GENİŞ AÇI FOTOGRAFİK PERSPEKTİFİN FİGÜRATİF RESİM SANATINDA KULLANIMI

: Resim sanatı, insanlık tarihinin erken zamanlarında, mağara duvarlarında görülen ilk örneklerinden başlayarak, günümüz modern resim sanatı haline dönüşme süreci içerisinde sayısız kırılma noktası barındırmaktadır. Gelişim süreci içerisinde çok sayıda sanat disipliniyle etkileşim içine girmesine rağmen en köklü ve etkili ilişkisini fotoğraf sanatı ve fotografik görüntüleme yöntemleriyle yaşamaktadır. Fotoğrafın icadı 19. Yüzyılın başlarına dayanmasına karşın, fotografik bakış açısının resim sanatı üzerine olan etkisi camera obscura (karanlık oda) ve pinhole (iğne deliği) görüntü oluşturma yöntemlerine kadar dayanmaktadır. İnsan gözünün algılama sınırları doğal olarak sanatçı için de konusunu algılama ve yorumlama sınırlarını belirlemektedir. Özellikle resim sanatı söz konusu olduğunda, göz vasıtasıyla algılanan evren, doğrudan ortaya çıkacak olan eseri etkilemesine rağmen, fotoğraflama tekniklerinin sağladığı imkanlar sayesinde farklı bir bakış açısına da kavuşmuştur. Ressam kendi gözünün; görüş açısı, alan derinliği, netlik mesafesi gibi sınırlamalarından bağımsız olarak eserlerini üretebilecek perspektife de kavuşmuştur. Çalışmamızda resim sanatına, alışılmışın dışında oran orantı sunmasına imkân sağlayan geniş açı fotografik perspektifin, insan bedenini konu alan, figüratif resim üzerindeki etkileri incelenmektedir.

USAGE OF WIDE-ANGLE PHOTOGRAPHIC PERSPECTIVE IN FIGURATIVE PAINTING ARTS

Painting arts contain numerous breaking points, starting from the early era human history as the first samples on cave walls, transforming to the modern painting arts. Despite its interaction with many art disciplines throughout its development process, it inhabits the most rooted and efficient relation with fine art photography and photographic imaging methods. The invention of photography origins in the beginning of 19th century, however the effect of photographic perspective upon painting arts consists in camera obscura and pinhole image formation methods. The perception limits of human eye, intrinsically defines the perception and explication limits for the artist.  When it comes to particularly painting arts, universe perceived by eye, does not directly influence the emerging work, however the facilities of the photography techniques provide a different perspective. The artists, independent from his/her eye’s viewpoint, depth of field and resolution limits, obtains a perspective to develop the work.  Our study examines the effects of the wide-angle photographic perspective, which anomalously provides an opportunity for ratio and proportion, to the figurative paintings about human body in the painting arts.

___

  • Kaynakça Bettonvil, F. (2005). Fisheye Lenses. WGN, Journal of the International Meteor Organization, 33(1), 9-14.
  • Font-Reaulx, D. d. (2012). Painting and Photography 1839-1914. Paris: Flammarion.
  • Guarnieri, M. (2016, 2). The Rise of Light—Discovering Its Secrets. Proceedings of the IEEE, 2(104), pp. 467-473.
  • Hacking, J. (2015). Fotoğrafın Tüm Öyküsü. (Çev.: A. Bozkurt) İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Hannavy, J. (2008). Encyclopedia of nineteenth-century photography: A-I, index. Taylor & Francis.
  • Hill, R. (1924). A lens for whole sky photographs. Quarterly Journal of the Royal Meteorological Society, 50(211), 227-235.
  • National Gallery of Art, The Royal Cabinet of Paintings Mauritshuis. (1995). Vermeer of Delft: His Life and His Artistry. J. Arthur K. Wheelock içinde, Johannes Vermeer (s. 15-29). Washington: National Gallery of Art, Royal Cabinet of Paintings Mauritshuis.
  • Steadman, P. (2002). Vermeer’s Camera: Uncovering the truth behind the masterpieces. New York, ABD: Oxford University Press.
  • Wood, R. W. (1906). XXIII. Fish-eye views, and vision under water. The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science, 12(68), 159-162.
  • Yan, Y. (2016). Photographic Fisheye Lens Design For 35mm Format Cameras. Optical Engineering. Arizona, ABD: The University of Arizona Colloge of Optical Sciences.
  • Çevrim İçi Kaynaklar URL-1: Boxer, S. (2001, Aralık 4). Paintings Too Perfect? The Great Optics Debate. The New York Times: https://www.nytimes.com/2001/12/04/arts/paintings-too-perfect-the-great-optics-debate.html (Erişim: 5.10.2019)
  • URL-2: Cicala, R. (2011, Mart 8). The Development of Wide-Angle Lenses. lensrentals.com: https://www.lensrentals.com/blog/2011/03/the-development-of-wide-angle-lenses/ (Erişim: 16.11.2019)
  • URL-3: Metropolitan Sanat Müzesi. (2019). Distortion #51. tarihinde https://www.metmuseum.org: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/265734 (Erişim: 04.11.2019)
  • Görsel Kaynakça
  • Görsel 1: Ibn al-Haytham’ın Kitab al-Manazir (Optik Kitabı) başlıklı çalışmasının kopyası. (http://isaw.nyu.edu:8080/isaw/exhibitions/romance-reason/rrobjects/diagram-eye) (Erişim: 04.11.2019)
  • Görsel 2: (Sol) Vermeer’in 6 adet resminin bakış noktaları, (sağ) atölyede kullanılan camera obscura. (http://www.vermeerscamera.co.uk/chapter6.htm) (Erişim: 06.11.2019)
  • Görsel 3: Andrea Mantegna, “Ölü İsa’ya Ağıt”, 1480. (http://www.travelingintuscany.com/art/andreamantegna/lamentation.htm) (Erişim: 03.11.2019)
  • Görsel 4: Andre Derain, Suresnes’de Balo, 1903. (Font-Reaulx, D. d. (2012). Painting and Photography 1839-1914. Paris: Flammarion.)
  • Görsel 5: Edgar Degas, Banyodan Sonra, 1896. (Font-Reaulx, D. d. (2012). Painting and Photography 1839-1914. Paris: Flammarion.)
  • Görsel 6: Andre Kertesz, Distortion #34, 1933. (https://www.moma.org/collection/works/46414) (Erişim: 10.11.2019)
  • Görsel 7: M.C. Escher, Küresel Aynadan Otoportre, 1935. (https://www.escherinhetpaleis.nl/story-of-escher/self-portraits-1917-1950/?lang=en) (Erişim: 12.11.2019)
  • Görsel 8: Roger Weiss, Human Dilatation, 2015, Dijital Fotoğraf. (https://rogerweiss.ch/Human-Dilatations) (Erişim: 06.11.2019)
  • Görsel 9: Jenny Saville, Prop, 1993, TÜYB, 213.5 x 183 cm. (https://www.saatchigallery.com/artists/artpages/jenny_saville_11.htm) (Erişim: 11.11.2019)
  • Görsel 10: Laura Chakravorty, TÜYB, 2016. (https://artpeople.net/2016/10/laura-chakravorty-paintings/)(Erişim: 11.11.2019)
  • Görsel 11: Laura Chakravorty Atölyesi, 2016. (https://artpeople.net/2016/10/laura-chakravorty-paintings/)(Erişim: 12.11.2019)