved spaces with extraordinary universal values are one of the priority thematic issues in conservation identified by UNESCO since the years 2010. Stakeholder engagement takes place at every stage of heritage management, which is anticipated with a sustainable, integrated and rational protection approach. Effective, productive and collaborative participation in this process is possible with heritage knowledge awareness and awareness. Together with these factors, socio-cultural and economis benefits which are derived from heritage values and the right to speak in decisions affecting habitats accelerate the participation of local people. In this article it is aimed to determine the tendency of participation of people of Karaman-Taşkale Village regarding the awareness level of these values which are immovable heritage, to improve participant conservation policies and to contribute to literature. In addition, it is hoped that Taşkale village will simultaneously testify to the Turkishization of Anatolia and Rumeli in the past, and that Atatürk's homeland will contribute to the sustainability of this intangible cultural heritage and to the recognition of the village.

___

  • Akbulut, Y. (2012). Veri çözümleme teknikleri. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 162-195.
  • Anzerlioğlu, Y. (2009). Karamanlı ortodoks Türkler. Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Çiçek, A. (2013). Türklerde iskân siyaseti. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 29-46.
  • Dinçer, İ. (2013). Thinking together urban conservation with urban mod-ernization in the process of urban transformation: The possibili-ties of "historic urban landscape" concept. ICONARP Interna-tional Journal of Architecture and Planning, 1, 23-41.
  • Ekin, C. (2017). Karamanlıların soy kütükleri Karamanlıca (Grek Harfli Türkçe) kitabeli mezar taşlar. Sanat Tarihi Dergisi, 26(2), 221-241.
  • Faro Sözleşmesi (Council of Europe Framework Convention on the Val-ue of Cultural Heritage for Society). (2005). https://www.coe.int/en-/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/199, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • Franklin, S., Baars, B. J., Ramamurthy, U., Ventura, M. (2005). The role of consciousness in memory. Journal of New Media in Neural and Cognitive Science and Education, 2(3), 1-38. http://www.brains-minds-media.org/archive/150/bmm150.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • Güler, A. (2017). Atatürk'ün soyu kizil oğuzlar ve konyarlar. (2. Baskı), İs-tanbul: Berikan Basımevi.
  • Gültekin, N. (2010). Kültürel miras alanlarının yönetimi. Yasal ve Yönetsel Boyutlarıyla Planlama, Prof.Dr. Feral Eke Anısına, Ankara: GÜ. Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, 258-269.
  • ICOMOS. (1990). Arkeolojik mirasin korunmasi ve yönetimi tüzüğü. http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_084520000-1353670083.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • ICOMOS (1994). Nara özgünlük tüzüğü. http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0280416001353 669454.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • ICOMOS. (1999-a). Geleneksel mimari miras tüzüğü. http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0901887001353 670596.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • ICOMOS. (1999-b). Uluslararası Kültürel Turizm Tüzüğü. http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_000523300-1353670786.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • ICOMOS. (2008-a). The ICOMOS Charter for the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites, Quebec, Canada. http://icip.icomos.org/downloads/ICOMOS_Interpretation_Cha rter_ENG_04_10_08.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • ICOMOS. (2008-b). The Icomos Charter On Cultural Routes, the Interna-tional Scientific Committee on Cultural Routes (CIIC) of ICOMOS, Quebec, Canada. https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/cultur alroutes_e.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • ICOMOS. (2010). Rock Art, Pre nomination Guidelines. http://openarchive.icomos.org/268/1/ICOMOS_Rock_Art_Guide lines_2010_EN.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • ICOMOS. (2011).The Paris Declaration On heritage as a driver of devel-opment, Paris. https://www.icomos.org/Paris2011/GA2011_Declaration_de_Pa ris_EN_20120109.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • KTB (2003). Kültür ve Turizm Bakanlığı Teşkilât Ve Görevleri Hakkında Kanun. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.4848.-pdf, Erişim Tarihi: 30.07.2018.
  • Konyalı, İ.H. (1967) Abideleriyle ve kitabeleriyle karaman tarihi, ermenek ve mut abideleri, İstanbul: Baha Matbaası.
