ANTİK ÇAĞ HEYKELTIRAŞLIĞINDA HEYKEL TİPLERİNİN OLUŞUMU

Bu araştırmada Antik Çağ medeniyetlerinin sosyo-kültürel yapısına ışık tutan unsurlardan biri olan ve özellikle Grek etki alanının tümüne yansıyan heykel sanatı ve heykel tiplerinin oluşumunda etkin rol oynayan unsurlar ele alınmıştır. Antik Çağ heykel sanatı, kronolojiye bağlı kalınarak dönemsel özellikleriyle özetle aktarıldıktan sonra çalışmanın asıl konusu olan Antik Çağ heykeltıraşlığında heykel tiplerinin oluşumu yani bu tiplere isim veren unsurlar farklı yönleriyle ayrıntılı şekilde incelenmiştir. Arkeoloji literatüründe; buluntu yeri, yazıt, eseri yapanın ismi, bugün bulunduğu müze, koleksiyoncusu vb. durumlarla anılan tiplere bu açıdan daha önce çok bakılmaması bu makalenin önemini artırmaktadır.

The Formation of Sculpture Types in the Ancient Age Sculpture

In this research, the elements that play an active role in the formation of sculpture art and sculpture types, which are one of the elements that shed light on the socio-cultural structure of Ancient civilizations and especially reflected in the entire Greek influence area. After the art of sculpture in the Ancient Age is summarized with its periodic features by adhering to the chronology, the formation of sculpture types in the Ancient sculpture, which is the main subject of the study, that is, the elements that give names to these types, are examined in detail. In the archaeological literatüre; the place of find, the inscription, name of the person who made the work, the museum where it is located today, its collector, etc. the fact that the types that are mentioned with these conditions have notbeen looked at from this point of view increases the importance of this article.

