Biçim-İçerik Tartışması Temelinde Sanatın Neliği ya da Sanatsal Anlam

Sanatın neliği tartışmasına ilişkin bir perspektif sunmayı amaçlayan bu yazıda, sanatsal anlam konu edilmektedir. Çalışmada öncelikle "Kavramsal Sanat" ürünlerinde ve "Kitsch" nesnelerde beliren (sanatsal) anlam probleminden söz açılarak, somut bazı örnekler veril­meye çalışılmıştır. Böylece, "sanatsal anlam üretme ile siyasal anlam üretme arasındaki farkın ne olduğu" sorusu belirmiştir. Sorunun yanıtına ilişkin hareket noktası ise, "Yeni Eleştiri" adıyla bilinen, ayrıca sanat yapıtlarıyla ilgili olarak yapılan biçim-içerik tartışma­larına yeni bir yorum getiren edebiyat ve eleştiri kuramı olarak belirlenmiştir. Sonuç ola­rak, sanatsal anlam üretmede ayırıcı olan bazı yönlere dikkat çekilmektedir.

Essence of Art or Artistic Meaning on the Basis of Form-Content Discussion

Artistic meaning is the subject of this paper whose aim is to offer a perspective about the essence of art. In the study, firstly, (artistic) meaning problem is brought up in conversa­tion which appears when we mention some "Conceptual Art" works or "Kitsch" objects. Thus, there is a question asks "what is the difference between producing an artistic mean­ing and producing a political meaning". The starting point of the matter is the litera­ture/criticism theory called "New Criticism" that gives a new interpretation about the form-content discussion as well. As a result, some distinctive properties about producing the artistic meaning are emphasized.

___

  • AKAY, Ali (1999) "Yapıbozma ve Plastik Sanatlar". Toplumbilim, s. 10, 1999, ss. 13-23.
  • ATAKAN. Nancy (1998) Arayışlar (Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar), Yapı Kredi Yayınla­rı, İstanbul.
  • CALINESCU. Matei (1987) Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-Garde, Dedacence, Kitsch, Postmdernism, Durham: Duke University Press, 1987.
  • CALLINICOS. Alex (2001) Postmodernizme Hayır: Marksist Bir Eleştiri, çev. Şebnem Pala, Ayraç Yayınları. Ankara.
  • COLP1TT. F. and PLOUS. P. (1992) Knowledge: Aspects of Conceptual Art, Seattle and London: University of Washington Press.
  • HIGGINS. Kathleen (1992) "Sweet Kitsch", The Philosophy of the Visual Arts, ed. Philip Alperson, Oxford, New York: Oxford University Press.
  • GODFREY. Tony (1998) Conceptual Art, London: Phaidon.
  • GREENBERG, Clement. (2004) "Öncü ve Kiç", Sanatın Felsefesi, Felsefenin Sanatı, ed. Mehmet Yıldız. Ütopya Yayınları, İstanbul.
  • KAYGİ, Abdullah (1995) Edebiyat ve Varlık, Kebikeç Yayınları, Ankara.
  • KAYGI. Abdullah. (2002) "Sanat ve Yaratıcılık", Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakülte­si Dergisi 2002. ss. 76-92.
  • KAYGI, Abdullah (2004) "Felsefe, Dinsel Dünya Görüşü ve Değeller", Felsefe Logos, s. 25, 2004/3, ss. 115-126.
  • KULKA, Tomas (2002) Kitsch and Art, Pennsylvania: Pennsylvania University Press.
  • KUÇURADİ, İoanna (1999) "Değer, Değerler ve Yazın", Sanata Felsefeyle Bakmak, Ayraç Ya­yınları, Ankara, ss. 92-113.
  • MENGÜŞOĞLU, Takiyettin (1992) Felsefeye Giriş, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • MORAN, Berna (1994) Edebiyat Kuramları ve Eleştir, Cem Yayınları, İstanbul.
  • MORGAN, Robert C. (1996) Art Into Ideas (Essays on Conceptual Art), Cambridge: Cambridge University Press.
  • SARUP, Madan (1993) Postyaptsalcılık ve Postmodernizm, çev. A. Baki Güçlü, Ark Yayınları, Ankara.