Tanrı İsraf Eder mi?

Tanrı, her türlü noksanlıklardan uzak, mükemmel bir varlık olarak tanımlanmaktadır. Dolayısıyla Tanrı, her türlü iyiliğin, güzelliğin ve düzenin kaynağı olarak gösterilmektedir. Bu nedenle Tanrı’nın yapmış olduğu her bir eyleminde bir amaç söz konusudur. Bu amaçların bir kısmı insan tarafından bilinirken bir kısmı ise bilinemezliğini korumaya devam etmektedir. Var olan şeylerin bir kısmı doğrudan insan hayatı ile ilgili iken bir kısmı ise dolaylı olarak ilgilidir. Modern dönemde iyi kavramı ile insanın menfaati arasında sıkı bir ilişki gözlemlenmektedir. Bir şeyin iyi olabilmesi için doğrudan insan hayatına fayda temin ediyor olması gerekir. Aksi takdirde gereksiz ve faydasız olarak değerlendirilmektedir. Son zamanlarda bir taraftan evrenin büyüklüğü ve büyük bir kısmının kullanılamayacak olması, diğer taraftan bir takım canlı türlerinin varlık nedenlerinin anlaşılamaması ve insan nesline faydasızlığı ya da zararı üzerinden Tanrı’nın bunları yaratarak israf ettiği şeklinde değerlendirmeler yapılmaktadır. Bu çalışmanın amacı özellikle ateistik düşünceye sahip olan Richard Dawkins ve Victor Stenger’in –eğer varsa- Tanrı’nın birçok gereksiz şey yaratarak israf ettiği şeklindeki düşüncelerinin gerçeği yansıtmadığını göstermektir.

Does God Waste?

God is defined as a perfect being, free from all kinds of deficiencies. Therefore, God is shown as the source of all kinds of goodness, beauty and order. For this reason, there is a purpose in every action that God has done. While some of these goals are known to man, some of them continue to remain unknown. While some of the things that exist are directly related to human life, some of them are indirectly related. In the modern period, a close relationship is observed between the concept of good and human benefit. For something to be good, it must be directly beneficial to human life. Otherwise, it is considered unnecessary and useless. Recently, on the one hand, assessments have been made that the size of the universe and a large part of it is unusable, on the other hand, the reasons for the existence of a number of living species are not understood, and God wastes them by creating them due to their uselessness or harm to human generation. The purpose of this study is to show that the atheistic ideas of Richard Dawkins and Victor Stenger in particular, do not reflect the truth that God -if He exist- wastes by creating many unnecessary things.

___

  • Aristoteles. Fizik. çev. Babür Saffet. Ankara: YKY Yayınları, 5. Basım, 2014.
  • Cevizci, Ahmet. Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları, 2012.
  • Clark, Stuart. Towards the Edge of the Universe. New York: John Wiley&Sons, trsz.
  • Collins, Robin vd. Allah, Felsefe ve Bilim. ed. Caner Taslaman - Enis Doko. İstanbul: İstanbul Yayınevi, 2013.
  • Darwin, Charles. On the Origin of Species,. Oxford: Oxford University Press, 2008.
  • Darwin, Charles. The Descent of Man, and Selection in Relation to Sex. Princeton, N.J: Princeton University Press, 1981.
  • Davies, PauL. Son Üç Dakika: Evrenin Nihai Kaderi Hakkında Tahminler. çev. Sinem Gül. İstanbul: Varlık, 1999.
  • Davies, Paul. Tanrı ve Yeni Fizik. İstanbul: Alfa Bilim, 2014.
  • Dawkins, Richard. Climbing Mount Improbable. New York: Norton, 1st American ed., 1996.
  • Dawkins, Richard. The Ancestor’s Tale. London: Weindenfeld&Nicolson, 2006.
  • Dawkins, Richard. The Blind Watchmaker: Why the Evidence of Evolution Reveals a Universe Without Design. New York: Norton, 1996.
  • Dawkins, Richard. The God Delusion. London: Bantam Press, 2006.
  • Dawkins, Richard. The Selfish Gene. Oxford ; New York: Oxford University Press, 30th anniversary ed., 2006.
  • Dawkins, Richard - McKean, Dave. The Magic of Reality: How We Know What’s Really True. New York: Free Press, 2011.
  • Gasperini, Maurizio. The Universe Before the Big Bang: Cosmology and String Theory. Berlin: Springer, 2008.
  • Hawking, Stephen. Kara Delikler ve Bebek Evrenler. İstanbul: Sarmal Yayınevi, 1993.
  • Hawking, Stephen. Zamanın Daha Kısa Tarihi. çev. Selma Öğünç. İstanbul: Doğan Kitap, 2007.
  • Hawking, Stephen. Zamanın Kısa Tarihi. çev. Barış Gönülşen. İstanbul: Alfa Bilim, 2017.
  • Hume, David. Din Üstüne. çev. Mete Tunçay. İstanbul: İmge Yayınları, 1995.
  • Kirkland, Kyle. Particles and the Universe. New York NY: Facts On File, Inc, 2007.
  • Kiziroğlu, İlhami. Genel Biyoloji: Canlılar Bilimi. Ankara: Okutman Yayıncılık, 2010.
  • Leslie, John. Universes. London ; New York: Routledge, 1989.
  • Mayr, Ernst. This Is Biology: The Science of the Living World. Cambridge, Mass: Belknap Press of Harvard Univ. Press, 6. pr., 1998.
  • Meadows, A. J. The Future of the Universe. London: Springer, 2007.
  • Ochiai, Ei-ichiro. Chemicals for Life and Living. Heidelberg ; New York: Springer, 2011.
  • Parlatır, İsmail - Türk Dil Kurumu (ed.). Türkçe Sözlük. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Dil Kurumu, 9. baskı., 1998.
  • Rich, R.M. The Metal-Rich Universe. ed. Garik Israelian - G. Meynet. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
  • Russell, Bertrand. What I Believe. London: Routledge, 2004. http://public.ebookcentral.proquest.com/choice/publicfullrecord.aspx?p=182687
  • Russell, Bertrand. Why I Am Not a Christian: And Other Essays on Religion and Related Subjects. New York: Cambridge University Press, 2005.
  • Santos, N.C. The Metal-Rich Universe. ed. Garik Israelian - G. Meynet. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
  • Schulze-Makuch, Dirk - Irwin, Louis N. Life in the Universe: Expectations and Constraints. Berlin ; New York: Springer, 2004.
  • Stenger, Victor J. God: The Failed Hypothesis: How Science Shows That God Does Not Exist. Amherst, N.Y: Prometheus Books, 2007.
  • Taslaman, Caner. Evrim Teorisi Felsefe ve Tanrı. İstanbul: İstanbul Yayınevi, 15. Basım, 2015.
  • Ulmschneider, P. Intelligent Life in the Universe: From Common Origins to the Future of Humanity. New York: Springer-Verlag, 2003.
  • Uslu, Ferit. Tanrı ve Fizik: Büyük Patlama ve Öncesi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2. baskı., 2010.
  • Wolf, Susan R. Meaning in Life and Why It Matters. Princeton, N.J: Princeton University Press, 2010.