LYOTARD’A GÖRE FELSEFE YAPMANIN AMACI

Felsefenin Batı Avrupa dünyası ve Akdeniz çanağı içindeki geleneksel anlamı, φιλοσοφία (philosophía) tabiri ile ilişkilidir. Bu tabirin ilk defa Eski Yunan dünyasında Pisagorcular tarafından kullanıldığı ileri sürülür. Tabir, bilgi ve sevgi ile ilişkili olarak değerlendirilir. Bu ilişkilendirmenin diğer yanı, tam da bu ilişkilendirme ile kastedilenin ne olduğuyla ilişkildir. Yani, bir filozof ne yapar? Bu anlamıyla felsefe, felsefenin neliğine ilişkin bir refleksiyon olarak, felsefenin konusu haline gelir. Çağdaş düşünürlerden birisi olan Lyotard, Platon’un yaşadığı dönemden bu yana sıklıkla filozofların konu yaptığı bu soruyu ele alır. Lyotard, filozofun hakikatle ilişkisindeki sevgi ve yönelmişliği, amacına ulaşmamak üzere gerçekleşen bir yöneliş olması bakımından yeniden ele almaktadır.

THE PURPOSE OF PHILOSOPHY ACCORDING TO LYOTARD

The traditional meaning of philosophy in the Western European world and the Mediterranean dish is related to the phrase φιλοσοφία (philosophía). This phrase was first used by the Pythagorean in the ancient Greek world. The term is regarded as related to knowledge and love. The other side of this association is precisely what is meant by this association. I mean, what does a philosopher do? In this sense, philosophy becomes the subject of philosophy as a reflection of the essence of philosophy. Lyotard, one of the contemporary thinkers, deals with this question which philosophers have often made since the time Plato lived. Lyotard rethinks that the philosopher’s love and orientation in relation to truth is a realization that does not reach his goal.

___

Aristoteles; Organon II, Önerme, Çev.: Hamdi Ragıp Atademir, Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 1947.

Camus, Albert; Sisifos Söyleni, Çev.: Tahsin Yücel, Can Yayınları, İstanbul, 1996.

Camus, Albert; Yabancı, Çev.: Vedat Günyol, Can Yayınları, İstanbul, 2003.

Camus, Albert; Tersi ve Yüzü, Çev.: Tahsin Yücel, Can Yayınları, İstanbul, 2012.

Caroll, Lewis; Alice Harikalar Diyarında, Çev.: Kıymet Erzincan Kına, İthaki Yayıncılık, İstanbul, 2010.

Edgar allan Poe; Çalınan Mektup, Çev.: Mukadder Yaycıoğlu, Dost Kitabevi, Ankara, 2000.

Fragmanlar, Herakleitos, Çeviri ve Yorumlar, Cengiz Çakmak, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2005.

Freeman, Kathleen; Ancilla to the Pre-Socratic Philosophers, Cambridge, Harvard University Press, 1948.

Freud, Sigmund; Yas ve Melankoli, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/21/64/608.pdf

Heidegger, Martin; Tekniğe İlişkin Soruşturma, Çev.: Doğan Özlem, Paradigma Yayınları, 1998.

Lyotard, Jean François; Niçin Felsefe Yaparız, Çev.: Kurtuluş Dinçer, Pharmakon Kitap, İstanbul, 2016.

Nietzsche, F.; Ahlakdışı Anlamda Doğruluk ve Yalan Üzerine, Çev.: O. Aruoba, Cogito, Sayı: 16, İstanbul, 1998.

Nietzsche, F.; The Will to Power, Trans., Walter - R. J. Hollingdale, Vintage Books, Randam House, New York, 1968.

Plato; Theaitetos, The Collected Dialogues Of Plato, Edit. by., Edith Hamilton and Huntington Cairns, Fourteenth printing, New Jersey, Princeton University Press, 1989.

Platon; Şölen, Çev.: Cenap Karakaya, Sosyal Yayınlar, İstanbul, 2000.

Wittgenstein, Ludwig; Yan Değiniler, Çev.: Oruç Aruoba, Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul, 1999