1095 Yılına kadar [Hıristiyan aleminden] filistin e yapılan Hac yolculukları

Hıristiyanlıkta Hz. İsa nın doğduğu ve yaşadığı yerleri ziyaret, çok erken d önemlerde başl amıştır. Başlangıçta İsa nın (as.) bu bölgede çarmıha gerilmesi nden kaynaklanan bazı tereddütler oluştuysa da zamanla bu tereddüt de kalkmış,Hıristiyanlığın Roma tarafından resmen kabulünden sonra kutsal mekanlara ilgiartmıştır. Kilise babaları başlangıç ta bu ziyaretleri çok fazla onaylamasa da, V.asırdan itibaren Roma idarecilerinin desteği, din adamlarının da teşviki ile Fili stin e yoğun bir ziyaretçi akını başlamıştır.Filistin in Müslüman hakimiyetine girmesinden sonra (M. 638) Batı ile başla ngıçta gergin olan siyasi ilişkiler nedeniyle bir süre yavaşlayan ziyaretler, VIII. yü zyılda Halife Harunürreşîd ile Şarlman (Charlamagne) arasındaki iyi ilişkiler ned eniyle ivme kazanmıştır.X. asırdan itibaren Batı da ekonomik imkanların düzelmesi, kara ve deni z yolculuklarının kolaylaşması, zenginler arasında başlayan hac modası ve Kluni(Cluny) tarikatının çabaları; diğer yandan İslam dünyasında yerel emirliklerin o rtaya çıkışıyla bölgedeki ekonomik sıkıntıların turistik ziyaretlerden gelecek geli rlerle atlatı lmaya çalışılması, Hıristiyan hac yolculuklarını artırmıştır.Filistin in Türk hakimiyetine girmesinden sonra deniz yoluyla yapılan ziyaretlerkesilmese de, bölgedeki karışıklıklar nedeniyle Anadolu üzerinden kara yoluylayapılan yolculuklar bitme noktasın a gelmişti. Bölge nin Müslüman hakimiyetindeolması, Hıristiyan dünyasında Filistin in Müslümanlardan kurtarılması kon u sundadini bilincinin uyanmasına da sebep olmuştur.

The Pilgrimages to Palestine Before 1095

In Christianity, the pilgrimage to the sites where Jesus was born and livedbegan in the very early stages. Alth ough in the beginning, there were somedoubts - after all, this was the place where Jesus was crucified - in time, thesedoubts faded. After the Roman Empire legalized Christianity, interest in thesacred places grew. Initially, the Church Fathers did not much approve of thispilgrimage, but from the 5 th century on their attitude towards it changed. Withthe support of the Roman rulers and the motivation of the clergy, Palestinestarted receiving a large influx of visitors.After Palestine came under Musli m rule (AD 638), the strenous relation withthe West slowed down the visits. Later, in the 8 th century the pilgrimage pickedup pace again, as a result of the good relations between Caliph Harun al -Rashidand Charlemagne.After the 10 th century the number of Christian pilgrimages increased. On theone hand this was due to the growth of economic means in the West, theimprovement of travel by land as well as by sea, a pilgrimage trend among theelite and the efforts of the Cluny Order; and on the other hand , an attempt of theMuslim world to overcome the economic adversity that struck the region with theappearance of regional emirates, with the income these ‗touristic visits wouldprovide.Turkish rule of Palestine, although it did not hinder the pilgrimag e over sea,was cause to a near complete halt of the pilgrimage by land through Anatolia,due to the regional unrest there. However, the region being under Muslimcontrol, instigated a religious awareness in the Christian world that Palestineshould be lib erated from the Muslims.

___

  • » Battifol, P. H., Etudes d‟histoire et de theologie positive , Paris 1906.
  • » Brè hier, L., ―Les Origines des rapports entre la France et la Syrie‖, Congres français de S y- rie, Marseilles 1919, II, 36 vd.
  • » Bréhier, L., L‟Église et l‟orient au moyen -âge: les croisades, Paris 1928.
  • » Cabrol, Dom, Etude sur la Peregrinatio Silviae , Paris -Poitiers, 1895.
  • » Cahen, C., ―La Tuğra Seljukide ‖, Journal asiatique, CCXXXIV (1943 -1945), s. 167 -172.
  • » Cauwenbergh, E. Van, Les Pelerinages expiatories et judicaires dans le droit communal de la Belgique au mo yen -âge, Louvain 1922.
  • » Couret, A., La Palestine soua les empereurs grecs, Grenoble 1869.
  • » De loc is sanctis, trc. J. R. Macpherson, PPTS , III, 1893.
  • » Delehaye, H., Les Origines de culte des martyres, Brussels 1938.
  • » Ebersolt, Jean, Orient et occident, Partis -Brussels 1928.
  • » Eusebius, Historia ecclesiastica , Ġng. trc. J.E.L. Oulton -H. J. Lawlor, Loeb Classical Li brary, Cambridge, Mass., 1953.
  • » Ferotin, M., ―Le Veritable auteur de la Pregrinatio Silviae: la vierge espagnole Etherie‖, Re- vue des questions historiques, LXXVI (1903), s. 367 -397.
  • » Fliche, A., L‟europe occidetale de 888 a 1125 , Paris 1930.
  • » Hagenmeyer, H., Le Vrai et le faux sur Pierre l‟hermite, trc. Furcy Raynaud, Paris 1883.
  • » Hatem, A., Les Poemes epiques des croisades, Paris 1932.
  • » Itinera Hierosolyminata , ed. Tobler-Molinier, Societe de l‘orient, Geneva 1880.
  • » Itinerary of Bernard the Wise , trc. J. H. Bernard, PPTS , III, 1893.
  • » Joranson, E., ―The Great German Pilgrimage of 1064 -1065‖, The Crusades and Other Historical Esssays Prese n ted to D. C. Munro , New York 1928, s. 3 -43.
  • » Longnon, J., Les Français d‟outremer, Paris 1929.
  • » Meydan Larousse Ansiklopedisi, Ġstanbul 1992.
  • » Paris, G., ―La Chanson du pelerinage de Charlemagne‖, Romania , IX (1880), s. 1 vd.
  • » Paris, G., Histoire poetique de Charlemagne , Paris 1905.
  • » Pignot, J. H., Histoire de Cluny, Paris 1868.
  • » Riant, P., Inventaire critique des lettres historiques des croisades, Paris 1881, s. 50 -53.
  • » Riant, Paul, Expéditions et pelerinages des scandinaves en terre sainte , Paris 1865.
  • » Rousset, P., Les Origines et les caractères de la première croisade , Neuchatel 1945.
  • » Schlumberger, G., L‟Epopée byzantine, III, Paris 1905.
  • » Steven, Runciman, ―The Pilgrimages to Palestine before 1095‖, A History of the Cru sades, genel ed. Kenneth M. Setteon, I, The First Hundred Years, ed. Marshall W. Baldwin, Ph iladelphia 1955, s. 6 8 -80 (2. Basım The University of Wisconsin Press, Madison Londra 1969).
  • » Villey, M., La Croisade: Essai sur la formation d‟une theorie juridique , Paris 1942.