TEMEL SANAT EĞİTİMİNDE BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM YAKLAŞIMININ ÖNEMİ

Bu makalede, plastik sanatlar bölümlerinin temel atölye derslerinden biri olan Temel Sanat Eğitimi dersinde buluş yoluyla öğretim yaklaşımının önemi üzerinde durulmuştur. Çağın sanat eğitimi konusundaki genel yaklaşımı ve uygulanan bazı modeller incelenmiştir. Buluş yoluyla öğretimin temel prensiplerinin Temel Sanat Eğitimi dersiyle kesişme noktaları, dersin ilke ve elemanlarının öğretiminde sağlayacağı katkılar ve özgün tasarımlara yansıma biçimleri üzerinde durulmuştur. Ezberci bir yaklaşım yerine katılımcı yaklaşımı öneren bu modelle birlikte, eğitimcinin rehberliğinde hazırlanan sanatsal tasarımların niteliği, çalışmanın konuları arasında bulunmaktadır. Öğrencileri araştırma yapmaya, sorunlara yaratıcı çözümler bulmaya ve keşfe yönlendiren, merak uyandıran, yaratıcılığa ortam hazırlayan ve buluşun önünü açan bir yaklaşım olmasından dolayı yöntemin getireceği faydalar sıralanmıştır. Temel sanat eğitiminin, sanatsal yaratıcılığa sağlayacağı katkı, bu yöntemle birlikte daha bilimsel bir biçimde ele alınmış ve öğretim aşamasına ne şekilde yansıdığı irdelenmiştir.

IMPORTANCE OF TEACHING APPROACH THROUGH INVENTION IN BASIC ART EDUCATION

In this article, one of the basic workshop courses of the Department of plastic arts, basic art education course focuses on the importance of teaching approach through inventions. General approach to art education of the age and some models applied have been studied. The aim of this course is to introduce students to the basic principles of art education through inventions, the intersection points of the basic art education course, the contribution of the course to the teaching of the principles and elements, and the ways of reflection to the original designs. With this model, which proposes participatory approach rather than a memorial approach, the nature of the artistic designs prepared under the guidance of the trainer is among the subjects of the study. The benefits of the method are listed because it is an approach that directs students to research, explore and find creative solutions to problems, raises curiosity, creates an environment for creativity and paves the way for the invention. The contribution of basic art education to artistic creativity has been discussed in a more scientific way with this method and it has been examined how it is reflected to the teaching stage.

___

  • Akpınar, E. (2003). Buluş Stratejisiyle Enerji İlişkili Fen Öğretimi: Canlılar İçin Madde ve Enerji Ünitesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Atar, N. (2004). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Temel Sanat Eğitimi Uygulamalarının Sorgulanması ve Öneriler. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Anadolu Sanat Dergisi (15), 47-54.
  • Bruner, J. (2009). Eğitim Süreci (T. Öztürk, Çev.) (1. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Büyükkaragöz, S. & Çivi, C. (1997). Genel Öğretim Metotları. (7. Baskı). İstanbul: Öz Eğitim.
  • Erkan, T. (2009). Temel Sanat Egitimi Dersinin Web Tabanlı Öğrenme Yöntemiyle Verilmesinin Ögrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Esteban, E. (2014). La teoría narrativa de Bruner y Sus İmplicaciones En Una Pedagogía Hermenéutica. Cultura Educación, 14(3), 253-266.
  • Dikici, A. (2006). Sanat Eğitimi ve oÖğrencilerin Yaratıcılık Düzeyleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 31(139), 3-9.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. (3. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Genç, P. (2012). İşitme Engellilere Temel Sanat Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gümrah, H. (2012). Sanat Eğitimcisi Yetiştirmede “Temel Sanat Eğitimi Dersi” nin Yeri ve Önemi. Sanat Eğitimi Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kara, Y. & Özgün-Koca, S. (2004). Buluş Yoluyla Öğrenme ve Anlamlı Öğrenme Yaklaşımlarının Matematik Derslerinde Uygulanması: “İki Terimin Toplamının Karesi” Konusu Üzerine İki Ders Planı. S. A. İlköğretim-Online 3 (1), 2-10. 5 Ekim 2018 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kaya, İ. & Erdik, C. (2014). Öğretmenlerin Kullandıkları Öğretme Stratejilerine Göre Sahip Oldukları Liderlik Türleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 185-209. 12 Kasım 2018 tarihinde http://www.gefad.gazi.edu.tr/issue/6729/90479 sayfasından erişilmiştir.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Beşikten Mezara Sanat ve Kültür Eğitimi. Çoluk Çocuk Dergisi. Ankara: Kök 10 (31).
  • Ocak, G. (2005). Buluş Yoluyla Öğretimin Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 289-297.
  • Özdemir, A. (2014). Temel Sanat Eğitiminde Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı (Müzik Destekli) Uygulamanın Öğrenci Başarı Düzeyine Etkisi. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özer, M. A. (2005). Etkin Öğrenmede Yeni Arayışlar: İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Buluş Yoluyla Öğrenme. BiligDergisi, 35(5), 105-131.
  • San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları. (2. Baskı). Ankara: Ütopya.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim Öğrenme ve Öğretim-Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tepecik, A. & Toktaş, P. (2014). Temel Sanat Eğitimi. Ankara: Gece
  • Tok, Ş. (2009). Öğretme-Öğrenme Strateji ve Modelleri, Doğanay, A. (ed.). Öğretim İlke ve Yöntemleri (s.110-160). Ankara: Pegem.
  • Uysal, E. (2015). Temel Tasarım Dersine İlişkin Öğrenci Görüşleri. Yedi: Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi. 14, 51-65.
  • Ünlü, M. (2007). Problem Çözme ve Buluş Yoluyla Öğretim Kuramına Göre Geliştirilmiş Web Tabanlı Eğitimin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünver, E. (2016). Neden ve Nasıl Sanat Eğitimi. İdil Dergisi, 5(23), 867-871.
Manas Journal of Social Studies-Cover
  • ISSN: 1694-7215
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2001
  • Yayıncı: KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