___

  • Alscher, L. (1961). Griechische plastik -archaik und die wandlung zur Klassik-, Berlin: Veb Deutscher Verlag Der Wissenschaften.
  • Başaran, C. & Kasapoğlu, H. (2018). Kanon: Grek klasik heykeltıraşlığında estetik arayışı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22, (Aralık Özel Sayı), 2835-2853.
  • Benucci, M. & Sarti, S. (2001). The Campana Museum of ancient marbles in Nineteenth-century photographs. Journal of the History Collections Sayı: 24/1, 15-24.
  • Bieber, M. (1955). The sculpture of the Hellenistic age, New York: Columbia University Press.
  • Biers, R. W. (1987). The archaeology of Greece -an ıntroduction-, Ithaca and London: Cornell University Press.
  • Blümel, C. (1957). Phidiasische reliefs und partheneonfries, Berlin: Akademie Verlag.
  • Boardman, J. (1967). Pre-classical –from Crete to archaic Greece-, London: Penguin Books.
  • Boardman, J. (1995). Yunan heykeli geç klasik dönem, Müjde Peker (Çev.). İstanbul: Homer Kitabevi.
  • Boardman, J. (2001). Yunan heykeli arkaik dönem, Yaşar Ersoy (Çev.). İstanbul: Homer Kitabevi.
  • Boardman, J. (2013). Yunan heykeli klasik dönem, Gürkan Ergin (Çev.). İstanbul: Homer Kitabevi.
  • Boardman, J. (2017). Yunan sanatı, Yasemin İlseven (Çev.). İstanbul: Homer Kitabevi.
  • Bol, C. P. (1981). Ancient art -guide to the collection-, Susan Walker (Çev.). Frankfurt am Main: Dezernat Kultur und Freizeit der Stadt.
  • Charbonneaux, J. (1943). La sculpture Grecque classique II, Paris: Broché Jaquette. Cook, R. M. (1972). Greek art ıts development, character and ınfluence, London: The Trinity Press.
  • Fabricius, J. (1999). Die Hellenistischen totenmahlreliefs, München: Verlag Dr. Friedrich Pfeil.
  • Fuchs, W. (1969). Die skulptur der Griechen, München: Hirmer Verlag. Gombrich, Ernst H. (1999). Sanatın öyküsü, Erol Erduran-Ömer Erduran (Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Havelock, C. M. (1964). Archaistic reliefs of the Hellenistic period. American Journal of Archaeology, Sayı: 68/1, 43-58.
  • Havelock, C. M. (1995). The Aphrodite of Knidos and her successors -A historical review of the female nude in Greek art- Michigan: The University of Michigan Press.
  • Karaosmanoğlu, M. (2005). Mitoloji ve Ege’nin tanrıları, Erzurum: Eser Ofset Matbaacılık.
  • Kousser, M. R. (2008). Hellenistic and Roman ıdeal sculpture -The allure of the classical, USA: Cambridge University Press.
  • LIMC (1981). Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae I. 1-2, “AARAAPHLAD”, Zürich: Artemis Winkler Verlag.
  • LIMC (1984). Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae II. 1-2, “APHRODISIAS-ATHENA”, Zürich: Artemis Winkler Verlag.
  • LIMC (1988). Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae IV. 1-2, “EROSHERAKLES”, Zürich: Artemis Winkler Verlag.
  • LIMC (1990). Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae V. 1-2, “HERAKLES-KENCHRIAS”, Zürich: Artemis Winkler Verlag.
  • LIMC (1997). Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae VIII. 1-2, “THESPIADES-ZODIACUS”, Zürich:,Artemis Winkler Verlag.
  • Lullies, R. (1956). Griechische plastik von den anfangen bis zum ausgang des Hellenismus, München: Hırmer Verlag München.
  • Mark, I. (1998). The victory of Samothrace. Oxbow Mongraph, Sayı: 90, 157-165. Metin, H. (2013). An example of the transfer of the decorations on the Hellenistic mouldmade bowls to lamps: A lamp from Boubon. Colloquium Anatolicum XII, 239-252.
  • Metin, H. (2016). Pisidia’dan kurşun bir Herakles heykelciği üzerine bazı gözlemler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 43, 1136-1143.
  • Özgan, R. (2013). Roma portre sanatı I, İstanbul: Ege Yayınları.
  • Palagia, O. (1990). Two statues of Hercules in the forum Boarium in Rome. Oxford Journal of Archaeology Sayı: 9/1, 51-70.
  • Pollitt, J. J. (1990). Art in the Hellenistic age, Cambridge, London: Cambridge University Press.
  • Richter, M. A. G. (1961). The archaic gravestones of Attica, London: The Phaidon Press.
  • Richter, M. A. G. (1970). The sculpture and sculptors of the Greeks, New Haven: Yale University Press.
  • Richter, M. A. G. (1984). Yunan sanatı, Beral Madra (Çev.). (Orijinali 1959’da yayımlanmıştır), İstanbul: Cem Yayınevi
  • Ridgway, B S. (1970). The severe style in Greek sculpture, Princeton-New Jersey: Princeton University Press.
  • Ridgway, B. S. (1990). Hellenistic sculpture I, The Styles of ca. 331-200 B. C., Wisconsin: The University of Wisconsin Press.
  • Ridgway, B. S. (2000). Hellenistic sculpture II, London: The University of Wisconsin Press.
  • Ridgway, B. S. (2006). The boy strangling the goose: Genre figure or mythological symbol?. American Journal of Archaeology Sayı:110,
  • Rumpf, A. (1949). Yunan ve Roma sanatı, Jale İnan (Çev.). İstanbul: Pulhan Matbaası.
  • Sarti, S. (2012). The Campana collection, -at the Royal Museum of art and history-, Brüxelles: Editions de Boccard.
  • Smith, R.R. Roland. (2013). Hellenistik heykel, Ayşin Yoltar Yıldırım (Çev.). İstanbul: Homer Kitabevi.
  • Stewart, A. (1990). Greek sculpture, London: Yale University Press.
  • Stewart, A. (2014). Art in the Hellenistic world -an ıntroduction-, New York: Cambridge University Press.
  • Tavukçu, A. Y. (1999). Troas bölgesi terrakotta figürinleri, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Arkeoloji Anabilim Dalı, Erzurum.