İŞ HAYATINDA ERDEMLİ İNSANIN YETKİNLİKLERİ İLE PERFORMANS ARASINDAKİ İLİŞKİ

İş hayatında tüm paydaşların huzurlu bir ortamda iş yapması, verimli ve başarılı olabilmeleri ancak erdemli yönetici ve çalışanlarla mümkündür. Gerek toplumlar, gerek kuruluşlar için başarının altın anahtarı insan faktörüdür. Bu sebeple iktisadi faaliyetlerde insan unsurunu ihmal ederek, özellikle de insanın manevi özelliklerini, ruh ve his dünyasını görmezden gelerek istikrarlı, kalıcı başarılar elde etmek mümkün olmadığı gibi dengeli bir iktisadi yapıya ve huzurlu bir topluma sahip olmak da düşünülemez. Zira, uzun vadeli, istikrarlı başarılar ancak erdemli insanların gayretleri ile elde edilebilir. Bu çalışmanın amacı iş hayatında erdemli insanın sahip olması gereken yetkinliklerle kurumların performansı arasındaki ilişkiyi ölçmektir. İş hayatında erdemli insanın özellikleri ele alınırken Sabahattin Zaim'in "Güzel İnsan" modeli esas alınmıştır. Daha sonra yapılan çalıştaylar ve odak grup çalışmaları ile söz konusu yetkinlikler belirlenmiştir. Nihayet İstanbul merkezli bir saha çalışması ile 2585 çalışan ve yöneticiden toplanan veriler analiz edilerek erdemli insanın yetkinlikleri ile şirketlerin performansı arasındaki ilişki ortaya konulmuştur

THE RELATIONSHIP BETWEEN THE COMPETENCIES OF VIRTUOUS PERSON IN BUSINESS LIFE AND ORGANIZATIONAL PERFORMANCE

For all stakeholders, it is necessary to have virtuous men in business life in order to establish a peaceful, successful and productive business environment. Human factor is the golden key of success not only for organizations but also for societies. It has been clearly seen that the spiritual side of human factor should not be neglected if the objective is to maintain sustainable development while establishing a balanced economic system and a peaceful society. It is because long term sustainable development can only be achieved through virtuous men. The main objective of this study is to evaluate the relationship between competencies of virtuous man and performance. The initial model of virtuous man has been derived from Sabahattin Zaim's "exemplary wholesome man" model. The competencies are determined as a result of several workshops and focus group studies. A field study had also been conducted in Istanbul based on the data collected from 2585 workers and managers. The findings of this research revealed some empirical evidences related to the expected relationship between the competencies of virtuous man and performance

___

  • Ali A. ve Al-Owaihan A. (2008). Islamic work ethic: a critical review, Cross Cultural Management: An International Journal, (15/1) : 5-19
  • Andrew, S. (1993). What's the Matter with Business Ethics, Harvard Business Review:1-8
  • Aydın N. (2006). "Fazilet Sefahate Karşı: Küresel Köyde Medeniyetlerin Mücadelesi", ed. Ian Markham, İbrahim Özdemir, Bediüzzaman'ın Gözüyle Küreselleşme ve Ahlâk, Etkileşim, İstanbul
  • Bin Emrullah A.ve Hadimi M., (2001). Ethics of Islam, Third Edition, Hakikat Kitabevi: İstanbul
  • Çağrıcı M., (2006). İslam Düşüncesinde Ahlâk, Dem Yayınları: İstanbul
  • Gülen M. F., (2007). Fasıldan Fasıla 4, Nil Yayınları: İstanbul
  • Jalil, A., Azam F. ve Rahman M. K., (2010). "Implementation Mechanism of Ethics in Business Organizations", International Business Research, (3/4): 145- 155
  • Günay, Ü. (1986). "İktisadi Ahlak ve Din", Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (7): 109-128
  • Hitt, M. and Collins J. (2007). "Business ethics, strategic decision making, and firm performance", Business Horizons, (50): 353-357
  • Karaman H. (2000). Günlük Hayatımızda Helaller ve Haramlar, İz Yayıncılık: İstanbul
  • Kurtuluş B. (2005). "İş Ahlakı: Geçmişte ve Günümüzde", Sosyal Siyaset Konferansları, (50): 738-759
  • Murat S. (2010). "İş Ahlakı ve Uygulamaları", İş'te Çalışan, (1): 21-24
  • Malloch T. R., (2008). Spritual Enterprise, Encounter Books: New York
  • Manz C., Cameron K. S, Manz Ka. ve Marx R., (2008) The Virtuous Organization, World Scientific: Singapore
  • Kerns C. (2005). Value-Centered Ethics, HRD Press: Massachusetts
  • Kınalızade A. Ç. (2007). Ahlâk-ı Alâî, Klasik Yayınları: İstanbul
  • Mittal RK, Sinha N. and Singh A. (2008). "An analysis of linkage between economic value added and corporate social responsibility", Management Decision, Vol. 46, No. 9:1437-1443
  • Neville B. A, Bell S. J and Mengüç B. (2005). "Corporate reputation, stakeholders and the social performance-financial performance relationship", European Journal of Marketing, Vol. 39, No. 9/10:1184-1198
  • Nursi S., (2007). Sözler, Şahdamar Yayınları: İzmir
  • Torlak Ö., Özdemir Ş. ve Erdemir E., (2008). İş Ahlakı Raporu, İGİAD: İstanbul
  • Uslu S. (2001). "İş Etiğinde Geleneği ve Yeniliği Harmanlamak", Görüş : 84-86
  • Yazır M. H., (2008). Kuran-ı Kerim Tefsiri, www.kuranikerim.com
  • Zaim S., (1992). İslam, İnsan, Ekonomi, Yeni Asya Yayınları: İstanbul
  • Zaim S., (1981). İslam'ın İktisadi Görüşü, Yeni Asya Yayınları: İstanbul
  • Zaim S., (2005). "Peygamberimizin İktisadi Hayatla İlgili Tebliğlerinden Örnekler", Türkiye'nin Yirminci Yüzyılı, Cilt 1, İşaret Yayınları: İstanbul
  • Zainul N., Osman F. ve Mazlan S. H. (2004). "E-Commerce from an Islamic perspective", Electronic Commerce Research and Applications, (3): 280- 293