ETUDE SEMIO-NARRATIVE ET DISCURSIVE DU CONTE «NUJA, LA FILLE DE L'OGRESSSE»
ÖZ Bu makale «Nuja, la fille de logresse» (İnsan Yiyen Devin kızı, Nuja) adlı masalda anlamın nasıl eklemlendiğini betimlemeyi ve anlamını kavramayı amaçlamaktadır. Alman etnolog Leo Frobeniusun «Babil Masalları» adlı derlemesinden alınan bu kesitin metinsel etkileri ele alınacaktır. Söz konu- su masal, anlatı düzleminde kökensel anlamından başka ikinci dereceden başka anlamlarla doludur; çalışmamızda özellikle Fransız göstergebilimci A.J. Greimasın göstergebilimsel verilerinden yararla- narak söz konusu anlamları ortaya koymaya çalışacağız. Masalın sunduğu değerler dizgesinin geçer- liliğini değerlendirebilmek için çözümlemede karşılaştırmalı bir görüngüye yerleşeceğiz; aynı masalın Taos Amrouche tarafından le Grain Magique (Büyülü Tohum) adlı kitabında yer verdiği bir başka versiyonla karşılaştırırarak incelememize derinlik katacağız. Gerçekten de Nuja, la fille de logresse ve Taos Amarosun kitabında geçen La Princesse Soumicha (Prenses Soumicha) adlı masallar aynı anlamları kapsamaktadırlar; anlatısal ve söylemsel göstergebilimsel bileşenleri benzer bir değerler dizgesine sahiptirler.
«Nuja, la Fille de lOgresse» Adlı Masalın Göstergebilimsel, Anlatısal ve Söylemsel İncelenmesi
RÉSUMÉ Cet article tente de décrire et de comprendre comment sarticule le sens dans le conte «Nuja, la fille de logresse», extrait du recueil «Contes Kabyles» de lethnologue allemand Leo Frobenius, et quels en sont les effets. Ce récit porte en son sein, outre sa signification primaire, dautres significa- tions secondaires que nous essayerons dappréhender par certains dispositifs sémiotiques mis en place principalement par le sémioticien français A. J. Greimas. Et afin de juger de la validité du système de valeurs que présente ce conte, lanalyse sera enrichie par une approche comparative avec une autre version du même conte recueillie par Taos Amrouche dans son livre «Le grain magique». Les deux textes constituent deux versions différentes mais très proches du même conte. En effet, le conte «Nuja, la fille de logresse» et «La princesse Soumicha» recèlent les mêmes significations et leurs composantes sémio-narratives et discursives véhiculent un système de valeurs assez similaire.