DİJİTALLEŞMENİN TÜRK DİZİLERİNDEKİ EĞLENCELİ REKLAM UYGULAMALARINA YANSIMASI

Teknolojik gelişmeler ve inovatif çalışmalar pazarlama uzmanlarının algılarını müşterilerine ürünü nasıl tanıtacağı ve satacağı noktasında önemli ölçüde etkilemiştir. Geleneksel mecralarda gördükleri reklamlardan kaçma eğilimi gösteren hedef kitlenin dikkatini çekmek üzere geliştirilen inovatif stratejilerden biri, reklam ve eğlencenin birleşiminden doğan "eğlenceli reklam" lardır. Eğlence endüstrisinin ve yeni iletişim teknolojilerinin hızla gelişmekte olduğu Türkiye'de bu alanlara hedef kitlenin ayrı bir önem vermesi ise, markaların ve reklamcıların dikkatini çekmektedir. Eğlenceli reklam türüne Türkiye'de de yönelimin giderek artması, bu alanda dijital iletişim teknolojilerinin nasıl bir role sahip olduğu sorusunu beraberinde getirmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı Türkiye'deki TV dizilerinde yer alan eğlenceli reklam örnekleri üzerinden dijitalleşmenin nasıl kullanıldığını literatür taraması yöntemi ile açıklamaktır.

THE REFLECTION OF DIGITALIZATION ON ADVERTAINMENT PRACTICES IN TURKISH TV SERIES

Technological developments and innovative studies have affected the perception of marketing experts a great deal regarding how to present and sell a product to their customers. One of the innovative strategies that have been developed to attract the attention of a target audience, which shows a tendency to avoid advertisements in the traditional mediums, is advertainment, a combination of advertisement and entertainment. Leisure industry and new communication technologies are growing rapidly in Turkey. The fact that the target audience places a particular importance on these domains attracts the attention of brands and advertisers alike. The ever-increasing tendency toward the advertainment in Turkey, brings along a question with respect to the role of digital communication technologies on this issue. In this context, this study aims to explain with literature review methodolgy how digitalization in use on advertainment samples in Turkish TV series.

