ÖZSEL VE İŞLEVSEL DİN TANIMLARI BAĞLAMINDA ASSİSİLİ FRANCİS MİSTİSİZMİ  VE PROTESTAN AHLAKININ MUKAYESESİ

Rasyonel bir sosyal dünya inşa etmede genel bir kavram olarak dinin bizzat kendisi değil de; onun bireysel algılanış biçimleri olumlu veya olumsuz rol oynayabilmektedir. Makalede bu konu iki örnek üzerinden karşılaştırmalı olarak ele alınmaya çalışılmaktadır

The Comparison of Mysticism of Francis Assisi and Protestant Ethic in the Context of Substantive and Functional Definitions of Religion

To construct a rational social world it is not religion itself as a general con‐cept; but its individual perception can play a positive or negative role. In this essay we try to study this issue on two examples in a comparative perspecti‐ve

___

  • Akgül, Mehmet, Sanayileşme ve Din, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, 199.
  • Akyüz, Niyazi  ‐  Çapcıoğlu,  İhsan (editörler), Ana Başlıklarıyla Din Sosyolojisi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2008.
  • Batuk, Cengiz, Assisili Francis ve Hıristiyan Mistisizmi, İz Yayıncılık, İstanbul, 2013.
  • Berger, Peter L., Dinin Sosyal Gerçekliği, Çeviren: Ali Coşkun,  İnsan Yayınları, İstanbul, 1993.
  • , Dinin Sosyal Gerçekliği, Çeviren: Ali Coşkun,  İnsan Yayınları,  İstanbul, 1993.
  • Bergson, H., Ahlâk  İle Dinin  İki Kaynağı,  İkinci Basılış, Çeviren: Mehmet Karasan, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1986.
  • Bodur, Hüsnü Ezber, “Modern kapitalizmin Doğmasında Dinin Rolü (Kapitalizmin Ruhu  İle Protestan Ahlâkı Arasındaki  İlişki” (9. Sayı’dan devam), Atatürk Üni‐ versitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 10, Erzurum 1991, ss.80‐95.
  • Comte, Auguste, Catechisme Positiviste, 2. Baskı, Yayınlayan: Belirtilmemiş, Paris, 1874.
  • Dubois, Leo L., Saint Francis of Assisi Social Reformer, Benziger Brothers, New York, 1906.                                                          34   Günay, Din Sosyolojisi Dersleri, s.328‐329, kalın vurgular bize aittir.   Eyüpoğlu, Osman, “Küçük Sanayi Sitelerinin Sosyo‐Ekonomik Yapısı İçerisinde Dinin Fonksiyonu”, İslam ve Çalışma Hayatı Ulusal Sempozyumu (25–27 Kasım 2005), İzmir İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İzmir, 2008, (ss.307‐326).
  • , Türkiye’de Sosyal Değişme ve Kur’an Yorumları  İlişkisi (Cumhuriyet Dönemi Örneği), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı (Doktora Tezi), Samsun, 2003.
  • , Samsun İli Küçük Sanayi Sitesinin Sosyo‐Ekonomik Yapısı İçinde Dinin Konu‐ mu, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi), Samsun, 1996.
  • Günay Ünver, Din Sosyolojisi Dersleri, Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 1993.
  • , Din Sosyolojisi, 3. Baskı, İstanbul, İnsan Yayınları, 2000. Güngör, Erol, İslâm Tasavvufunun Meseleleri, 7. Basım, Ötüken Neşriyat,  İstanbul, 1998.
  • , Sosyal Meseleler ve Aydınlar, 4. Basım, Hazırlayanlar: R. Güler, E. Kılınç, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 1998.
  • Kurt, Abdurrahman, Din Sosyolojisi, 2. Baskı, Sentez Yayıncılık, Bursa, 2012, ss.27‐ 40.
  • Mardin, Şerif, Türkiye’de Din ve Siyaset, 2. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 1992.
  • Rostow, W. W., İktisadî Gelişmenin Merhaleleri “Komünist Olmayan Bir Manifesto”, Çeviren: Erol Güngör, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 1996.
  • Tümer, Günay, “Çeşitli Yönleriyle Din”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: XXVIII, Ankara, 1986, ss.213‐267.
  • Usta, Niyazi, “Dine Sosyolojik Yaklaşımlar (Sosyolojik Din Tecrübeleri)”, Din Sosyolo‐ jisi, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi [Online] Yayınları, Erzu‐ rum, ss.1‐14.
  • Ülgener, Sabri F., Zihniyet Aydınlar ve İzm’ler, Mayaş Yayınları, Ankara, 1983.
  • Wach, Joachim, Din Sosyolojisi, Çeviren: Ünver Günay, Erciyes Üniversitesi Yayın‐ ları, Yayın No: 4, Kayseri, 1990.
  • Weber, Max, Sosyoloji Yazıları, 3. Baskı,  İngilizce Baskısını Hazırlayanlar: H. H. Gerth ve C. Wrights Mils, Çeviren: Taha Parla, Hürriyet Vakfı Yayınları, İstanbul, 1993.