Nurettin Topçu’da Osmanlı-Türk Modernleşmesi: Marazlar ve Tedavi

Başlangıcı 18. Yüzyıla kadar götürülebilecek olan Türk modernleşmesi, Osmanlı ve Cumhuriyet döneminde benzer dinamiklere ve problemlere sahiptir. Bu dinamikler ve problemler, pek çok kez pek çok kişi tarafından incelenmiş ve eleştirilmiştir. Söz konusu kişilerden biri de Cumhuriyet dönemi Türk muhafazakârlığının en önemli ve önder isimlerinden olan Nurettin Topçu’dur. Topçu, muhafazakâr bir isim olarak reform ve inkılap konularında farklı görüşlere sahiptir. Değişimin, insanlar ve toplumlar için zaruri olduğunu ve gerçek inkılabın muhafazakârlığa ters düşmediğini savunmaktadır. Osmanlı-Türk modernleşme sürecini de bu görüşler çerçevesinde ele almakta ve eleştirmektedir. Topçu’nun yaklaşık iki asırlık bu süreci eleştirisinde üç konu öne çıkmaktadır. Bunlardan ilki inkılap adı altında yapılan yeniliklerin şekilsel değişiklerden öteye gidemediği yani bir Batı taklitçiliği olduğudur. İkincisi yapılan yenilikler sırasında özden kaparak mazinin inkâr edilmesidir. Üçüncüsü ise yeni ve eski taraftarları şeklinde toplumun ikiye bölünmesidir. Topçu, bu sorunların çözümü olarak ise aklın egemen olduğu, mazinin inkâr edilmediği, yeni bir felsefe sistemine dayanan bir Türk-İslam Rönesans’ını önermektedir. 

Ottoman-Turk Modernization in Nurettin Topçu: Diseases and Treatment

The Turkish modernization, which can be taken up to the beginning 18th century, has similar dynamics and problems in the Ottoman and Republic era. These dynamics and problems have been reviewed and criticized many times by many people. One of them was Nurettin Topçu, one of the most important and leading names of the Turkish conservatism of the Turkish Republic era. He has different views on reform and reform as a conservative name. He alleges that change is necessary for people and societies and that the real revolution is not contrary to conservatism. He also criticizes the Ottoman-Turkish modernization process within the framework of these views. In this criticism of the process about two centuries, three issues come to the forefront. The first of these is that reforms made under the name of revolution could not go beyond the formal changes and are Western imitation. The second is the denial of the past during reforms. The third is the division of society into new and old supporters. He suggests a Turk-Islam Renaissance based on a new philosophical system in which the mind is dominant as a solution to these problems and the past is not denied.

___

  • TOPÇU, Nurettin (1943). “Avrupa”, Hareket, 5(9): 257-261.
  • TOPÇU, Nurettin (1947), “Ahlak Nizamı”, Hareket, 2(1): 1-4.
  • TOPÇU, Nurettin (1948), “İnkılâpçılığın Manası”, Bizim Türkiye, (17):4.
  • TOPÇU, Nurettin (1948a), “Bize Ne oldu?”, Bizim Türkiye, (24):4.
  • TOPÇU, Nurettin (1950), “Komünizmin Kaynakları”, Komünizme Karşı Mücadele, 1(2): 2.
  • TOPÇU, Nurettin (1961), “Yarınki Kuvvet”, Yarınki Türkiye, ss.225-227, İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • TOPÇU, Nurettin (1961a), “Rönesans’ın Temelleri”, Yarınki Türkiye, ss.21-33, İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • TOPÇU, Nurettin (1961b), “Bizde Rönesans”, ss.34-50, Yarınki Türkiye, İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • TOPÇU, Nurettin (1978), “Reform Derdi”, Milliyetçiliğimizin Esasları, ss.211-216, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TOPÇU, Nurettin (1978a), “Milli Kültürümüz ve Garplılaşma Meselesi”, Milliyetçiliğimizin Esasları, ss.65-77, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TOPÇU, Nurettin (1978b), “Şahsiyet”, Milliyetçiliğimizin Esasları, ss.120-130, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TOPÇU, Nurettin (2017), “İnkılap”, Kültür ve Medeniyet, ss.120-122, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TOPÇU, Nurettin (2017a), “Yine İnkılâp”, Kültür ve Medeniyet, ss.123-126, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TOPÇU, Nurettin (2017b), “Metafizik”, Kültür ve Medeniyet, ss.56-60, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TOPÇU, Nurettin (2017d), “Kültür ve Teknik”, Kültür ve Medeniyet, ss.19-30, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TOPÇU, Nurettin (2017e),“Fikir Kuvveti”, Kültür ve Medeniyet, ss.31-35, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TOPÇU, Nurettin (2017f), “Beklenen Nizam”, Kültür ve Medeniyet, ss.74-77, İstanbul: Dergâh Yayınları.