KUZEY KIBRIS’TA KADIN RESSAMLARIN RESİMLERİNDE KADIN İMGESİ

Bu araştırmada, Kuzey Kıbrıs’taki kadın ressamlardan devlet koleksiyonunda eserleri bulunan dokuz ressamın resimlerindeki kadın imgeleri incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yönteminin, doküman inceleme desenine göre tasarlanmış olup, veriler yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ve eser içeriklerinin incelenmesi ile elde edilmiştir. Araştırmada, dokuz kadın ressamın resimlerinde kadını temsil eden imgeler, niteliksel olarak incelenmiştir. Ressamların eserlerindeki kadın imgeleri, kadının sosyo-ekonomik durumu, resmedildiği ortam, temsil ettiği kadın özelliği, ressamların tercih ettiği renkler, kadın imgelerinin giyinik veya nü oluşu ve kadın ressamın hangi sanat felsefesine yakın olduğu kategorilerine göre analiz edilmiştir. Ayrıca ressamların resimleri, uyguladıkları teknikler, resimlerinde insan figürü, kadın figürü, erkek figürü ve diğer figürleri kullanma sıklığı yönleri ile de incelenmiştir. Sonuç olarak, kadın ressamların, onaltı farklı resim tekniğini uygularken, materyal ve malzemeyi uygun şekliyle kullandıkları, resimlerindeki insan figürleri içinde kadın imgesini sıklıkla kullandıkları, kadının toplumsal cinsiyet eşitliğinin kabul edilmesine vurgu yapan bir felsefi anlayışla kadın imgelerini resimlerine yansıttıkları, kadını dışa dönük yaşam tarzı içinde görmek istedikleri, kadının bir meta ve popüler kültür ürünü olarak görülmesinden rahatsızlık duydukları ve kadın imgelerini ötekileştirmekten uzak bir anlayışla tüm kesimlerden kadını temsil eden imgelemlerle yansıttıkları saptanmıştır.

WOMEN IMAGE IN NORTHERN CYPRIOT WOMEN ARTISTS’ PAINTINGS

During this research, nine female artists who has paintings in North Cyprus Government Collections were examined by their female figures. The research, is designed by using the qualitative method by checking the documentation and pattern. Data included in the research is obtained by half structured interview method and the piece`s details were examined deeply. In the research, the images representing the woman in the paintings of the nine female artists were examined qualitatively. Women's images in the works of the painters were analyzed according to the socio-economic status of the women, the environment in which they were represented, the female characteristic they represented, the colors preferred by the painters, the dressed or nudity of women's images and the art of the female painter. In addition, the paintings of the painters, the techniques they apply, the human figure in the paintings, female figure, male figure and other figures were examined with the use of the frequency. As a result it`s been realised that, female painters applied sixteen different painting techniques, used the materiel’s and materials correctly, used female figures very often, used figures that represents the equality of female`s compared to the opposite gender, showed that they would like to see the female in an extrovert lifestyle, they showed that they are not happy to see the woman used as meta and popular culture product and away from excluding the female imagery they represented all domains of imageries in their paintings.

___

  • Can, Şefik. (1997). Klasik Yunan Mitoloji. İstanbul: İnkılap ve Aka Kitabevleri Koll. Şti.
  • Gimbutas, Marija. (1989). The Language of the Goddess. London: Thames and Hudson.
  • Gombrich, Ernest Hans. (2014). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gökhan, Gözem. (2012). KKTC Devlet Koleksiyonunun Değerlendirilmesine İlişkin Problemler ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Gülaçtı, Nurettin. (2012). “Sanatsal Bir Obje Olarak Kadın Ve Bazı Toplumlarda Kadına Bakış”. İdil, 2/1:76-91. Işıkören, Naciye Derin. (2015). “Kadın İmgesi ve Tarih Boyu Değişimi”. Sanat ve Tasarım Dergisi. 16: 115-131.
  • Özgenç, Neslihan. (2011). “Dünden Bugüne Batı Resim Sanatında Kadın-Mekan İlişkisi”. Sanat Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. 19: 89-96.
  • Shiner, Larry. (2004). Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev., İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Uz, Ayfer. (2012). “Gustav Klimt’in Tuvale Yansıttığı Renkli Işıltılı Masalsı Bir Dünya ve Kadın İmgesi”. Journal of Life Sciences. 1/1: 55-64
  • Yıldız, Netice. (2002). “Bir portre: Mevhibe Şefik – İlk Kıbrıslı Türk Kadın Resim Öğretmeni (1923)”. Kadın /Women 2000 – Journal for Women Studies. 3/1: 2
  • Yıldız, Netice. (2009). “Turkish Cypriot Women Artists and Their Role in Society, in: Middle East Institute Viewpoints”. The State of the Arts in the Middle East, Special Edition. II: 81-84
  • http://www.erguclu.eu/yasamin%20mutfagi/mevhibe.htm (Erişim tarihi: 24 Şubat 2018).