Sanat ve Edebiyatın Toplumsal Perspektifi -Siyasal İlişkilerine Dair Genel Bir Çözümleme-

Genelde sanat özelde ise edebiyat, hayatın temsilini, yansıtılmasını ya da öykünülmesini içerdiğinden, toplumsaldırlar. Sanatın toplumsal doğası onun siyasal bir içeriğe de sahip olduğunun kanıtı kabul edilmelidir. Sanat sos­yoloji, sanatla toplum arasında çift taraflı bir etkileşim ve iletişim olduğunu ka­bul eder. Herhangi bir toplumun sanatından hareketle o toplumun siyasal yaşa­mına ait belirlemelerde bulunmak mümkündür. Benzer bir biçimde herhangi bir toplumdaki sanatsal üretimlerin o toplumun siyasal zihniyetine etki etme po­tansiyelleri vardır.

The Social Perspectives of Art and Literature -A General Analysis on Their Political Relations-

Art generally and literature particularly are mainly social because they include reflections, representations and imitations of life. Because of the social content, art also involves political dimensions. Sociology of art supposes bilate­ral interactions and communications between art and society. Resting on any art of the society it is possible to determine some political charecteristicts of the gi­ven society. Similarly, artistic products in any given society have the potential to influence the political mentality in the society.

___

  • AKAY, Ali - ZEYTİNOĞLU, Emre (1998), Kavramların Sınırlarında, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • ALTHUSSER, Louis (1994), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, çev. Yusuf Alp - Mahmut Öztürk, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ATİKER, Erhan (1998), Modernizm ve Kitle Toplumu, Vadi Yayınları, Ankara.
  • CANCLİNİ, N. G. (1999), "Kültür ve İktidar Araştırmalarının Durumu", Popüler Kültür ve İktidar, Der. N. Güngör, Vadi Yayınları, Ankara.
  • CEMAL, Ahmet (2000), Sanat Üzerine Yazılar, Can Yayınları. İstanbul.
  • FİSCHER, Ernst (1985), Sanatın Gerekliliği, çev. Cevat Çapan, Kuzey Yayınları, Ankara.
  • İNAL, Ayşe (1999), "Derslikleri Kamusal Tartışmanın Oluştuğu Bir Mekan Olarak Yeniden Düşün­mek", Doğu ve Batı Dergisi, Sayı: 7, Ankara.
  • İNALCIK, Halil (2003), Şair ve Patron, Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • JUSDANİS, Gregory (1998), Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür, çev., Metis Yayınları, İstanbul.
  • KUHN, Helmut (2002), "Edebiyat ve Devrim- Fenomonolojik Bir Taslak", Edebiyat ve Devrim, H. G. Gadamer,H Kuhn, F. Nietzshe, çev. S. Çoraklı- A. Sarı, Babil Yayınları, İstanbul.
  • MARCUSE, Herbert (1998), Karşıdevrim ve İsyan, çev. Gürol Koca - Volkan Ersoy, Ayrıntı Yayın­ları, İstanbul.
  • LEFEBVRE, Henri (1998), Modern Dünyada Gündelik Hayat, çev. Işın Gürbüz, Metis Yayınları, İs­tanbul.
  • OKTAY, Ahmet (Y.Y), Sanat ve Siyaset, Yön Yayınları, İstanbul.
  • ÖZKÖK, Ertuğrul (1982), Sanat, İletişim ve İktidar, Tan Yayınları, Ankara.
  • RANDALL, William L. (1999), Bizi "Biz" Yapan Hikayeler, çev. Şen Süer Kaya, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SAİD, Edward (2000), Kış Ruhu, çev. Tuncay Birkan, Metis Yayınları, İstanbul.
  • SCOTT, J.C. (1995), Tahakküm ve Direniş Sanatları, çev. Alev Türker, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SKİNNER, Quentin (1999), Sanatçının Bir Siyaset Düşünürü Olarak Portresi: Ambrogio Lorenzetti, çev. Erol'Öz, Dost Kitabevi, Ankara.
  • SWiNGEWOOD, Alan (1996), Kitle Kültürü Efsanesi, çev. Aykut Kansu, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • ŞİMŞEK, Aydın (2000), Siyasal Tarih Sürecinde Sanat ve İktidar, Ümit Yayınları. Ankara.
  • TEKELİOĞLU, Orhan (2003), "Edebiyatta Tekil Bir Ulusal Kanonun Oluşmasının İmkansızlığı Üzer­ine Notlar", Doğu Batı dergisi, Sayı: 22, Ankara.
  • TOURAİNE, Alain (2002), Modernliğin Eleştirisi, çev. Hülya Tufan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul,
  • VVİLLİAMS, Raymond (1993), Kültür, çev. S. Aydın, İmge Kitabevi, Ankara.
  • WOLFF, Janet (2000), Sanatın Toplumsal Üretimi, çev. A. Demir, Özne Yayınları, İstanbul.
  • ZİSS, Avner (1984), Estetik, çev. Yakup Sahan, De Yayınları. İstanbul.