AVRASYA SINIRLARI İÇERSİNDE YER ALAN ÖZBEKİSTAN’IN ÇAĞDAŞ ŞAİRLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME

Temelleri Çağatay Edebiyatına dayanan günümüz Özbek Edebiyatı, büyük bir sanatsal mirasın varisidir. Sovyetlerin dağılmasından sonra özgürlüğüne kavuşmuş olan Özbekistan’ın, 1990’lı yıllardan sonraki edebiyatı “bağımsızlık veya özgürlük” edebiyatı olarak adlandırılır. Bu dönem içerisinde aydın Özbek şairleri, toplumu aydınlatmak ve milli bilinç uyandırmak gayesiyle eserler vermişlerdir. Üzerlerinde Ali Şir Nevai’nin ve cedidçi sanatçıların izleri görülen şairlerin çok yönlülüğü, şiir temaları hakkında bilgiler verilen bu çalışmada uzun bir suskunluk döneminden sonra kendine gelmiş olan Çağdaş Özbek Şiiri hakkında değerlendirmelerde bulunulmuştur.

___

  • AÇIK, Fatma (2013). Abdulla Oripov’un Şiirlerinde Özbek Kimliği ve Özbekistan. Gazi Türkiyat, Güz /13.
  • AÇIK, Fatma (2018). Türk Dünyası Çağdaş Edebiyatları El Kitabı, Ankara:Kesit Yayınları.
  • BAÇ, Belma (2016). Özbek Sanatkarı Dedehan Hasan’ın Eserleri. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens. Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • CİHANGİR SARDOĞAN, Sevgi (2019). Aman Muhtar’ın “Ayållär Mämläkäti Ve Sältänäti” Adlı Eserindeki Hikâyeler Üzerine Dil Ve Üslup İncelemesi. Pamukkale Sosyal Bilimler Ens. Yüksek Lisans Tezi. Denizli.
  • DOĞAN, Süleyman ve ACAR, Esra (2015). Türkistan Milli Özgürlük Mücadelesinde Dedehan Hasan’ın Yeri ve Önemi. Türk Dünyası Araştırmaları, S.218.
  • FAYZULLAYEVA, Abide (2010). Özbek Şairi Rauf Parfi Öztürk’’ün Şiir Dünyası. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi / X/2.
  • GÜRBULAK DELİBALTA, Cansu (2017). Hurşid Devran’ın “Asumanda Güneş Yok İdi” Adlı Hikâyesi Üzerine Bir İnceleme. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C.6, S.7.
  • HAZAR, Mehmet (2009).Özbek Şairi Rauf Parfi, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 4/8.
  • KOCAOĞLU, Timur (1996). Çağdaş Özbek Şiiri. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 1, Ankara: TDK.
  • KORAŞ, Hikmet (2009). Özbek Şairi Rauf Parfi, Konya: Kömen Yayınevi .
  • MERHAN, Aziz (2007).Yazılı Özbek Edebiyatı. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 31, No:2.
  • NAZAROV, Bahtiyar (2009). Bağımsızlık Dönemindeki Özbek Şiirinden Manzaralar. Çeviren: Yulduzbek Musahanov. Genç Kalemler Avrasya Edebiyat Dergisi. Yıl:3, S.33.
  • OBA, Emin (2014). Bağımsızlık Devri Özbek Edebiyatı. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 9/3, Ankara.
  • ÖZTÜRK, Fatih (2018). Halime Hudayberdiyeva’nın Şiirlerinde Kadın. The Journal of Turkic Language and Literature Surveys (TULLIS), 3(2).
  • PARLAK, Emre. (2011). Abdullah Aripov’un Şiirleri (Metin ve İnceleme). Bozok Ünv. Sosyal Bil. Ens. Yüksek Lisans Tezi. Yozgat.
  • TERANE, Heşimava (2018). Bağımsızlık Döneminde Azerbaycan ve Özbek Şiirinin Ortak Özellikleri.Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 18/2.
  • TOLKUN, Selaattin (2016). Özbek Şairi Erkin Vâhid’in ‘Vätän Umidi’ Adlı Şiiri ve Yorumu. Türkbilig, S.31.
  • TOLKUN Selahattin. (2017). Sovyet Dönemi ve Sonrası Özbek Edebiyatında ‘Basmacılık’ Konusu. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(1).
  • ÜŞENMEZ, Emek. (2011). Modern Özbek Edebiyatı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt:4, Sayı:19.
  • YAMAN, Ertuğrul.(1998). Özbek Türklerinin Şairi: Abdulla Aripov. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, (6).
  • YELOK, Veli Savaş.(2008). Erkin Vahidov’un Kelime Dünyasına Bir Bakış, Journal of International Social Research, 1(3).