Çağdaşlık
üzerine yapılan tartışmalara baktığımızda, çağdaşlık kavramı açısından en
önemli sorunun, bu tanımlanan alana ilişkin uygun bir yer ve kuram, dolayısıyla
eleştirel bir tavır bulma olduğunu görüyoruz. Bu çalışmada, gerçekten de böyle
bir kuramda yeniliğin olup olmadığı, belirli bir ethos’un ifadesi olarak çağdaşın modernist ve post-modernist
algılama ve kavranma kuramlarının deneyimlerinin ötesinde bir yaşantıya işaret
edip etmediği ele alınacaktır. Bu amaçla, belki de, çağdaş dediğimiz durumun, olayın
belirli bir siyaseti takip eden, bir yaşama alanını, yani belirli bir
coğrafyaya ait zamanı ve mekânı tanımlayan bir adlandırma olup olmadığı
tartışılacaktır. Bu makale‘de ilk kez Nietzsche’de belirgin bir biçimde
karşımıza çıkan “şimdiki zamanın”, “zamana aykırılık” olarak formüle edilişi
ile bu düşünceyi takip eden Giorgio Agamben, Michel Foucault, Gilles Deluze,
Félix Guattari ve Jacques Rancière gibi filozofların konuya ilişkin
düşüncelerine yer verilerek, kavramın radikal bir kopuş ve olay felsefesine doğru evrimi ele
alınacaktır.
When we consider the debates on contemporaneity, we
realize that the most important problem with respect to the notion of
contemporaneity is to find a proper place and theory for the identified domain,
accordingly a critical attitude. In this study, it will be assessed truly if
there is a novelty in this theory, if the notion of contemporaneity as a sign
of a significant ethos points out
life beyond the modernist and post-modernist doctrines and experiences. For
this aim, it will be controverted what we call contemporaneity as a state or an
event following up a certain politics and defining time and space, belonging to
a particular geography. In this article, we have discussed “present time”
formulated as “intempestive” by Nietzsche and philosophers such as Giorgio
Agamben, Michel Foucault, Gilles Deluze, Félix Guattari and Jacques Rancière featuring his
ideas on the same topic by way of dealing with “intempestive” as an evolution
to a radical break and to the philosophy of event.
___
AGAMBEN, Giorgio (2013). “Çağdaş Nedir?”, Çağdaş Sanat Nedir? Modernlik Sonrasında Sanat, ed. Ali Artun & Nursu Özge, İstanbul: İletişim Yayınları.
BADIOU, Alain (2011). “Komünizm İdea’sı”, Bir İdea Olarak Komünizm, haz. A. Badiou & S. Žižek, çev. Ahmet Ergenç & Ebru Kılıç, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
GROYS, Boris (2014). Sanatın Gücü, çev. Firdevs Candil Erdoğan, İstanbul: HayalPerest Yayınları.
COLEBROOK, Claire (2009). Gilles Deleuze, çev. Cem Soydemir, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
DELEUZE, Gilles ve Guattari FÉLİX (1988). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, Londra: Athlone Yayınları.
DELEUZE, Gilles ve Guattari FÉLİX (1993). Felsefe Nedir?, çev. Turhan Ilgaz, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
DELEUZE, Gilles (1994). Difference and Repetition, New York: Kolombiya Üniversitesi Yayınları.
FOUCAULT, Michel (2000). Seçme Yazılar II: Özne ve İktidar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
KANT, Immanuel (1983). “Aydınlanma Nedir”, Seçilmiş Yazılar, çev. Nejat Bozkurt, İstanbul: Remzi Yayınları.
NIETZSCHE, Friedrich (2006). David Strauss, İtirafçı ve Yazar, çev. Mustafa Tüzel, İstanbul: İthaki Yayınları.
NIETZSCHE, Friedrich (2015). Tarihin Yaşam için Yararı ve Sakıncası, çev. Mustafa Tüzel, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
RANCIÈRE, Jacques (2010). Dissensus: On Politics and Aesthetics, çev. ve haz. Steven Corcoran, Londra & New York: Continuum Yayınları.
RANCIÈRE, Jacques (2011). “Komünizmsiz Komünistler mi?”, Bir İdea Olarak Komünizm, haz. Alain Badiou & Slavoj Žižek, çev. Ahmet Ergenç & Ebru Kılıç, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
RANCIÈRE, Jacques (2005). Uyuşmazlık: Politika ve Felsefe, çev. Hakkı Hünler, İstanbul: Ara-lık Yayınları.