Geçmişe bakmak sinema tarihi çalışmaları üzerine eleştirel bir inceleme

Bu çalışmada başlangıcından günümüze kadar sinema tarihi çalışmalarının eleştirel bir değerlendirmesi yapılmaktadır. Sinema tarihi çalışmaları hem sinema çalışmaları hem de tarih disiplinindeki yeni yaklaşımlarla ilişki içinde dönüşmekte ve genişlemektedir. Makalede bir yandan sinema tarihinin sinema çalışmaları içindeki yerine bakılırken, bir yandan da tarih disiplininin kendi içindeki tartışmaların sinema tarihi çalışmalarına nasıl etki ettiği incelenmektedir. Bu amaçla sinema tarihi çalışmalarının özellikle son otuz yılındaki temel teorik tartışmalar özetlenmekte ve tarih disiplinindeki tartışmalarla olan bağları gösterilmektedir. Türkiye’deki sinema tarihi çalışmalarında bu tartışmalara nadiren odaklanıldığından, bu türden herhangi bir araştırma girişimi, sinema tarihi çalışmalarının geleneksel sınırlılıklarını aşmada ve kapsamlı bir tarihyazımına ulaşmada oldukça önemlidir.

This paper aims at a general critical assessment of studies of cinema history from early days until today. Studies of cinema history are transformed and expanded to new directions due to the new approaches in Cinema Studies and History. Herewith, the article attempts, on the one hand, to analyze the position of cinema history in cinema studies and, on the other, to scrutinize the influence of the various discussions carried out in the discipline of history on studies of cinema history. According to this purpose, notably the last thirty years of theoretical discussion within studies of cinema history is reviewed and the interaction with the new discussions in the discipline of History is revealed. Since these discussions have rarely been a focus of investigation within the studies of Turkish Cinema History, any such reviewing endeavour is highly important in overcoming the inadequacies of traditional studies of cinema history in Turkey, and in reaching a comprehensive historiography.

___

Abel, Richard (2004). “History Can Work for You, You Know How to Use It” Cinema Journal, 44 No: 1, Fall. 107-112.

Allen, Robert C. (2006). “Relocating American Film History: The Problem of the Empirical”, Cultural Studies, Vol: 20, No: 1, January. 48-88.

Altman, Charles F. (1977). “Towards a Historiography of American Film”, Cinema Journal, Vol: 16, No: 2, Spring.1-25.

Aydın. Suavi (2001). “Aydınlanma ve Tarihselcilik Problemleri Arasında Türk Tarihyazıcılığı: Feodalite Örneği” Toplum ve Bilim, İstanbul, Birikim Yayıncılık, Kış. 39-81.

Bordwell, David ve Thompson Kristin (1994). Film History: An Introduction, NY: McGraw-Hill.

Bordwell, David (1996). “Contemporary Film Studies and the Vicissitudes of Grand Theory”, David Bordwell ve Noel Carroll (der.), Post Theory- Reconstructing Film Studies, Madison, University of Wisconsin Press. 3-36.

Burke, Peter (2000). Tarih ve Toplumsal Kuram, çev: Mete Tunçay, İstanbul,Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

Burke, Peter (2006). Kültür Tarihi, çev: Mete Tunçay, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Buscombe, Edward (1991). “Film History in the 1980s” Velvet Light Tramp, 27. 3-8.

Büker, Seçil ve Y. Gürhan Topçu (der.), (2008). Sinema Tarih-Kuram- Eleştiri, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kırkıncı Yıl Kitaplığı No: 10, Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi.

Cantek, Levent (2000) “Türkiye’de Mısır Filmleri” Tarih ve Toplum Dergisi (S. 204).

Casetti, Francesco (1999). Theories of Cinema: 1945-1995, çev: Francesca Chiostri vd. Austin: University of Texas Press.

Christie, Ian (2006). “Just the Facts, M’am? A Short History of Ambivalence Towards Empiricism in Cinema Studies” Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 65-73 www.boomonderwijs.n/documenten/tmg-2006_2.pdf, erişim tarihi 24.03.2009.

Curran, James (2002). “Media and the Making of British Society, c.1700-2000”, Media History, 8:2. 135-154.

Dudley Andrew (1984). Concepts in Film Theory, Oxford University Press.

