Muhittin Sadak ve “Mûsikî Nazariyâtı” adlı kitabında usûl kavramı

Bu makalede XX. Yüzyılın başında dünyaya gelmiş olan ve Türk müziğinin çok sesli bir yapıda icra edilmesi konusunda gayret sarf etmiş olan; ancak müzik alanında yaptığı çalışmalar yeterince tanınmayan viyolonsel sanatçısı ve müzik teorisyeni Muhittin Sadak'm "usûl" hakkındaki düşünceleri, Mûsikî Nazariyatı adlı kitabı çerçevesince incelenerek ortaya konulmaya çalışılmıştır. Türk müziği nazariyatında "usûl" konusu, temel konulardan biridir. Türk müziği usûl bilgisine hakim olan Muhittin Sadak, bu konuyu Batı müziği ilkelerine dayalı bir şekilde ortaya koymuştur. Onun bu konuda verdiği bilgiler müzik nazariyâtı konusunda araştırma yapanlara rehberlik edebilecek niteliktedir.

Muhittin Sadak and concept of measure in his book titled Mûsikî Nazariyâtı

This article deals with the views that Muhittin Sadak a violonist and music theoretician who lived in the XXth century and was unappreciated until after his death, holds about "measure" within the framework of his book titled "Theories of Music". The topic "measure" is one of the essentials of the theory of Turkish music. Muhittin Sadak, who had knowledge of the stylistics of Turkish music and managed to account for this topic in light of the Classical Music principles, made a significant contribution in the field of the stylistics of Turkish Music in that pieces of Turkish music were performed by adhering to the principles of the universal music. These informations which are given by him will be a kind of guide for whom, will be research about musics theory.

___

  • A. Danhauser, Temel Müzik Kuralları, Türkçe'ye uygulayan: İlhan Baran, Evrensel Müzikevi, Ankara, 2006.
  • Akdoğan, Bayram, Türk Din Mûsikîsi Dersleri, Bilge Ajans, Ankara, 2010.
  • Cangal, Nurhan, Armoni, Arkadaş yayınevi, Ankara, 1999. -Müzik Formları, Arkadaş Yayınevi, Ankara, 2004.
  • Emnalar, Atınç, Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyâtı, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 1998.
  • Feridun, Muhammedali, tik Mûsikî Kitabı, Şirketi Mürettemiye Matbaası, İstanbul, 1927-1928.
  • Hacıev, Paraşkev, Temel Müzik Teorisi, Çeviri: Ahter Destan, Pan Yaaıncılık, 2007, İstanbul.
  • Kolukınk, Kubilay, Abdülkâdir Merâğî ve Şerhu 'l-Edvâr adlı eserinin XIV. Yüzyıl Türk Mûsikîsi Nazariyâtındaki Yeri, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Ankara, 2009. Özgür, Ülkü- Aydoğan, Salih, Müziksel İşitme Okuma, Sözkesen Matbaası, Ankara, 1999.
  • Özkan, İsmail Hakkı, Türk Mûsikîsi Nazariyâtı ve Usûlleri, Ötüken Neşriyât, İstanbul, 2003.
  • Sadak, Muhittin, Müzik Nazariyâtı, Akşam Matbaası, Sühûlet Kütüphanesi, İstanbul (Eserin matbu nüshası İSAM Kütüphanesi 099796 numarada kayıtlı).
  • Sağer, Turan, Temel Müzik Teorisi, Bemol Müzik Yayınları, 2004.
  • Say, Ahmet, Müzik Ansiklopedisi, Odak Ofset, Ankara, 1992, c. IV.
  • Süreyya, Musa, Müzik Kitabı (Osmanlıca dilinde yazılmıştır.), Millî Matbaa, İstanbul, 1927.
  • Yavuzoğlu, Nail, Uygulamalı Müzik Teorisi I, İnkılâp Kitabevi, 2010.
  • Yener, Serhat, Meslekî Müzik Eğitiminde Müzik Teorisi Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara, 2010.