KUTADGU BİLİG’İN FELSEFİ BAĞLAMI

Kutadgu Bilig, Türk kültür tarihinin ilk eserlerinden biridir. O, sadece edebî değil, felsefi bağlam oluşturacak denli kavramsal zenginliği ve düşünsel çağrışımları olan bir eserdir. “Felsefi metin nedir?” sorusunun cevabı içinde rasyonaliteyi, sorun ortaya koymayı, tutarlığı, yeni kavramlar üretmeyi, gidimli (discursive) yaklaşımı, derinlikli ve etraflı düşünmeyi, felsefi tavra sahip olmayı, felsefe tarihi içinde bağlam oluşturmayı sayabiliriz. Sıraladığımız bu özelliklerin çoğu Kutadgu Bilig’de de görülebilir. O, öncelikle, “Gelip geçici bir niteliğe sahip olan kut’u devlet, toplum ve birey hayatı açısından kalıcı hâle getirebilmenin bir yolu ve imkânı var mıdır; bunda akıl ve bilginin katkısı ne olabilir?” temel sorusu etrafında pek çok alt soru ortaya koyar. “Kut”, “akıl”, “bilgi”, “erdem”, “devlet”, “adalet”, “liyakat”, “yönetim”, “mutluluk”, “dil”, “gerçek”, “hayat”, “ölüm” gibi felsefe tarihi içinde belirli yeri ve ağırlığı olan temalar eserin kavramsal yapısını oluşturur. Açıkça adını zikrettiği, kendisine atıfta bulunduğu filozoflar olmasa da ele aldığı konu ve kavramlarla felsefe tarihi içinde kendisinden önceki ve sonrakilerle bir bağlam oluşturduğunu, bir gelenek içinde yer aldığını söylemek güç değildir. Felsefi düşünceler, sadece kavramsal ve spekülatif çalışmalarda değil, edebiyat eserlerinde de ortaya çıkmıştır. Bu eserlerin betimsel ve imgesel nitelikte olan edebî dilinin, istenildiğinde felsefenin kavramsal diline çevirisi yapılabilir. Kutadgu Bilig’e gelindiğinde onun, bir hikâye üzerinden, yer yer kavramsal, yer yer betimsel ve imgesel bir dille felsefi ve pedagojik düzeyde, belirli bir sorun etrafında kavramsal bir yapı ortaya koyduğu, bu özelliği ile “felsefi metin” nitelemesini hak edecek özelliklere sahip olduğu söylenebilir. Kavramsallaştırma, felsefî bağlam oluşturacak şekilde varlık ve bilgi konusundan, modern felsefenin de gündeminde olan inanç ve ölüm sorununa kadar geniş bir alanda ortaya çıkar. Bu özelliği ile Kutadgu Bilig, Platon, Aristoteles, Farabî, İbn Haldun, Kınalızâde Ali, Locke, Rousseau, Kant, Wittgenstein, Heidegger üzerinden günümüze ulaşan, istenildiğinde daha da genişletilebilecek felsefî bir bağlam üzerinde bulunur. Siyaset, hukuk, ahlak, eğitim, din ve diğer varoluşsal konularda ihtiva ettiği düşünsel doku, onu pek çok özelliği yanında felsefi bir bağlamda değerlendirmeyi de gerekli kılar. “Felsefi bağlam” kavramından hareket eden bu makale, Kutadgu Bilig’in felsefe tarihi içindeki yerini kendisinden öncesi ve sonrası, temel kavram ve görüşleriyle araştırmayı ve bu konuda örnekler sunmayı amaçlar. Filozoflar ve felsefeler arasında görülen paralellik, hakikat arayışının farklı kültür, yer ve zamanlarda farklı veçheleriyle kendini göstermesi olarak değerlendirilebilir. Bu yönüyle yoldaş düşünceler ya da ikiz düşünceler olarak da adlandırılabilirler.

