İlköğretim Okullarında Sosyal Etkinlikler ve Müzik Kulübünün Önemi

Müzik eğitimi, bireylerin sanatsal yaşamlarının gelişip olgunlaşmasına katkı sağlamakla birlikte, onların psiko-sosyal gelişimlerini de etkileyen unsur­lardan biridir. Genel müzik eğitiminin başlangıç ve en önemli noktası olarak il­köğretim okulları düşünülecek olursa, buralardaki müzik eğitiminin önemi açıkça görülebilir. Öğretmen, araç-gereç, müzik dersinin saatleri vb. yetersizlik­ler ile derslerdeki hedeflerin istenilen düzeyde gerçekleştirilmesinde yaşanan güçlükler, özellikle ders dışında yapılan sosyal etkinlikleri zorunlu kılmaktadır. Bu bağlamda; genel müzik eğitimi alan öğrencilerin kendilerini gerçekleştirme­leri, sanatsal beğeni ve estetik algılama düzeylerini yükseltip geliştirmeleri yö­nünde Müzik Kulüpleri önemli bir işlev üstlenmektedir. Bu çalışmada, ilköğretim kurumlarındaki sosyal etkinlik kavramı genel hatlarıyla belirtilmeye; bu etkinlikler kapsamındaki Müzik Kulübünün işlevi ve önemi vurgulanmaya çalışılmıştır.

Social Activities Primary Schools and the Importance of Music Clubs

Music education is not only one of the factors that contributes to forma­tion and development of individuals' artistic life, but is one of the factors that af­fects their psycho-social development as well. When we take into account pri­mary schools as the initial palaces and most important grounds for general mu­sic education, the significance of these schools can be seen easily. Lack of music teachers, equipment hours and difficulties experienced in achieving goals in music lessons all necessitate social activities especially the ones not in music cur­ricula. At this point, music clubs function as a significant ground for students of general music education to develop self-actualization and heighten their level of appreciation of art and level of perception of aesthetics. In this study, we have tried to mention the outlines of the concept of so­cial activities in primary schools and to emphasize the significance of the music clubs within the framework of these social activities.

___

  • AYDOĞAN, Salih (1993). Müzik Öğretimi, "Müzik Öğretiminde Başlıca Sorunlar", Say Yayın­ları, Ankara
  • AYDOĞAN, Salih (1994). "Demokratikleşme Sürecinde Eğitsel Kolların Rotü-MtizikKoİu", GÜGEF Dergisi, Özel Sayı, 1994 Türkiye'de Müzik Eğitiminin Yetmişinci Yılına'Armağan (1924-1994), ss. 321-326
  • BİNBAŞIOGLU, Cavit (2000). Okulda Ders Dışı Etkinlikler/Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, s.9
  • BLAKE, Blake (1968). Handbook For Music Teachers, "School Festivals and Competitions, and Inter-School Activities, University of London Institue of Education, London, s.121
  • CAMPBELL, Don. (2002). Mozart Etkisi, Kuraldışı Yayıncılık, Istanbul, s,10
  • CANBAY, Alaattin (2000). Doğu Anadolu Bölgesi İlköğretim Okullarındaki Müzik Kollarının İşlerliği, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Van
  • CANBAY, Alaattin (2005). "İlköğretim Okullarındaki Sosyal Etkinliklerde Geleneksel Müziklere Yer Verilmesinin Önemi", 1.Müzik Eğitimi Sempozyumu, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Van.
  • İlkokul, Ortaokul, Lise ve Dengi Okullar Eğitici Çalışmalar Yönetmeliği, Tebliğler Dergisi, 06.06.1983, 2140, Mad. 4
  • MEB İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği, Resmi Gazete, 13.01.2005, Sayı:25699, Mad.5
  • OĞUZKAN, A.Ferhan (1974). Eğitim Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. s.65
  • SAY, Ahmet (1998). Müzik Atlası, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, İstanbul, s.275
  • TDK, Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, s.1446
  • UÇAN, Ali (1993). Müzik Eğitimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, s.130
  • UÇAN, Ali (2005). Müzik Eğitimi, Evrensel Müzikevi, Ankara, s.31-33
  • UÇAN, Ali (2000). Türk Müzik Kültürü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.s.10