Dudley Andrew (2000). “Three Ages of Cinema Studies and Age to Come,” PMLA, 115:3, 341-351.

Elsaesser, Thomas (der.) (1990) Early Cinema: Space, Frame, Narrative. Londra, BFI.

Elsaesser, Thomas (2004). “The New Film History as Media Archaeology”, Cinémas/Cinémas, 14: 2-3. 75-117.

Fass, Paula S. (2003). “Cultural History/Social History: Some Reflections On a Continuing Dialogue,” Journal of Social History, 37:1, Fall, 39-46.

Gledhill, Christine ve Linda Williams (der). (2000) Reinventing Film Studies, Londra: Hodder Arnold Publishers.

Gomery, Douglas-Allen C. Robert (1985). Film History: Theory and Practise, McGraw-Hill Humanities Social.

Gürata, Ahmet (2000). “Türkiye’de Mısır Sineması” İletişim, Güz (Sayı 7).

Gürata, Ahmet (2004). “Tears of Love: Egyptian Cinema in Turkey (1938- 1950)”, New Perspectives on Turkey, Spring, No: 30.

Higashi, Sumiko (2004). “In Focus: Film History, or Baedeker Guide to the Historical Turn” Cinema Journal, 44:1, Fall. 94-100.

Iggers,George (2003). Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı: Bilimsel Nesnellikten Postmodernizme İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

Kelley, Donald (2000). “Tarih Akademisyenliğinde Kültürel Dönemeç”, Zeynel Abidin Kızılyaprak (haz.), Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

Lewis, Jon (der) (2001). The End of Cinema as we know it, NY: New York University Press.

Matby, Richard (2006). “On The Prospect of Writing Cinema History from Below” Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 74-96. www. boomonderwijs.n/documenten/tmg-2006_2.pdf, erişim tarihi 24.03.2009.

Matby, Richard (2007). “How Can Cinema History Matter More”, Screening the Past, Issue: 22, www.latrobe.edu.au/screeningthepast /22/board-richardmaltby. html, erişim tarihi 07.03.2009.

Musser, Charles (2004). “Historiographic Method and the Study of Early Cinema,” Cinema Journal, 44 No: 1, Fall. 101- 107.

Özuyar, Ali (2007) Devlet-i Aliye’de Sinema, Ankara: De Ki.

Özuyar, Ali (2008) Sinemanın Osmanlıca Serüveni, Ankara: De Ki.

Polan, Dana (2007). Scenes of Instruction: The Beginnings of the U.S. Study of Film, LA: University of California Press.

Richards, Jeffrey (2000). “Rethinking British Cinema”, Justine Ashby ve Andrew Higson (der.), British Cinema, Past and Present, Londra: Routledge. 21-34.

Sklar, Robert (1990). “Oh Althusser! Historiography and the Rise of Cinema Studies”, Robert Sklar ve Charles Musser (der.), Resisting İmages: Essays on Cinema and History, Temple University Press, 12-35.

Smith, Geoffrey Novel (1997). “General Introduction”, G. N. Smith (der.), The Oxford History of World Cinema, Oxford, Oxford University Press, 19-22.

Sobchack, Vivian (2008). “Film Tarihi Nedir? Ya da Sfenkslerin Bilmecesi”, Seçil Büker ve Y. Gürhan Topçu (der.), Sinema Tarih-Kuram-Eleştiri, çev: Seçil Büker, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kırkıncı Yıl Kitaplığı No: 10, Ankara:Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi, 24-57.

Straw, Will (1980). “The Myth of Total Cinema History” Cine-Tracts, Vol: 3 No: 1,Winter. 8-16.

Sunny, Ronald Grigor (2002). “Back and Beyond: Reversing the Cultural Turn?” American Historical Review, 107 (5), December. 1476-1499.

Usai, Paolo Cerchi (2005). The Death of Cinema: History, Cultural Memory and the Digital Dark Age, Londra: BFI.

Vitali, Valentina (2004). “Nationalist Hindi Cinema: Ouestions of Film Analysis and Historiography“ KINEMA, Fall, www.kinema.uwaterloo. ca/kfall04htm, erişim tarihi 24.02.2009.

Williams, Raymond (1983). “British Film History: New Perspectives”, James Curran ve Vincent Porter (der.), British Cinema History, Londra: Weidenfeld &Nicolson. 9-24.