MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALLARINDA MANDOLİNİN BİREYSEL ÇALGI EĞİTİMİ DERSLERİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRETİM ELEMANLARININ GÖRÜŞLERİ

Bu araştırmanın amacı, müzik eğitimi anabilim dallarında mandolinin bireysel çalgı eğitimi derslerinde kullanılmasına yönelik öğretim elemanlarının görüşlerini incelemektir. Bu betimsel araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2020-2021 eğitimöğretim yılında Türkiye’deki üniversitelerin eğitim fakültelerine bağlı güzel sanatlar eğitimi bölümü, müzik eğitimi anabilim dallarında görevli olan öğretim elemanları; örneklem grubunu ise, geri dönen cevaplara göre 22 üniversitede görev yapan 59 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için öncelikle konuyla ilgili literatür taraması yapılmış, sonrasında veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş beş dereceli likert tipi sorular ile açık uçlu sorulardan oluşan anket kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretim elemanları, mandolinin, müzik öğretmeni adaylarına mesleki/sanatsal yeterlilik kazandırabileceğini, müzik öğretmenleri tarafından müzik derslerinde kullanılabileceğini, bir çalgı olarak müzik derslerinde kullanılması için işlevsel olduğunu düşünürken mesleki ve genel müzik eğitiminde kullanılma olanaklarında ise eksikliklerin olduğunu düşünmektedirler.

OPINIONS OF INSTRUCTORS ON THE USE OF MANDOLIN IN INDIVIDUAL INSTRUMENT TRAINING LESSONS IN MUSIC EDUCATION DEPARTMENTS

The aim of this research is to examine the opinions of the instructors on the use of the mandolin in individual instrument training courses at music education establishments. In this descriptive study, survey model was used. The target audience consists of faculty members working at the departments of fine arts education, music teaching departments related to the education faculties of universities of Turkey in the 2020-2021 academic year, and the sampling of the research consists of 59 lecturers working in 22 universities, according to the answers returned. In order to collect the data, first of all, a literature review was conducted on the subject, and then a five-point Likert-type questions and openended questions developed by the researcher were used as a data collection tool. As a result, according to the instructors, the mandolin is a functional instrument for music teacher candidates to gain professional/artistic competence, to be used by music teachers in music lessons, to be used as an instrument in music lessons, but there are deficiencies in the possibilities of using the mandolin in vocational and general music education

___

  • Albuz, A. (2001). Viyola Öğretiminde Geleneksel Türk Müziği Ses Sistemine İlişkin Dizilerin Kullanımı ve Bu Sistem Kaynaklı Çokseslilik Yaklaşımları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altıntaş, B. (2007) İlköğretim Okullarında 6. Sınıf Müzik Derslerinde Verilen Mandolin Eğitiminin Müzik Dersi Başarısı Üzerine Etkileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bilen, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretimi ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Demirci Özay, A. (2017) Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında Elektrogitarın Bireysel Çalgı Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir Öneri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, K. (2009). Tarihsel Süreç İçerisinde Mandolin”in Ülkemiz Müzik Eğitimindeki Yeri-Önemi ve Okul Çalgısı Olarak Kullanılabilirliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abbant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Helvacı, O. (2005). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Bireysel Çalgı Olarak Kânun Kullanımının Gerekliliği ve Müzik Eğitimine Katkıları. https://www.yyu.edu.tr/images/files/IUlusalM%C3%BCzikEgitimiSempozyumu/index.html sayfasından erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. (26.Baskı) Ankara: Nobel.
  • Özçimen, A., & Burubatur, M. (2012). Eğitim fakülteleri müzik eğitimi ana bilim dallarında birinci sınıf birinci ve ikinci yarıyıl viyolonsel eğitiminde en çok kullanılan metot, etüt ve egzersizler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,27, 186-194.
  • Say, A. (2006). Müziğin Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi, temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Ankara: Evrensel Müzik Evi.
  • Uçan, A., Yıldız, G. & Bayraktar, E. (1999). İlköğretimde müzik öğretimi modül 9. Süleyman Demirel Üniversitesi, Burdur.
  • Yıldız, N.(1986). Müzik öğretmeni yetiştiren yükseköğretim kurumlarında ana çalgı keman eğitiminin programlar yönünden incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • YÖK. (2018). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni Ogretmen-YetistirmeLisans-programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Wagner, J. (1992). Hinweise zu einer Haltungs-und Bewegungslehre für Mandoline. Fritsch R. (Ed.), 2. İnternationales Mandolinen-Symposium içinde (ss. 45-58), Bundesakademie für Müzikalische Jugendbildung, Almanya.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-8944
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2007
  • Yayıncı: BURDUR MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