ULUMU'L-HADİS KAİDELERİNİN OLUŞUMUNDA SAHİHAYN'IN TESİRİ

Hadis kaidelerinin tedvini, hadisin tedvin merhalesinden sonradır. Hadis Usûlü âlimleri, bu kaideleri mütekaddimîn âlimlerinin izledikleri metotlardan çıkarmışlardır. Bu kaynakların en önemlileri ise Buhârî ve Müslim'in Sahih'leridir. Çünkü bu iki eserin, Muhaddisler yanında ayrı bir değeri ve seçkinliği vardır. Bu çalışma, ister bazı ıstılahların anlamında, isterse bazı rivayetlerin kabul ve reddindeki ölçülerde olsun, Ulûmu'l-Hadis'in kaideleşme sürecinde Sahihayn'ın tesirini ve kaidelerden çoğunun Şeyhâyn tarafından ortaya çıkarıldığını veya ülemâ görüşlerinden onların tercih ettiği esaslar üzerine bina edilmesi konularında Sahihayn'ın hâkimiyetini göstermektedir

The Influence of Sahihayn in the Formation of Rules of Ulumu'l-Hadith

The investigation of rules of Hadith is after the step of investigation of Hadith. The scholars of principles of Hadith issue these rules by the methods of earlier scholars. The most important ones among these sources are Sahih's of Bukhari and Müslim. Because these two sources have a different value and importance according to Relater's. This study indicates the domination of The Two Sahihs in the meaning of some terms and also acception and rejection of some transmissions. The study also shows the influence of The Two Sahihs in the process of making rules and that most of the rules are issued by The Two Sholars and the views of scientiests are based on their preferences

___

  • Aliyyü’l-Kârî, Şerhu Şerhu Nuhbeti’l-Fiker, Dâru’l-Erkâm, Beyrut, tahkîk: Muhammed Nizâr Temîm ve Heysem Nizâr Temîm.
  • el-Beyhakî, es-Sünenü’l-Kübrâ, Mektebetü Dâru’l-Bâz, Mekketü’l-Mükerreme , tahkîk: Muhammed Abdu’l-Kâdir ‘Atâ, 1994.
  • el-Emîru’s-San’ânî, Tavzîhu’l-efkâr li-meânî tenkîhu’l-enzâr, (tahkîk: Ebû Abdu’rRahmân Salah b. Muhammed b. Uveyza), Beyrut, Dâru’l-kütübü’l-ilmiyye, 1.baskı, 1997.
  • Ebû Dâvud es-Sicistânî, es-Sünen,( tahkîk: Muhammed Muhyi’d-Dîn), Dâru’l-fikr.
  • el-Hatîbu’l-Bağdâdî, el-Kifâye fî - İlmi’r-Rivâye, Dâru’l-Kütübü’l-Ilmiyye, Beyrut, 1988.
  • el-Hâkim, el-Medhal ilâ Kitâbi’l-Iklîl, Dâru’d-Da’ve, el-İskenderiyye, tahkîk: Doktor Fuâd Abdu’l-Mun’ım Ahmed.
  • İbn Hacer, Mukaddimetü Fethu’l-Bârî, (Hedyü’s-Sârî), Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, 1379 (hicrî).
  • Hamza el-Melîbârî, el-Muvâzenetü Beyne’l-Mütekaddimîn ve’l-Müteehhirîn fî Tashîhi’l-Ehâdîs ve Ta’lîlihe, Dâru İbn Hazm, Beyrut, 2. Baskı, 2001.
  • İbn Hacer, Tabakâtü’l-Müdellisîn, Mektebetü’l-Menâr, el-Ürdün, 1. Baskı, tahkîk: Doktor Âsım b. Abdullah el-Karyûnî.
  • İbn Cemâ’a, el-Menhelü’l-Reviyyi fî Muhtasar-ı Ulûmi’l-Hadîs, Dâru’l-Fikr, Dımeşk, 2. Baskı, tahkîk: Muhyiddîn Ramazân, 1406 (hicrî).
  • İbn Hacer, Nüzhetü’n-Nazar fî Tavzîhi’n-Nuhbeti’l-Fiker, Dâru’l-Hayr, Dımeşk, 2.
  • Baskı, tahkîk: Nureddin Itr, 1993.
  • İbn Hacer, en-Nüket li-İbn-i Hacer, el-Câmiatü’l-Islâmiyye, el-Medinetü’lMünevvere, 1. Baskı, tahkîk: Rebi’ b. Hâdî Umeyr el-Medhalî, 1984.
  • İbnu’s-Salâh, Ulûmu’l-Hadîs (Mukaddime), Mektebetü’l-Fârâbî, 1. Baskı, 1984.
  • İbn Kesir, el-Ba’ısu’l-hasîs fî İhtisâr-i ulûmi’l-hadîs, Beyrut, Dâru’l-cîyl, 1987.
  • İbn Kuteybe, Te’vîlu muhtelifi’l-hadîs, (musahhıh, Muhammed Zehrâ en-Neccâr), Beyrut, Dâru’l-cîyl, 1991.
  • el-Irâkî , Fethu’l-Muğîs (Şerhu Elfiyeti’l-Hadîs), Dâru’l-Kütübü’l-Ilmiyye, Beyrut, 1. baskı, 1993.
  • Muhammed b. İsmail el-Buhârî, Sahîhu’l-Buhârî, Dâru İbn-i Kesir, el-Yemâme, Beyrut, 3. Baskı, tahkîk: Mustafa el-Buğâ, 1987.
  • Muhammed Mustafa el-Azamî , Menhecü’n-Nakd Inde’l-Muhaddisîn, Mektebetü’lKevser, es-Suûdiyye, 3. Baskı, 1990.
  • Müslim, Sahîhu Müslim, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabiyyi, Beyrut, tahkîk: Muhammed Fuad Abdülbâkî.
  • en-Nevevî, el-Minhâc Şerh-i Sahîh-i Müslim, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabiyyi, Beyrut, 2. Baskı, 1392.
  • es-Sehâvî, Fethu’l-Muğîs, Dâru’l-Kütübü’l-Ilmiyye, Lübnân, 1. Baskı, 1403 (hicrî).
  • es-Suyûtî, Tedrîbu’r-râvî fî şerh-i takrîbi’n-nevevî, (tahkîk: Abdu’l-Vehhâb Abdu’lLatîf) er-Riyâd, Mektebetü’r-riyâd el-hadîse.
  • Tâhir el-Cezâirî ed-Dımeşkî, Tevcîhu’n-nazar ilâ usûlu’l-eser, Haleb, Mektebetü’lmatbûâtü’l-islâmiyye.
  • et-Tirmizî, es-Sünen, (tahkîk: Ahmed Muhammed Şâkir ve diğerleri), Beyrut, Dâru ihyâi’t-turâsi’l-arabiyyi.