KRİPTO-POZİTİVİST BİR ÇAĞDA SANATIN İŞLEVİ

Bu çalışma, kripto-pozitivist olarak adlandırdığımız bu çağda sanatın işlevi-ni sorguluyor. Çağımıza hâkim ideoloji olarak zihinlerimizi belirlemekte olankripto-pozitivizm kartezyen açıklık ve seçiklik ilkesine dayanarak gizemli olanıindirgiyor ve metafizik olanı inkâr ediyor. İmdi sanat “açık seçiklik”ten “açıksaçıklık”a geçildiği ve neredeyse her şeyin pornografikleştirildiği çağımızda gi-zemle teması yeniden sağlayabilir mi? Sanat dünyamıza kaybettiği gizemi iadeedebilir mi? Bu çalışmada bunlar ve bunun gibi sorular ele alınacaktır.Anahtar Kelimeler: Apaçıklık, açıklık ve seçiklik, sanat, kripto-pozitivizm, gi-zem, gizeme açıklık, afyon, vecd, metafizik.

THE FUNCTION OF ART IN A CRIPTO-POSITIVIST ERA

This work investigates the function of art in this era which we call criptopositivist. The cripto-positivism which as the dominant ideology determines our minds reduces the mysterious and denies the metaphysical by being based on the cartesian principal of “clarity and distinctiveness”. Now, can art reassure the contact with mysterious in our era of transition from “clarity and distinctiveness” to “obsenity”, where almost every thing is pornografied? Can art bring back the mystery to our world, the mystery which it has lost? In this work these issues and similar ones will be examined.

___

Althusser, L.; İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, çev. Y. Alp & M. Özışık, İletişim, İs- tanbul, 1994.

Buzon, F. & Kambouchner D.; Le Vocabulaire de Descartes, Ellipses, Paris, 2002. Cotting- ham, J., Descartes Sözlüğü, çev. B. Gözkân vd., Sarmal, İstanbul, 1996.

Derrida, J.; Platon’un Eczanesi, çev. Z. Direk, Pinhan, İstanbul, 2014.

Descartes, R.; Aklın Yönetimi İçin Kurallar, çev. M. Ökmen, Sosyal, İstanbul, 1986.

Gözel, Ö.; “Narsist Döngü: Humanist Trajedi”, Sabah Ülkesi, no: 46, Ocak/2016.

Gözel, Ö.; Öznenin Hakikat Kaygısı, İz, İstanbul, 2017.

Gözel, Ö.; Varlıktan Başka. Levinas’ın Metafiziğine Giriş, İthaki, İstanbul, 2017.

Han, Byung-Chul; Şeffaflık Toplumu, çev. H. Barışcan, Metis, İstanbul, 2017.

Heidegger, M.; “L’Epoque des Conceptions du Monde”, Chemins qui ne Mènent nulle Part içinde, çev. W. Brokmeier, Gallimard, Paris, 1962, ss. 99-146.

Heidegger, M.; “L’Origine de l’oeuvre d’art”, Chemins qui ne Mènent nulle Part içinde, çev. W. Brok- meier, Gallimard, Paris, 1962, ss. 13-98.

Heidegger, M.; “Science et Meditation”, Essais et Conférences, içinde, çev. A. Préau, Gallimard, 1958, ss. 49-79.

Heidegger, M.; “Serenité”, çev. A. Préau, Questions III & IV içinde, çev. J. Beaufret vd., Gallimard, Paris, ss. 131-148.

Heidegger, M.; Being and Time, çev. J. Macquarrie & E. Robinson, Harper& Row Publishers, New York, 1962.

Heidegger, M.; Varlık ve Zaman, çev. K. H. Ökten, Agora, İstanbul, 2011.

Heidegger, M.; M., Nietzsche’nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı, çev. L. Özşar, Asa, Bur- sa, 200.

https://www.goodreads.com/quotes/187602-art-evokes-the-mystery-without-which-the-wor- ld-would-not (Erişim: 15.10.2017)

http://www.abc-citations.com/themes/art/page/4/ (Erişim: 15.10.2017)

https://www.goodreads.com/quotes/tag/art (Erişim: 15.10.2017)

Kant, I.; Yargı Yetisinin Eleştirisi, çev. A. Yardımlı, İdea, İstanbul, 2011.

Lalande, A.; Vocabulaire Technique et Critique de la Philosophie, PUF, Paris, 1972.

Levinas, E.; Liberté et Commendement, Fata Morgana, Paris, 1994.

Marx, K.; Hegel’in Hukuk Felsefesinin Eleştirisi, çev. K. Somer, Sol, İstanbul, 1997.

Nath , S., & Acharjee, S.; “Has Logical Positivism Eliminated Metaphysics?” , International Journal of Humanities and Social Science Invention, www.ijhssi.org Volume 3 Issue 11, November. 2014, ss. 38-42.

Seccâdî, Seyyid Cafer; çev. H. Uygur, Tasavvuf ve İrfan Terimleri Sözlüğü, Ensar, İstanbul, 2007.

Uludağ, S.; Cüneyd-i Bağdâdî, Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul, 2010.

Uludağ, S.; Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Kabalcı, İstanbul, 2016.

Weber, A.; Felsefe Tarihi, çev. H. V. Eralp, Sosyal, İstanbul, 1991.

Weber, M.; L’Éthique Protestante et l’Esprit du Capitalisme, Paris, Plon, 1985.