Felsefe
tarihinde sıklıkla ortaya konulmuş olan ve karşımıza çıkan sorunların en
önemlilerinden birinin “ben’in nesne’ye ilişkin bilgisinin olanaklı olup
olmadığı” problemi olduğunu söyleyebiliriz. Bu bağlamda, çağların tini
genellikle ben’in nesneye ilişkin bilgisinin kuruluş ve yıkılış aşamalarının
birbirini izlemesi şeklinde ilerler. Bir dönem, bu olanaklar yapılandırılır,
ardından onların dayanaksızlığı açığa çıkarılır, sonrasında yeniden bu olanağı
kazanma çabası başgösterir. Bu kazanma çabasının yakın tarihli önemli bir
örneği olarak Husserl’in fenomenolojisini anabiliriz. Husserl, kendi dizgesinde
hem bilgiyi temellendiren bir öğreti kurgular, hem de bilinç nesnelerine nasıl
yaklaşmamız gerektiğini ortaya koyan bir yöntem belirler. Çalışmamızda, bir yandan
Husserl’in yönteminin bilginin olanağını nasıl güvenceye aldığı irdelenecek hem
de bu güvencenin aynı zamanda hangi anlamlara gelebileceği tartışılacaktır. Bu
amaçla Husserl’in epokhe, Saf Ben, yönelimsellik gibi terimleri, incelememizde bir yön belirlememize
yardımcı olacaktır.
We can say,
one of the most significant problems that often revealed in the history of
philosophy is whether or not it is possible for an ego to have the knowledge
about an object. In this context, spirit of ages generally progresses in the
form of constitution and destruction stages following each other of the Ego’s
knowledge related to the object. For a period, these possibilities are
structured; after that, their baselessness are disclosed; then, an effort to
get these possibilities arises again. We can mention Husserl’s phenomenology as
a significant effort to get it in the recent history. Husserl, both revealed a
doctrine that grounded the reliability of the knowledge and determined a method
that shows us how can we approach to the objects of the consciousness in his
system. We will scrutinise how Husserl’s method secures the possibility of the
knowledge on the one hand, and discuss what implied in this assurance on the
other. In accordance with this purpose, Husserl’s terms such as epoche,
Absolute Ego, intentionality, etc. will guide us to decide our path in our
research.
___
BOCHENSKİ, Jacob M. (2008). Çağdaş Düşünme Yöntemleri, çev. Talip Kabadayı ve Mustafa Irmak, Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
FOLLESDALL, Dagfinn (1998). “Edmund Husserl”, Edward Craig – Routledge Encyclopedia of Philosophy, pp. 3724-3738, USA: Routledge.
HEGEL, G.W. Friedrich. (1969). Science of Logic, çev, A.V. Miller, USA: Humanity Books.
HEGEL, G.W. Friedrich (2014). Tarihte Akıl, çev. Önay Sözer, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
HUSSERL, Edmund (1980). “Fenomenoloji”, Oluşum Dergisi, çev. Önay Sözer, 36(8): 23-28.
HUSSERL, Edmund (1983). Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, çev. F. Kersten, Netherlands: Martinus Nijhoff Publishers,
HUSSERL, Edmund (1998). Paris Lectures, çev. Steven J. Bartlett, USA: Kluwer Academic Publishers.
HUSSERL, Edmund (2015). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, çev. Harun Tepe, Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
KANT, Immanuel (2011). Prolegomena, çev. Ionna Kuçuradi ve Yusuf Örnek, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
KOESTENBAUM, Peter (1998). “Introduction”, Paris Lectures (E. Husserl), pp. IX-LXXVII, USA: Kluwer Academic Publishers.
PLATON (1994). Menon, çev. A. Cevizci, Ankara: Gündoğan Yayınları.
SÖZER, Önay (1976). Edmund Husserl’in Fenomenolojisi ve Nesnelerin Varlığı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
TEPE, Harun (2015). “Giriş”, Fenomeloji Üzerine Beş Ders (E. Husserl), ss. VII-XXXII, Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
UYGUR, Nermi (2016). Edmund Husserl’de Başkasının Ben’i Sorunu, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.