Mekanı kavrama sürecinde algılama bileşenleri

Mekan sonsuz evrenden kent ölçeğine, en küçük yaşam alanına, anne karnındaki cenine kadar indirgenebilecek her ölçekte, insanın olduğu her yerde, insanın algı bileşenlerini örgütleme duygusuyla fiziksel ve zihinsel olarak var olur. Fiziksel bağlamda mekan hacim ve yer duygusu; kişinin algılama kapasitesi ile bilinç ve duygu düzeyi, yaşanan zamanın beraberinde getirdiği özelliklerle biçimlenmektedir Mekandaki hacim değerleri ışık, doku, ses, koku gibi kişiselleşebilen öğelerle öznelleşir. Bu öznel öğelerin bütünü ile mekanın aydınlığı, gölgesi, rengi, yüzeylerin dokusu, kokusu, tadı hissedilir, taşıdıkları anlamlarla algılanır ve beğeni ölçütleriyle değerlendirilir. Mekan bilinci nesnel öğeleri yönlendiren öznel öğelerin birleşmesiyle oluşur ve gelişir.

Components of perception during the process of space perception

Through the ability of people to organize components of perception, space exists physically and mentally on every scale, anywhere where human beings are present -from eternal universe to cities, even the smallest life arena- fetus in womb. In physical context, space is shaped according to the feeling of volume and place, perception capacity of a person, level of consciousness and emotion and also the qualities introduced by the experiences over time. Volume values in space become subjective via elements that can be personalized such as light, tissue, sound and smell. Through the unity of all these personalized elements the lightness, shade, color of space; the tissue, smell and taste of surfaces are felt, they are perceived with the meanings they carry and evaluated according to standards of taste. Space consciousness is formed and developed through the composition of personalized elements that lead objective elements.

___

  • [ai:] International Interior Design.(2000). Kore: A&C Publising Group.
  • Archiworld (2007). Etet, Emerging Talents-Emerging Technologies Architects, Kore: Archiworld.
  • Aydınlı, S. (2008). “Mekan”dan “Mekansal”a:Mekanın Zamansallığı/Zamanın Mekansallığı.. Şentürk, A., Ural, Ş., BERBER, Ö., ve SÖNMEZ, F. U. (Editörler) Zaman- Mekan (150-161). İstanbul:YEM Yayın.
  • Braudel, F. (1993). Mübadele Oyunları, Maddi Uygarlık Ekonomi ve Kapitalizm XV-XVIII. Yüzyıllar, 1.Cilt. Ankara: Gece Yayınları.
  • Brownell B. (2006). Transmaterial. NY: Princeton Architectural Press.
  • Einsiedel Von A. Ve Thornycroft J. (2005). Dream Homes. Londra: Merrell Press.
  • Gezer, H. (2008, Ekim). Malzeme İle İç Mimaride Yaratılan Dinamikler. İç Mimarlık 1.Ulusal Kongr., Bildiri Kitabı, MSGSÜ Yayını 1.1-12
  • Gezer, H. (2008). Mekan Ve Mekanın Algılanması. Mimarlıkta Malzeme, 7, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayını, 33-42.
  • Gezer, H. (2007). Doku- Mozaikte Bir Yerde, Mimarlıkta Malzeme. 6, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayını, 35-45.
  • Gezer, H. (2007). Ritim Ve Süreklilik. Mimarlıkta Malzeme. 5, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayını, 22-28.
  • Işıkyıldız T. (2000, Temmuz), Müzik ve Yansımalar, Yansıdığı Mekânın Bir Ürünü Olarak Müzik, _____www. turkmusikisi.com/makaleler/mekanmuzikyansimalar.htm> (2009, Ekim 9)
  • Jeanne, K. (2004). Color İn Three-Dimensional Design. New York: McGraw-Hill.
  • Jodidio, P. (2004) Architecture Now 3, İtalya: Taschen Gmbh.
  • Jodidio, P. (2007). Architecture Now 2, Singapur: Taschen Gmbh,
  • Leland, R. M. (2006). Mimarlığın Öyküsü, Ögeleri Ve Anlamı (Çev. Ergün Akça). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Mayne, T. (2003). Morphosis. New York: Phadion.
  • Noyan, S. (2008). Mardin. Ankara: Bizim Basım Evi.
  • Yelavich, S. (2007). Contemporary World Interiors. Çin: Phaidon Press Limited.