Kutadgu Bilig's Philosophical Context

Kutadgu Bilig is one of the first works of the history of Turkish culture which shows the possibilities of Turkish in a wide area. It is a work that has not only literary but also conceptual richness and intellectual connotations that will create a philosophical context. In the answer to the question of what is philosophical text, we can say rationality, posing problems, consistency, producing new concepts, discursive approach, deep and thorough thinking, having a philosophical attitude and forming context within the history of philosophy. Many of these features can be seen in Kutadgu Bilig. First of all, is there any way to make good fortune permanent for the life of the state, society and individual; what might be the contribution of reason and knowledge about that? And raises many sub questions around that basic question. There are many terms in it that constitute the conceptual structure of the work, such as good fortune, knowledge, reason, virtue, state, justice, merit, administration, happiness, language, truth, life and death, that have a specific place in the history of philosophy. It is not difficult to say that in the history of philosophy, Kutadgu Bilig forms a context before and after itself and takes place in a tradition with the subjects and concepts it dealt with, although it is not the philosophers to whom it is explicitly referred to. Philosophical ideas, including the modern era, have emerged not only in conceptual and speculative works, but also in literary works through a story. The descriptive and imaginary literary language of these works can be translated into the conceptual language of philosophy. As for Kutadgu Bilig, he had a conceptual structure around a certain problem, which he deserved to qualify as philosophical text through a story, at a philosophical and pedagogical level, sometimes in a conceptual, sometimes descriptive and imaginary language. This conceptualization emerges in a wide range from the subject of being and knowledge to the philosophical context to the question of belief and death which is also on the agenda of modern philosophy. With this feature, Kutadgu Bilig, through Plato, Aristotle, Farabi, Ibn Khaldun, Kinalizade Ali, Locke, Rousseau, Kant, Wittgenstein, Heidegger reach the present day, can be expanded if desired on a philosophical context. Kutadgu Bilig's philosophical texture, which includes political, legal, moral, educational, religious, and other existential issues necessitates its evaluation in a philosophical context. This article, which is based on the concept of philosophical context, aims to investigate the place of Kutadgu Bilig in the history of philosophy with its basic concepts and views before and after its and to provide examples on this subject. The parallelism between philosophers and philosophies can be seen as the fact that truth manifests itself in different aspects in different cultures, places and times. In this respect, they may be called comrade thoughts or twin thoughts.

___

  • Aristoteles. Politika. Çev. Mete Tuncay. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2014.
  • Aydın, M. “Kutadgu Bilig’de Dil ile Tasavvufta Samt ‘Susma’ Meselesi”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, s. 45 (2019): 167-177.
  • Rousseau, J.-J. Emile or On Education. Tr. Allan Bloom. USA: Basic Books, 1979.
  • Buber, M. Ben ve Sen. Çev. İnci Palsay. İstanbul: Kopernik Kitap, 2017.
  • Çotuksöken, B. Felsefi Söylem Nedir? İstanbul: Kabalcı Yayınları, 1996.
  • Deleuze D. - Guattari, F. Felsefe Nedir? Çev. Turhan Ilgaz. İstanbul: YKY, 1995.
  • Dostoyevski, F. Ecinniler. Çev. İsmail Yergüz – Engin Özden. İstanbul: Sosyal Yayınlar, 1984.
  • Farabî. El-Medînetü’l Fâzıla. Çev. Nazfiz Danışman. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2001.
  • Farabî . Farabi’nin Üç Eseri. Çev. Hüseyin Atay. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1974.
  • Heraclitus. Fragments. In Heraclitus. Ed. Philip Wheelwright. Princeton – New Jersey: Princeton University Press, pp. 19-102, 1959.
  • Heidegger, M. Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1967.
  • İbn Rüşd. Faslû’l Makâl. Çev. Bekir Karlığa. İstanbul: İşaret Yayınları, 1992.
  • Kant, I. Kritik der reinen Vernunft, Leipzig: Leopold Voss, 1853.
  • Kant, I . Prolegomena. Çev. İonna Kuçuradi – Yusuf Örnek. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 1983.
  • Kaşgarlı Mahmud. Divânü Lûgat-it-Türk. Çev. Besim Atalay. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1998.
  • Kierkegaard, S. Ölümcül Hastalık, Umutsuzluk. Çev. Mehmet Mukadder Yakupoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1997.
  • Kierkegaard, S . Fear and Trembling (Trans. Alastair Hannay). London: Penguin Books, 1985.
  • Nietzsche, F. Yunanlıların Trajik Çağında Felsefe. Çev. Nusret Hızır. İstanbul: Elif Yayınları, 1963.
  • Öner, N. “Felsefi Tutum”, Felsefe, Eğitim, Sanat: Saffet Bilhan Armağanı’nda, der: S. Büyükdüvenci, V. Taşdelen. Ankara: Hece Yayınları, 2006.
  • Plato. The Dialogues of Plato, II. Çev. Benjamin Jovett. New York: National Library Company, 1892a.
  • Plato . The Dialogues of Plato, IV. Çev. Benjamin Jovett. New York: National Library Company, 1892b.
  • Plato . Protagoras, Çev. T. Gökçöl, Diyaloglar 2’de. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1986.
  • Plato . Devlet. Çev. S. Eyüboğlu – M. A. Cimcoz. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1992.
  • Wittgenstein, L. Tractatus Logico-Philosophicus. Tr. D.F. Pears – B.F. McGuinness. London: Routledge & Kegan Paul, 1963.
  • Uyanık, M. “Felsefeyi Anadolu’da Yeniden Yurtlandırmak: Türk Felsefesine Giriş”, Muhafazakar Düşünce, s. 54 (2018): 179-199.
  • Yunus Emre. Yûnus Emre Dîvânı. Haz. Mustafa Tatçı. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1990.
  • Yusuf Has Hâcib. Kutadgu Bilig II. Haz. Reşit Rahmeti Arat. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1959.