KANT’TA TANRININ İŞLEVİ: SPEKÜLATİF TEOLOJİDEN MORAL TEOLOJİYE

Felsefe tarihinin “büyük” filozoflarının pek çoğu sistemlerinin belirli bir bö- lümünde tanrıyı bilgi ya da inanç nesnesi olarak ileri sürmüş görünürler. Bu bakımdan felsefî sistemlerde genellikle bir hareket ya da varış noktası olarak ortaya konulan Tanrı kavramı, Kant’a kadar teorik ya da spekülatif temellen- dirmelerin odağında bulunur. Kant ile birlikte bilginin olanağının koşullarından birinin deney olarak belirlenmesi ile birlikte spekülatif Tanrı tanıtlamalarının geçerliliği şüpheli hale gelir. Bu bağlamda bu çalışma, aklın teorik kullanımın- da temellendirilemeyen Tanrı kavramının Kant tarafından saf akıl inancı olarak ortaya konulmasının mahiyetine odaklanmaktadır. Bu amaca binaen ilkin Tanrı idesi, transendental ideal ve spekülatif teoloji Saf Aklın Eleştirisi bağlamında ele alınacak; sonrasında ise spekülatif teolojinin olanaksızlığından hareketle Kant’ın moral teolojisinin ayrıntılarına değinilecektir.

THE FUNCTION OF GOD IN KANT: FROM SPECULATIVE THEOLOGY TO MORAL THEOLOGY

Many of the “great” philosophers of the history of philosophy appear to assert God as an object of knowledge or of belief in a certain part of their system. In this respect, the concept of God, which is usually expressed as a point of movement or destination in philosophical systems, has been the focus of theoretical or speculative bases until Kant. The validity of the demonstrations of a speculative God becomes doubtful as one of the conditions of possibility of knowledge is set as an experiment in Kant. In this context, this study focuses on the nature of putting the concept of God, which cannot be based on the theoretical use of reason, as the faith of pure reason by Kant. Pursuant to this goal, firstly idea of god, transcendental ideal and speculative theology will be handled in the context of The Critique of Pure Reason; then the details of Kant’s moral theology will be discussed with reference to the impossibility of speculative theology.

___

Arnobius; “Adversus Gentes”, trans. A. Roberts & J. Donaldson, The Ante-Nicene Christian Library Vol XIX. Edinburgh: T & T Clark, 1871, s. 148.

Augustine, Aurelius; The City of God Vol I, trans. Marcus Dods, Edinburg: T&T Clark, 1913.

Aydın, Mehme; Kant ve Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı-Ahlâk İlişkisi, Ankara, Ümit Matbaası, 1981.

Bennett, Jonathan; Kant’s Dialectic, Cambridge: Cambridge University Press, 2016.

Brunner, Emil; The Christian Doctrine of God: Dogmatics: Vol. I, trans. O. Wyon, Wipf and Stock Publishers, 2014.

Cassirer, Ernst; Kant’ın Yaşamı ve Öğretisi, çev. Doğan Özlem, 3. baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi, 2007.

Descartes, René; Felsefenin İlkeleri, çev. M. Karasan, İstanbul: MEB Yayınları, 1997.

——; Meditasyonlar, çev. İsmet Birkan, Ankara: BilgeSu Yayıncılık, 2007.

Engel, S. Morris; “Kant’s Refutation of the Ontological Argument”, Philosophy and Pheno- menological Research, Vol. 24, No. 1, 1963, s. 20-35.

Gilson, Étienne; Ortaçağda Felsefe, çev. Ayşe Meral, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2007.

Günenç, Mehmet; Kant’ta Tanrı ve Tanrısallaştırılan Akıl, Ankara: Elis Yayınları, 2016.

Heimsoeth, Heinz; Kant’ın Felsefesi, çev. Takiyettin Mengüşoğlu, 3. baskı, Ankara: DoğuBatı Yayınları, 2007.

Hick, John; Arguments for the Existence of Gods, New York: Herder and Herder,

1971. Horkheimer, Max; Akıl Tutulması, çev. O. Koçak, İstanbul: Metis Yayınları, 1994.

İnan, İlhan; “Kant’ın Varlık Kavramı Üzerine”, Cogito, Sayı 41-42, İstanbul: Yapı Kredi Ya- yınları, 2005, s. 105-120.

Gözkân, Bülent; “Kant’ın Metafizik ve Akıl Eleştirisi Üzerine”, Yeditepe’de Felsefe, 1/2002, s. 21-79.

Kant, Immanuel; Critique of Pure Reason, trans. N. Kemp Smith, London: Macmillan and Co. Limited, 1929.

Kant, Immanuel; “Lectures on the Philosophical Doctrine of Religion”. trans. G. Giovanni. Religion and Rational Theology, Ed. P. Guyer and A. W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. s. 341-451.

Kant, Immanuel; “Religion Within the Boundaries of Mere Reason”, Trans. G. Giovanni. Religion and Rational Theology, ed. P. Guyer and A. W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. s. 39-216.

Kant, Immanuel; “Attemp to Introduce the Concept of Negative Magnitudes into Philosophy”, Theore- tical Philosophy 1755-1770, trans. D. Walford, Cambridge: Cambridge University Press, 1992, s. 207-241.

Kant, Immanuel; “The Only Possible Argument is Support of a Demonstration of the Existence of God”, Theoretical Philosophy 1755-1770, trans. D. Walford, Cambridge: Cambridge University Press, 1992, s. 107-202.

Kant, Immanuel; Gelecekte Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena, çev. İ. Kuçu- radi & Y. Örnek, 3. baskı, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2002.

Kant, Immanuel; Pratik Aklın Eleştirisi, çev. İ. Kuçuradi vd., 4. baskı, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2009.

Kenny, Anthony; “Bilinmeyen Bir Tanrıya İman”, çev. F. Topaloğlu, Dinbilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, Cilt 13, Sayı 2, 2013, s. 229-241.

Leibniz, G. W.; Monadoloji, çev. S. Kemal Yetkin, Ankara: MEB Yayınları, 1962. Nietzsche, Friedrich; Deccal, çev. O. Aruoba, İstanbul: Hil Yayınları, 1995.

Nutku, Uluğ; Felsefe ve Güncellik, İstanbul: Bulut Yayınları, 2005.

Nuyen, A. T.; “Is Kant a Divine Command Theorist?”, History of Philosophy Quarterly, Vol. 15, No. 4, 1998, p. 441-453.

Öktem, Ülker; “Kant Ahlâkı”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, Cilt 18, 2007, s. 11-22.

Schelling, F.W.J.; “Kant, Fichte, Transzendental İdealizm Sistemi”, çev. Ali Irgat, Alman İde- alizmi I: Fichte, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, 2006, s. 499-521.

Smith, Norman Kemp; A Commentary to Kant’s Critique of Pure Reason, 4th Edition, New York: Palgrave MacMilan Ltd, 2003.

Spinoza, Baruch; Ethika, çev. H. Ziya Ülken, Ankara: Dost Kitabevi, 2011. Strawson, P. F.; The Bounds of Sense, London: The Routledge, 2007.

Tüzer, Abdüllatif; “Tanrıyı Oynamak: Kant Etiğinin Kritiği”, Beytulhikme 5 (2) 2015, s. 139- 167.

Walter, J. Estep; “Kant’s Moral Theology”, The Harvard Theological Review, Vol. 10, No. 3, 1917, p. 272-295.

Wood, Allen W.; Kant’s Rational Theology, London: Cornell Univerty Press, 1978.