Dolmabahçe Sarayı Süfera Salonu Restorasyon ve Konservasyon Çalışması Kapsamında Süsleme Unsurlarında Uygulanan Yeni Teknikler ve Çalışmalar Sırasında Bulunan Geçmiş Dönem Materyalleri

Bu makalenin amacı; uzun ve ayrıntılı araştırma süreçleri sonrasında, 2017 yılında, Dolmabahçe Sarayı Süfera Salonu’nda başlanan restorasyon ve konservasyon çalışmalarında ulaşılan süsleme unsurlarındaki yeni bulgular ve bu bulgular ışığında geliştirilen, hatta değiştirilen yöntemler hakkında bilgi vermektir. Süfera Salonu’nda yürütülen bu çalışma; geleneksel yöntemlerle günümüz teknolojisi ve malzeme çeşitliliğini harmanlayarak yepyeni bir restorasyon / konservasyon anlayışını ortaya koymaktadır. Sarayın inşa edildiği dönemde uygulanan teknik ve malzemeye sadık kalınmakla birlikte, günümüzde aynı dayanıklılığı ve estetiği sağlayacak yeni malzemeler ilk kez bu salonda kullanılıp uygulanarak literatüre geçmiştir.Bu proje ile salonda orijinal zemin kaplaması olarak uygulanan ve tarihî yapılarda nadir görülen “Parlatılmış Kurşun Beyazı Tekniği” ortaya çıkarılmış ve günümüzde ilk kez bu projede denemelerle birlikte uygulamaları yapılmıştır. Bir sıva çeşidi olan bu kaplamanın içeriğindeki maddeler gizli tutulmakta ve sadece sayılı kişiler tarafından bilinmektedir.Çalışmalar sırasında bulunan geçmiş dönem materyalleri ve yazılar; bu projede görev alan herkesi hem şaşırtmış hem heyecanlandırmış hem de daha hassas biçimde ve daha çok çalışmaya teşvik etmiştir

The purpose of this article is to give accurate information about the new findings on ornamental elements and in terms of these facts, newly developed or altered methods regarding the restoration and conservation works which have been carried out at the Dolmabahçe Palace Süfera Hall since 2017, following a long and comprehensive research process. The on-going works at Süfera Hall introduce an entirely new restoration / conservation approach by blending traditional methods with today’s technology and material diversity. While remaining faithful to the techniques and materials used at the construction period of the palace, the new materials which will provide the same durability and aesthetics are used at this hall for the first time and took part in literature.The “Polished Lead White Technique” which used as an original floor covering in this hall and rarely seen at historic buildings is formulated and performed for the first time within this project. Being a type of plaster, the ingredients of this coating are kept secret and only known by a limited number of people.The ancient materials and writings found out during the project works, surprised and excited everyone participated in this project, also motivated us to work more rigorously and harder

___

  • Akşit, İlhan, Treasures of İstanbul, Haşet Kitabevi, İstanbul 1989.
  • Aslanapa, Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi, İnkilap Kitapevi, İstan- bul 1986.
  • Batur, Afife, “Dolmabahçe Sarayı”, İstanbul Ansiklopedisi, c. 3, Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 1958.
  • Eldem, S. Hakkı, Boğaziçi Anıları, Çeltül Matbaacılık Kollektif Şirketi, İstanbul 1979.
  • Fumelli, F., The Palace of Dolmabahçe, Instatuto Geografico de Apostini, Novara 2009.
  • Gülersoy, Çelik, Dolmabahçe, İstanbul Kitaplığı, İstanbul 1984.
  • Sözen, Metin - Uğur Tanyeli, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul 2011.
  • Şehsuvaroğlu, Haluk Y., İstanbul Sarayları, T.T.O.K. Yayınları, ş.a.y., Eylül 1955.
  • Tuğlacı, Pars, Osmanlı Mimarlığında Balyan Ailesinin Rolü, Yeni Çığır Kitabevi, İstanbul 1993.
  • Von Hammer, Joseph, Constantinopolis und der Bosphorus, c. 1, Osnabrück 2011.
  • Yüksel, İ. - S. Öner, Dolmabahçe Sarayı, TBMM Vakfı Yayını, An- kara 1992.