GILBERT DURAND VE FOLKLOR: İMGELEMİN ANTROPOLOJİK YAPILARI’NDA HAYVAN İMGELERİ VE SİMGESEL DEĞERLERİ

Gilbert Durand’ın les Structures Anthropologiques de l’Imaginaire (İmgelemin Antropolojik Yapıları) adlı yapıtında önerdiği imgeleri/simgeleri/arketipleri sınıflandırma, dolayısıyla imgelemi çözümleme modeli bir kişinin (bir yazarın, sanatçının) ya da toplumun, toplumu oluşturan bireylerin düşünme, inanma, yaşama biçimleri olduğu kadar genel olarak insan zihnini kavramada temel bir kavramsal alan ve model sunma arayışıdır. Bu nedenle, Gilbert Durand antropoloji, toplumbilim, psikanaliz ve psikoloji, dinler tarihi, mitoloji, folklor gibi uğraş alanlarının verilerinden yararlanarak değişik imge, simge ve arketipleri sınıflandırır. Bunu yaparken belli bir toplumsal grup üzerinde odaklanmadan, eski olduğu kadar yeni kültürel ve düşünme biçimlerini, uygarlıkları karşılaştırmalı bir perspektifte ele alarak değişik kültürlerin, toplumların, bireylerin yarattıkları imgelem biçimleri arasındaki benzerlikleri ve ayrımları ortaya koymak ister. Önerdiği sınıflandırma modelinde imgelerin/simgelerin “aydınlık ve karanlık düzen/yapı” başlığı altında sınıflandırmasını yaparak işleyişlerini ve işlevlerini kavramaya uğraşır. Belli bir toplumun dünyayı kavrama, sunma, temsil etme biçimine gönderme yapan imge ve simge, söz konusu edilen toplumun her türden sanatsal, kurgusal, metinleştirilmiş folklorik ürünleri aracılığıyla, özel olarak toplumu temsil edenlerin yanında, genel olarak insan düşüncesinin işleyişini kavramaya olanak sağlar. İmge, tek bir şeye gönderme özelliğiyle, bireysel belirlenimleri yanına kültürel belirlenimler eklenerek evrensel bir değer kazanabilmektedir. Bir simge değeri taşıdığından, her imgenin rastgele anlamlar yüklenmek yerine anlamı bağlamsal kullanımlarla güncellenmektedir; bu yolla kökensel anlamının değişik dönemlerde sürdürülmesine olanak sağlanır. Şu ya da bu kültürün, toplumun yarattığı imge ve simgelerin biçimsel ve anlamsal değerlerini kavrayabilmek için sınıflandırılmaları yanında, sınıflandırmaya yön veren temel izleğin ve yöntemin bilinmesi gerekir. Bir başka anlatımla şu ya da bu toplumun düşünme biçimini, gerçeklik algısını bilimsel düzeyde ve nesnel bir biçimde belirlemeye olanak sağlayan belli bir yöntemin verilerinden yararlanmak bir zorunluluktur. İmgelem çözümlemelerinde mitolojinin, eski ya da yeni değişik ülke kültürlerinin ve folklorlarının verilerinin sıklıkla kullanıldığı bilinmektedir. Gilbert Durand hem mit çözümlemelerinde hem de ona bağlı imgelem çözümlemelerinde folklorik ve kültürel içeriği kullanarak sözünü ettiğimiz imge, simge ve arketip sınıflandırmalarını yapar. Bu yazının sınırları içerisinde önerdiği tüm sınıflandırmaların bir listesini çıkarmak, anlamsal değerlerini açıklamak olası olmadığından, çözümleme modelinin uçlarından birisi olan, imgelemin aydınlık düzendeki yapıları içerisinde gündeme gelen hayvan simgeselliği üzerinde kısaca duracağız. Amacımız benimsenen yöntemin ve içeriğin işleyişine dönük birkaç belirleme yaparak mitoloji, kültür tarihi, folklor gibi alanlardan derlenen imge ve simgelerin sınıflandırılma biçimine ya da mantığına yönelik kimi ipuçları vermektir. Böyle bir çalışma Gilbert Durand’ın folklorla olan ilgisini açıklamak yanında sınırlı da olsa folklorik içeriğin imgelemsel çözümlemelerine yönelik yöntemsel kimi veriler sunmayı hedeflemektedir.

