HAFIZ İLHAN TOK HOCAEFENDİ, HAYATI VE KUR'ÂN EĞİTİM METODOLOJİSİ

Bu makalede Kur'ân-ı Kerîm okuyuş usulünde, günümüz Türkiye'sinde res-men ve gayri resmî olarak kabul gören "Mutedil İstanbul Ağzı ve Tavrı"nın önemli Kârî'lerinden birisi olan Hafız İlhan Tok Hocaefendi'nin hayatı, kişiliği hakkında bilgiler verilecektir. İlaveten aslen Düzceli olan Hocaefendi'nin yedi yaşlarında "Besmele" hocası İlyas efendiden bir yandan öğrenip bir yandan öğretmeye başladığı Kur'ân-ı Kerîm'e resmen 58 yıl, gayri resmi olarak 70 yıl verdiği hizmetlerine değinilecektir. Makalede özel olarak Hafız İlhan Tok Ho-caefendi'nin Kur'ân-ı Kerîm hizmetlerinde önemli bir yere sahip olan ve 3 Ni-san 2006 yılında Diyanet İşleri Başkanlığı Tarafından Ankara'da, Hocaefen-di'nin koordinatörlüğünde başlatılan Tashîh-i Hurûf kurslarına, kursların öğ-renci seçimlerine, müfredatına ve gerekliliğine dikkat çekilecektir. Hocaefen-di'nin tasavvufî, edebî kişiliği ve Kur'ân hizmetleri bağlamında mûsikî-Kur'ân ilişkisine yaklaşımı işlenen diğer konular arasındadır.

Hafız Master Hodja İlhan Tok, His Life and His Methodology for The Holy Qur'an

In this paper, information about Hafız Master Hodja İlhan Tok's life and personality will be given, who is one of the important reciters of "Mild İstan-bul Dialect and its Style" which is formally and informally acknowledged re-garding the recitation method of the Holy Qur'an in Turkey today. Further-more, Master Hodja's -who is a native of Düzce, formally 58, informally 70 ye-ars of service for the Holy Qur'an beginning at the age of seven from İlyas Hodja who is called his "Hodja of Besmele" an idiom referring to the primary stage of reading Qur'an , in the style of learning while teaching others, will be mentioned.In particular, the necessity of "Tashîh-i Hurûf" courses "Cor-rection of the Articulation of Arabic letters" which are of importance in the services of the Holy Qur'an initiated by Turkish Presidency of Religious Affa-irs on 3rd April 2006 in Ankara under the coordinatorship of Hafız Master Hodja İlhan Tok, their student election style and curriculum will be pointedout. Among the other subjects are Hafız Tok's spiritual ?tasavvufi?, literary personality, his approach to the relation between music and Qur'an on the basis of services for the Holy Qur'an.

___

  • Aktepe, Münir, "Ahmed (III)", DİA, İstanbul 1989.
  • Bostan, M. Hanefi, "Üsküdar", DİA, İstanbul 2012.
  • Eyice, Semavi, "Ahî Şerafeddin Camii", DİA, İstanbul 1988.
  • Karakaya, Enis, "Üsküdar", DİA, İstanbul 2012.
  • Orman, İsmail, "Mihrimah Sultan Külliyesi", DİA, İstanbul 2005.
  • Ropörtaj: İlhan Tok, 20.12.2013.
  • , İlhan Tok, 04.05.2014.
  • Sarıdikmen, Gül, "Üsküdar'da Bulgurlu Mescidi: Bulgurlu Bayrampaşa Camii ve Bulgurlu Mescid Camii´´, XVII. Ortaçağ-Türk Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler, 2-5 Ekim 2013, İstanbul Medeniyet Üniversitesi, İstanbul.
  • Tanmam, M. Baha, "Atik Valide Sultan Külliyesi", DİA, İstanbul 1991.
  • Tashîh-i Hurûf II Ders Notları, Ankara, 2008- 2009 Dönemi.
  • Tayla, Hüsrev, "Kocatepe Camii", DİA, Ankara 2002.
  • Tok, İlhan, İlhan Tok (Hayatı ve Hatıratı), Tok Sesli Yayınları, İstanbul 1987 .    , İslâm Tarihinde Bir İlk, Formül Ç-Y-1, Dumat Baskı, Ankara, 2004.
  • , Kur'ân'ın Kölesi Hafız İlhan Tok, yy., Ankara, 2012.