KARAMAN MÜZESİ’NDEN BİR GRUP SİYAH FİGÜRLÜ LEKYTHOS

Karaman Arkeoloji Müzesi, Klasik Eserler Koleksiyonunda altı adet siyah figürlü, omuzlu lekythos bulunmaktadır. Bu çalışmanın ana konusu Karaman Arkeoloji Müzesi, siyah figürlü omuzlu lekythoslarının form ve stilistik özelliklerine göre tarihlendirilmesi ve lekythosların atölye, ressam ya da ressamın bağlı olduğu sanat çevresinin belirlenmesidir. İkinci derecedeki diğer hedef ise bu lekythosların olası çıkış yerlerinin veya merkezlerinin belirlenmesidir. Ne yazık ki tümü de satın alma yoluyla koleksiyona kazandırıldığı için Müze kayıtları, bu lekythosların çıkış yerleri ve merkezleri ile ilgili kesin yargıya varmamıza çok yardımcı olamamaktadır. Bununla birlikte bu konuda, son yıllardaki bilimsel kazılarda açığa çıkan buluntular ve yakın çevre Müze koleksiyonları ışığında sadece olasılıklar değerlendirilecektir. Lekythoslar, Geç Klasik Dönemde yerlerini aynı fonksiyona sahip olan Unguentariumlara bırakıncaya dek Grek Dünyasında kozmetik ve merhem kabı olarak kullanılan popüler bir formdur. Aynı zamanda önemli bir mezar hediyesi olan lekythoslar, özellikle Arkaik ve Klasik Dönemlerde Attika’da büyük miktarlarda üretilmiştir. ‘Siyah Figür Tekniği’, M.Ö. 6. yüzyılın son dörtlüğünde yerini teknik açıdan daha kullanışlı olan ‘Kırmızı Figür Tekniğine’ bırakmıştır. Ancak M.Ö. 5. yüzyılın ortalarına dek, Edinburgh Ressamı, Haimon Ressamı, Beldam Ressamı gibi ustalar ve atölyelerinde ‘Siyah Figür Tekniğinde’ bezenmiş lekythoslar, popülerliğini bir müddet daha korumaya devam etmiştir. Karaman Müzesinde sergilenen Siyah Figür tekniğinde bezenmiş lekythosların tümü M.Ö. 6. yüzyılın ikinci dörtlüğünde görülmeye başlanan ‘omuzlu lekythos’ (Shoulder Lekythos-standart type) formundadır. Karaman Lekythosları, boyutları ile Type II, secondary shape grubunda değerlendirilmektedirler. Stil özellikleri genel anlamda kalitesiz olup, ikinci derecedeki ve dikkatsiz bezenmeleri ile de dikkati çekmektedir. Söz konusu lekythoslar, form ve stilistik özelikleri ile M.Ö. 6. yüzyılın son yılları ile M.Ö. 5. yüzyılın ilk yarısına tarihlendirilmektedirler. Karaman lekythosları -bir örnek dışında (no 4)- kil yapıları ile Attika üretimine yakındırlar. Ancak kil analizi yapılmaksızın bu konuda kesin yargıya varmak doğru değildir. Bu çalışmada Karaman Müzesi lekythosları, gövde bezemelerine göre üç grupta incelenmektedir; Figür Bezemeli (no 1-2), Sarmaşık, Palmet (bitkisel) Bezemeli (no 3-4) ve Siyah Gövdeli (no 5-6) Lekythoslar. Karamandaki figürlü lekythoslar, bağlı oldukları ‘Horoz Grubu’ ve ‘Haimon Grubu’ ya da ‘Haimon Grubu Tarzı’nda çalışan atölyeler ile ilgili alt bir stil çevresinde değerlendirilmektedirler. Karaman Arkeoloji Müzesi’nde sergilenen Klasik Eserler Koleksiyonundaki altı adet, siyah figürlü, omuzlu lekythos, Müze kayıtlarına ve son yıllardaki kazı buluntularına göre Güneybatı Anadolu (Iasos) ve Kilikya Bölgesi (Kelenderis?) kıyı kentleri ile ilişkilidir

A Group of Black Figure Lekythos from Karaman Museum

There are six black figured, shoulder lekythoi in The Collection of Classical Hall in Karaman Archaelogical Museum. The main subjects of this study are the dating of these black figured shoulder lekythoi according to their forms and stylistic features and identifying the workshop that the lekythoi processed, the artist or the region of art that this artist belonged to. The second rate goal of this study is to find the probable place of origin or the centers of these lekythoi. Unfortunately, the museum records cannot help us to find the exact place of origin and centers of these lekythoi, since all of them were brought in the collection by buying. Nevertheless, just probabilities are going to be considered about this subject in the light of the findings that have come out in the recent scientific excavations and near museum collections. Lekythos was a popular form which was used as cosmetics and oinment container in the Greek world until it gives its place to Unguentariums which were used for the same purposes. Lekythos that was also used as an important grave gift was produced in large amounts in Attica especially in Arcaic and Classical periods. In the last quarter of 6th century B.C. ‘Black Figured Technique’ left its place to ‘Red Figured Technique’ which is technically more functional. However, until the mid 5th century B.C., the masters such as Edinburgh Painter, Haimon Paintert, Beldam Painter and lekythoi which were processed in ‘Black Figure Technique’ in their workshops kept being popular some more time. All of the lekythos that are exhibited in Karaman Museum are in the form of Shoulder Lekythos standart type which started to be seen in the second quarter of 6th century B.C. Karaman Lekythoi are considered in Type II secondary shape group with their sizes. They also attract notice with their poor quality style features, careless and second class ornaments. The Karaman lekythoi are dated to the last years of 6th century B.C. and the first half of the 5th century B.C. with their stylistic features. Karaman Museum Lekythoi are examined in three groups in this study according to their body ornaments; Figure Ornamented (no 1-2), Ivy- Palmette Ornamented (no 3-4) and Black Body (no 5-6) Lekythos. Figured Lekythoi in Karaman are examined in a substyle scope related to the workshops which worked as part of ‘The Cock Group’ and ‘Haimon Group’ or Style which these lekythos also belong to. Six black figured, shoulder lekythoi in the Collection of Classical Pieces exibited in Karaman Archaeology Museum are related to Southwest Anatolia (Iasos) and Cilicia Region (Kelenderis?) coastal cities according to the museum records and recent excavation findings.