Gilbert Durand and Folklore: Theriomorphic Images and Their Symbolic Values in the Anthropological Structures of the Imaginary

Classification of the images / symbols / archetypes proposed by Gilbert Durand's The Anthropological Structures of the Imaginary, that is, the model for analyzing the imaginary provides a basic conceptual space and model in understanding the ways of thinking, believing, and living of an individual (an author or artist) or society as well as the human mind. Throuht these, Gilbert Durand identifies and classifies different images, symbols and archetypes, the ways of society's beliefs, representations, folklore, etc., by using the data of anthropology, sociology, psychoanalysis and psychology, history of religions, mythology, folklore, etc. To do so, he aims to reveal the similarities and distinctions between different cultures, societies, and the forms of imagination created by different cultures, societies, and individuals from a comparative and structural perspective, without focusing on a particular social group, but including new forms of culture and thinking, civilizations. Accordingly, in the proposed classification model he tries to grasp the way its functioning and its functions by classifying images / symbols under the heading “Diurnal Order and Nocturnal Order of the Image”. The image and symbol referring to how a particular society understands, presents and represents the world allows us to grasp the functioning of human thought in general, in addition to those who represent the society in particular, through all kinds artistic, fictional and textual folk products of the company in question. With the feature of meaning to one particular thing, the image can acquire universal value by adding cultural determinations alongside its individual determinations. Since an image has a symbolic value, the meaning of each image is updated with contextual uses rather than loading it with random meanings; by this way, it is possible to preserve its original meaning at different periods. In order to grasp the formal and semantic values of images and symbols created by this or that culture and society, it is necessary to know the basic paths and methods that guide classification. In other words, it is essential to use the data of a particular method which makes it possible to determine scientifically and objectively the way of thinking of this society and its perception of reality. It is known that mythology, ancient or new cultures from different countries and folklore data are frequently used in the analysis of the imaginary. Gilbert Durand classifies the images, symbols and archetypes by using folk content both in the analysis of myths and imaginary. Since it is not possible, within the framework of this article, to make a list of all the proposed classifications and to explain their semantic values, we will content ourselves with briefly emphasizing the animal symbolism which has imposed itself within structures of the imagination in the order of the diurnal regime of the image. Our objective is to give some clues on how to classify the images and symbols compiled from mythology, cultural history, folklore, making some determinations concerning the functioning of the adopted method and the manner of treating the folk, cultural or mythological content. Such a study aims, although limited, to show Gilbert Durad’s interest to folklore and to provide methodological data for the analysis of the imagination of folk content.

___

  • Aktulum, Kubilay, “İmgelemin Antropolojik Yapıları ve Folklor: Gilbert Durand’ın Arketipsel Sınıflandırma Modeline Giriş”, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, no 19, 2018.
  • Bachelard, Gaston, L'Eau et les rêves, Poche, 1993.
  • Bachelard, Gaston, L'Air et les songes, Poche, 1992.
  • Bachelard, Gaston, La Terre et les reveries du repos, José Corti, 2004.
  • Baudouin, Charles, Psychanalyse de Victor Hugo, Imago, 2008.
  • Bechterev, Vladimir, La Psychologie objective, Alcan, 1913.
  • Bechterev, Vladimir, General principles of human reflexology, Jarrolds, 1933.
  • Bonaparte, Marie, Psychanalyse et Anthropologie, PUF, 1952.
  • Dumézil, Georges, L’Héritage indo-européen à Rome, Gallimard, 1949.
  • Dumézil, Georges, Jupiter, Mars, Quirinus I ve II, Essai sur la conception indo-européenne de la société et sur les origines de Rome, Gallimard, 1941.
  • Durand, Gilbert, Les Structures Anthropologiques de l’imaginaire, Dunod, 1984.
  • Durand, Yves, Une Technique d’étude de l’imaginaire: l’AT.9, Paris: Paris: l’Harmattan, 2005.
  • Eliade, Mircae, Dinler Tarihine Giriş, Kabalcı, 2009.
  • Leroi-Gourhan, André, Evolution et Technique I: l’Homme et la Matière, A. Michel, 1943.
  • Leroi-Gourhan, André, Evolution et Technique II: Milieu et Technique, A. Michel, 1945.
  • Leroi-Gourhan, André, Le Geste et la Parole: Technique et Langage, A. Michel, 1964.
  • Heidmann, Ute, “Différencier au lieu d’universaliser. Comparer les façons de (r)écrire des mythes”, Interférences littéraires, no 17, 2015.
  • Jung, Gustav, Dört Arketip, Metis, 2019.
  • Lévi-Strauss, Claude, Yaban Düşünce, YKY, 2018.
  • Ortak Kitap: Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 1, Geleneksel Yayıncılık, 2008.
  • Piaget, Jean, La Formation du Symbole chez l’enfant, Delachaux et Niestlé, 1992.
  • Piaget, Jean, La Formation du reel chez l’enfant, Delachaux et Niestlé, 1990.
  • Piganiol, André, Essai sur les origines de Rome, Boccard, 1917.
  • Saussure, Ferdinand de, Genel Dilbilim Dersleri, Multilingual, 1998.
  • Sébillot, Paul, Folklore de France 4 volumes, Maisonneuve & Larose, 1994.
  • Senemoğlu, Nuray, Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, Yargı yayınları, 2013.
  • Vardar, Berke ve ötekiler, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ABC, 1988.