Bilgisayar Oyunlarında Ürün Yerleştirmeye Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişki
Globalleşme ve teknolojideki gelişmeler işletmelerde rekabetin çok daha yoğunbir şekilde yaşanmasına sebep olmaktadır. Yoğun rekabet ortamında işletmelerpazarlama inovasyonu kapsamında giderek artan miktarda ürün yerleştirmeyapmaktadır. Bilgisayar oyunları da ürün yerleştirme yapılan alanlardan biriolarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Karamanoğlu MehmetbeyÜniversitesi öğrencilerinin bilgisayar oyunlarında kullanılan ürün yerleştirmeuygulamalarına yönelik görüşlerini belirlemek, ürün yerleştirme ile satın almadavranışı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Yüz yüze anket uygulaması ile toplam350 öğrencinin katılımı sağlanarak elde edilen veriler SPSS 20 programı ileanaliz edilmiştir. Bilgisayar oyunlarına ürün yerleştirme uygulaması ile satınalma niyeti arasında pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
The Relationship Between Consumer Attitude and Purchase Intention to Place Products in Computer Games participated and the data obtained were analyzed with the SPSS 20 program. It has been determined that there is a positive relationship between the application of product placement in computer games
Globalization and technological developments cause competition to become more intense in businesses. In a highly competitive environment, businesses are increasingly placing product placement within marketing innovation. Computer games are also confronted as one of theareas where product placement is made. The aim of this study is to determine the opinions of Karamanoğlu Mehmetbey University students about product placement applications used in computer games and to examine the relation between product placement and buying behavior. With the face-to-face questionnaire, a total of 350 students were participated and the data obtained were analyzed with the SPSS 20 program. It has been determined that there is a positive relationship between the application of product placement in computer games and the intention to purchase.
___
- Akgül, Deniz (2013), “Dizi ve Filmlerde Ürün Yerleştirmeye Tüketicinin Bakışı”, 12.Ulusal İşletmecilik Kongresi.
- Akın, Özden ve Reyhanoğlu, Metin (2014), “İşletme Büyüklükleri Bağlamında Türkiye‟nin İnovasyon Portresi (2002-2008 Dönemi)”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), ss.23-51.
- Argan, Metin, Velioğlu, Meltem ve Argan, Mehpare (2007),“Marka Yerleştirme Stratejilerinin Hatırlama Üzerine Etkisi: „GORA‟ Filmi Üzerine Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6(19), ss.159-178.
- Ateşalp, Selin ve Taşdemir, Babacan (2014), “Ürün Yerleştirme ve Editoryal İçerik İle İlgili Artan Kaygılar: Türkiye‟de Televizyon Draması Sektörü Örneği”, İletişim, (21), ss.51-78.
- Balasubramanian, Siva K. (1994), "Beyond Advertising and Publicity: Hybrid Messages and Public Policy Issues", Journal of Advertising, 23(4), ss.29-46.
- Çakır, Hüseyin (2013), “Bilgisayar Oyunlarına İlişkin Ailelerin Görüşleri ve Öğrenci Üzerindeki Etkilerin Belirlenmesi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), ss.138-150.
- Çakır, Vesile ve Kınıt, Edanur (2014), “Televizyon Dizilerinde Ürün Yerleştirme ve Sponsorluğun Sonuçları”, Global Media Journal: TR Edition, 5(9), ss.19-47.
- Çavuş, Selahattin, Ayhan, Bünyamin ve Tuncer, Mehmet (2016), “Bilgisayar Oyunları ve Bağımlılık: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43, ss.265-289.
- Coşkun, Seval, Mesci, Muammer, ve Kılınç, İzzet (2013), “Stratejik Rekabet Üstünlüğü Sağlama Aracı Olarak İnovasyon Stratejileri: Kocaeli Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), ss.101-132.
- Elçi, Şirin (2006), “İnovasyon Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı”, Acar Matbaacılık, Ankara.
- Erboy, Engin ve Vural, Ruken (2010), “İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılığını Etkileyen Faktörler”, Ege Eğitim Dergisi, 1(11), ss.39–58.
- Gerçek, İnci S.ve Tanyıldızı, Nural (2012), “Marka Farkındalığı Yaratmada Türk Sinemasında Ürün Yerleştirme Uygulamaları: Anadolu Kartalları, Kolpaçino Bomba ve Aşk Tesadüfleri Sever Filmleri Üzerinde Bir Araştırma”, The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), ss.1095-1109.
- Gupta, P. B. ve Gould S. J. (1997), “Consumer Perception s of the Ethics and Acceptibility of Product Placement in Movies: Product Category and Individual Differences”, Journal of Current Issues and Research in Advertising, 19(1), ss. 37-50.
- Gürel, Emet ve Alem Jale (2014), “Ürün Yerleştirme”, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
- Işık, Özlem ve Satı, Zümrüt (2013), “İnovasyon ve Marka Yönetimi Etkileşimi: Mobilya Sektöründe MOSDER (Mobilya Sanayicileri Derneği) Üyesi Firmalara Yönelik Bir Araştırma”, Akademik Bakış Dergisi, 38, ss.1-18.