  • Loewenstein, G. F., Weber, E. U., Hsee, C. K., Welch, N. (2001). Risk as feelings. Psychological Bulletin, 127(2), 267-286.
  • Marton, F., Booth, S. (2009). Learning and awareness. New York, London: Routledge.
  • Mason, W. M., Wong, G. Y., Entwistle, B. (1983). Contextual analysis through the multilevel linear model. Sociological methodology, 14 (1983-1984): 72-103.
  • MEB (1992) Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/73.html, Erişim Tarihi: 30.07.2018.
  • MEB (2017) Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim Ve Ortaöğretim Öğretim Programlarinin Güncellenmesi https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_01/13152934_basYn_aYklamasY_13012017.pdf, Erişim Tarihi: 30.07.2018.
  • MEB (2018). Öğretim Programları, http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx, Erişim Tarihi: 30.07.2018.
  • Nyaupane, G. P., Timothy, D. J. (2010). Heritage awareness and appre-ciation among community residents: Perspectives from Arizo-na, USA. International Journal of Heritage Studies, 225-239.
  • Ortaylı, İ. (2015). Türklerin tarihi. İstanbul: Timaş yayınları.
  • Önder, Ö. (2013). Yerelleşme ve yerel demokrasinin güçlendirilmesi bağlamında yerel katilim. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(18), 311-326.
  • Özdemir, M. (2011). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 323-343.
  • Özer, M. A. (2015). Yönetimden yönetişime geçişte karar verme sü-recinde yaşanan değişim. İçinde Ö. Önder, F. Kırışık (ed.), Kamu yönetimi ve siyaset biliminde karar verme. (İkinci baskı) Ankara: Detay Yayıncılık. 459-486.
  • Sayers, R. (2006). Principles of awareness-raising for information literacy, a case study. Bankok: UNESCO.
  • Stone, H., Sidel, J., Oliver, S., Woolsey, A., Singleton, R. C. (2004). Senso-ry evoluation by quantitive descriptive analysis. Descriptive Sen-sory Analysis in Practice, 23-34.
  • Şekercioğlu, H. (1974). Atatürk'ün soy ve sülalesi hakkında Anadolu'da yaptığım araştırmalar. Türk Kültürü Dergisi, 13(145): 6-18.
  • Şimşek, A. (2012). Araştırma modelleri, Sosyal bilimlerde araştırma yöntem-leri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tapur, T. (2009). Atatürk’ün ecdat yurdu taşkale yerleşmesinin coğrafyası. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1.26: 265-292.
  • TÜİK. (2017). Adrese Bağlı Nüfus Sayımı, 2017 yılı Taşkale Köyü
  • Nüfusu. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • UNESCO. (2004). The World Heritage List: Filling the Gaps - An Action Plan for the Future, World Heritage Committee, Twenty-eighth
  • Session Suzhou-China. https://whc.unesco.org/archive/2004/whc04-28com-13e.pdf, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • UNESCO. (2017). World Heritage Education Programme https://whc.unesco.org/en/wheducation/,Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • UNESCO. (1972) Convention Concerning the Protection of the World
  • Cultural and Natural Heritage https://whc.unesco.org/archive/convention-en.pdf Erişim Tari-hi: 06.07.2018.
  • Ünalan, S. (2017). Karamanoğlu Beyliği’nin Sosyal-Kültürel ve Dinî Hayatı. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 22(1), 117-152.
  • Vecco, M. (2010). A definition of cultural heritage: from the tangible to the intangible. Journal Cultural Heritage, 11(3), 321–324.
  • WHV. (2017). World Heritage Volunteers Initiative. https://whc.unesco.org/en/whvolunteers/, Erişim Tarihi: 06.07.2018.
  • Yağcıoğlu, D. (2008). Karamanlı Rumlar ve kimlik-köken tartışmaları, Azınlıkça, 39.
  • Yaylı, H., Eroğlu G. (2015). Yerel Katılım Bağlamında Türkiye’de Kadın Temsili. International Journal of Science Culture and Sport, 504-524.
  • Yıldırım, O. (2006). Diplomasi ve Göç: Türk-Yunan mübadelesinin öteki yüzü. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Yüce, N. (2010). Karamanlı Türkleri. İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 42 (42), 155-165.