- Kalay, Faruk ve Kızıldere, Celal (2015), “Türk İşletmelerinin İnovasyon Performansını Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma”, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, ss.36-63.
- Kasımoğlu, Murat ve Akkaya, Feridun (2012), “Kamu Kurumlarında İnovasyon”, İstanbul İl Özel İdaresi, Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
- Kılıç, Recep ve Keklik, Belma (2012), “Kobi‟lerde Genel Firma Özelliklerinin İnovasyon Uygulamalarına Etkisi: Balıkesir İlinde Bir Araştırma”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 39, ss.93-118.
- Kırcova, İbrahim ve Köse, Şirin G. (2017), “Televizyon Dizilerive Filmlerde Ürün Yerleştirmeye Yönelik Genç Tüketicilerin Tutumlarına İlişkin Bir Nitel Araştırma”, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 19, ss.51-77.
- Korkusuz, Mehmet E. ve Karamete, Ayşen (2013), “Eğitsel Oyun Geliştirme Modelleri”, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 7(2),ss.78-109.
- Mazıcı, Emel T., Ateş, Nur B. ve Yıldırım, Ayşe (2017), “Televizyon Programlarında Ürün Yerleştirme: “Survıvor AllStar” Örneği”, Selçuk İletişim, 9(4), ss.238-257.
- Maxwell, Ian E. (2009), “Managing Sustainable Innovation”, Newzealand.
- Nakıboğlu, M. A. Burak ve Serin, Nuket (2016), “Ürün Yerleştirme Uygulamalarının Tüketici Satın Alma Niyeti İle İlişkisi Hakkında Pilot Bir Araştırma”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), ss.135-151.
- OECD (Oslo Klavuzu). (2005), “Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması İçin İlkeler”.
- Sakaryalı, Arzu M. (2014), “İnovasyon ve Risk Sermayesi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9(1), ss.183-210.
- Sapmaz, Emel ve Tolon, Metehan (2014), “Bütünleşik Pazarlama İletişiminde Ürün Yerleştirmeve Üniversite Öğrencilerinin Televizyon Programlarındaki Ürün Yerleştirmelere İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), ss.15-44.
- Sarıyer, Nilsun (2005), “Televizyon Dizilerinde Marka Yerleştirme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 10, ss.217-237.
- Seyitoğulları, Osman ve Yalçınsoy, Ayhan (2016), " Günümüz Gençliğinin İnovasyon ve Teknoloji Algılarına Yönelik Ampirik Bir Araştırma", International Journal of Social Academia, 1(1), ss.13-23.
- Soylu, Ali ve Göl, Meltem (2010), “Yönetim İnovasyonu”, Sosyo Ekonomi, (1), ss.113-130.
- Toraman, Cengiz, Abdioğlu, Hasan ve İşgüden, Burcu (2009), “İşletmelerde İnovasyon Sürecinde Entelektüel Sermaye ve Yönetim Muhasebesi Kapsamında Değerlendirilmesi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(1), ss.91-120.
- Vaerenbergh, Yves V., Sompel Dieneke V., Loock Neal V. and Vermeir Iris (2011), “The Impact of Brand Name Placement in Song Lyrics on Brand Attitudes: Does the Attitude toward the Artist Matter?”, Advances in Advertising Research, 2, ss.21-33.
- Yavuz, Çağla (2010), “İşletmelerde İnovasyon-Performans İlişkisinin İncelenmesine Dönük Bir Çalışma”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(2), ss.143-173.
- Yazıcı, Fikret (2017), ”Türkiye‟de Ürün Yerleştirme Uygulaması:Reklam Ajansları Üzerine Bir İnceleme”, Humanities Sciences, 12(2), ss.65- 75.
- Yiğit, Sema (2014), "İnovasyona Davranışsal Yaklaşımın Bir Yansıması: Kurumsal Girişimcilik", The Journal of Academic Social Science Studies,30, ss.411-428.
- Zeren, Deniz ve Paylar, Önder Z. (2016), “Bilgisayar Oyunlarında Ürün Yerleştirme: Pro Evolutıon Soccer (Pes) 2015 Örneği”, Online Academic Journal of Information Technology, 7(24), ss.51-68.
- http://inet-tr.org.tr/inetconf11/bildiri/89.pdfErişim Tarihi:02.12.2017
- http://www.ekin.k12.tr/dosya/empati19.pdfErişim Tarihi:02.12.2017
- http://www.ankaraka.org.tr/archive/files/yayinlar/ankaraka-dijital-oyunsektoru. pdf Erişim Tarihi:04.01.2018
- https://www.haberler.com/bilgisayar-oyunlari-tartisiliyor-9920990- haberi/ Erişim Tarihi:04.01.2018