___

  • 'Advertainment': Captivating & Influencing Consumers. (t.y.). http://www.smithtrg.com/images/Chap._5_Advertainment_.pdf, Erişim Tarihi: 20.08.2013.
  • Aktekin, U., ve Gürbüz, B. (2009). Türkiye'de Örtülü Reklamlar Ve Uygulamadaki Durum. 4., 41- 59.http://www.ankarabarosu.org.tr/siteler/ankarabarosu/frmmakale/2009- 4/2.pdf. Erişim Tarihi: 12.08.2015.
  • Almond, B. (2007). Lose the Illusion: Why Advertisers' Use of Digital Product Placement Violates Actors' Right of Publicity, Washington and Lee Law Review. 64 (2)., 626-670.
  • Ansons, T.L., Wan, F.,ve Leboe, J.P. (2011). "The Influence of Immersion on Product Placement Effectiveness: A Synthesis and Review of Product Placement in Traditional and Digital Media"içinde Handbook of Research on Digital Media and Advertising: User Generated Content Consumptionss.109-124. M.Eastin,., T. Daugherth, ve N.M. Burns, (edit). PA:IGI
  • Global.https://umanitoba.ca/faculties/management/faculty_staff/media/ansons_fang_ leboe_chapter.pdf. Erişim Tarihi:11.02.2016.
  • Bosshart, L. ve Hellmüller, L. (2009). Pervasive Entertainment, Ubiquitous Entertainment. Communication Research Trends.28 (2).1-44.
  • Chang, Y., Yan, J., Zhang, J. ve Luo, J. (2010), Online in-game advertising effect: examining theinfluence, Journal of Interactive Advertising, 11 (1), 63-73.
  • Chen, H. ve Deterding, A. (2013). College-aged young consumers' interpretations of product placement in social games. Young Consumers. 14 (1), 41-51.
  • Chitu, I.B., ve Tecau, A.S. (2010). Product Placement as A Form of Advertainment. Bulletin of the Transilvania University of Braşov , 3 (52). 23-26.
  • D'Astous, A. ve Seguin, N. (1999). Consumer Reactions to Product Placement Strategies in Television Sponsorship. European Journal of Marketing, 33(9/10), 896-910.
  • Demirci, S. (27.12.2011). Ürün yerleştirme uygulaması hafife alınmamalı..., http://silvademirci.novamaks.com/2011/12/urun-yerlestirmeuygulamas-hafife.html. Erişim Tarihi:12.08.2015.
  • "Dijital Ürün Yerleştirme- Cif Örneği", https://vimeo.com/73624244. Erişim Tarihi: 12.08.2015.
  • "Elidor Pembeyi Yakala Medcezir Dizisi Reklamı". https://www.youtube.com/watch?v=gmzsplD9d0M. Erişim Tarihi:13.08.2015.
  • "En iyi ürün yerleştirme kategorisi-Fellis 2011 kazananı: "Bir Kadın Bir Erkek Entegrasyon". (27 Eylül 2011). http://pelinozkancat.blogspot.com.tr/2011/09/en-iyiurun-yerlestirme-kategorisi.html. Erişim Tarihi: 11.08.2015.
  • Galician, M.L. (2004). "Product Placement in the 21 st Century" içinde Handbook of Product Placement in the Mass Media: New Strategies in Marketing Theory, Practice, Trends, and Ethics. Mary Lou Galician (Ed.).USA, Best Business Books.
  • Grover, Ronald, Tom Lowry, Gerry Khermouch, Cliff Edwards, ve Dean, F.(2004), Can Mad Ave. Make ZapProof Ads?. Business Week, (February 2), 36-37.
  • Gupta, P. B. ve Gould, S. J. (1997). Consumers' Perception of the Ethics and acceptability of Product Placement in Movies: Product Category and Individual Differences, Journal of Current Issues and Research in Advertising, 19(1), 37-50. Gupta, P.B., ve Lord, K.R., (1998). Product Placement in Movies: The Effect of Prominence and Mode on Audience Recall. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 20(1), 47-59.
  • Gupta, P.B. ve Gould, S.J. (2007). Recall of Products Placed as Prizes Versus Commercials in Game Shows. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 29(1), 43-53.
  • Güleçoğlu, A. (2007). Tüketicilerin Sanal Reklamlara Karşı Tutumları ve Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi İşletme Anabilim Dalı. İşletme Yönetimi.
  • Güran, Ö. (3 Ağustos 2015). Dijitalleşen dünyada pazarlama stratejileri, http://www.ulkehaber.com/yazarlar/omer-guran/213602-dijitallesendunyada-pazarlama-stratejileri. Erişim Tarihi: 10.08.2015.
  • Hawks, D., "Advertainment: Examples & Overview". http://study.com/academy/lesson/advertainment-examples-lessonquiz.html. Erişim Tarihi:13.08.2015.
  • Hernandez, B.A. (14 Mayıs, 2013). These Brands Define Advertainment,http://mashable.com/2013/05/14/advertainment/, Erişim Tarihi: 10.08.2015.
  • "İlk Sanal Reklam Poligon Interactive'den". (20 Şubat 2002).http://www.turkinternet.com/portal/yazigoster.php?yaziid=3793.ErişimTarihi :14.01.2016.
  • Karrh, J.A. (1998). Brand Placement: Impression Management Predictions of Audience Impact. Yayımlanmamış Doktora Tezi. U.S.A: University of Florida.
  • Karrh, J.A., (1995), "Brand Placements in Feature Films: The Practitioners' View", Proceedings of the 1995 Conference of the American Academy of Advertising, Charles S. Madden, ed., Waco: TX, Hankamer School of Business, Baylor University, 182-188.
  • Kretchmer, S.B. (2004). Advertainment: : The Evolution of Product Placement as a Mass Media Marketing Strategy. Journal of Promotion Management, 10 (1-2), 37- 54.
  • Kumanyika, C. (2011) Advertainment and the Construction of Decision-making Power in MTV's Making the Band , Popular Music and Society, 34:4, 475-491.
  • Kureshi, S. ve Sood, V. (2010). A Review of Placement Literature: Conceptual and Managerial Implications. The IUP Journal of Marketing Management, 9(1&2), 23- 39.
  • "Kurtlar Vadisi'nde reklam skandalı." (7 Ekim 2005). http://www.haber7.com/medya/haber/115265-kurtlar-vadisinde-reklamskandali. Erişim Tarihi: 12.08.2015.
  • Küçük, B.(ty). "Yeni Medya'da Yeni Eğlence Ortamları:Arçelik İnteraktif Reklam Uygulaması".www.iku.edu.tr/userfiles/file/sanattasrim/doc/Berna_Kucuk.doc. Erişim Tarihi: 12.02.2016.
  • Küçükerdoğan, R.(2009). Reklam Nasıl Çözümlenir?. 1.Basım. İstanbul: Beta Yayınları. "Küresel Eğlence ve Medya 2014 - 2018 Raporu". http://www.pwc.com.tr/tr/basinbulteni/2014/kuresel-eglence-medya-2014-2018-raporu.jhtml. Erişim Tarihi:10.07.2015.
  • Lee, M. ve Faber, R.J. (2007), Effects of product placement in online games on brand memory: a perspective of the limited-capacity model of attention, Journal of Advertising, 36 (4), 75-90.
  • Lewis, B. ve Porter, L. (2010), In-game advertising effects: examining player perceptions of advertising schema congruity in a massively multiplayer online roleplaying game, Journal of Interactive Advertising, 10 (2), 46-60.
  • Li, H., Daugherty, T., ve Biocca, F. (2003). The role of virtual experience in consumer learning. Journal of Consumer Psychology, 13(4), 395-407.
  • Mackay, T., Ewing, T., Newton, F. ve Windisch, L. (2009), The effect of product placement in computer games on brand attitude and recall, International Journal of Advertising, 28, 423-38.
  • "Madison & Vine: The New Intersectionof Advertising and Entertainment",http://www.prenhall.com/behindthebook/0132390027/pdf/Kotler_Fe ature1_Why_We_Wrote_the_Book.pdf. Erişim Tarihi: 11.08.2015.
  • Mau, G., Silberer, G. ve Constien, C. (2008), Communicating brands playfully: effects of in-game advertising for familiar and unfamiliar brands, International Journal of Advertising, 27, 827-51.
  • "Medcezir İzlerken Telefonunu Salla Elidor'la Pembeyi Yakala", http://gundemaktuel.com/haber/26008/medcezir-izlerken-telefonunu-sallaelidorla-pembeyi-yakala, Erişim Tarihi: 11.08.2015.
  • "Mediacat Fellis 2011 - En iyi ürün entegrasyonunda 1.lik ödülü alan Arçelik". https://www.youtube.com/watch?v=cGG54qYgCK8. Erişim Tarihi: 11.08.2015.
  • Millili, J.(2012).A Generational Analysis: Exploring the Effectiveness of Antertainment Marketing Techniques on Consumers. Kapsamlı Proje., https://www.american.edu/soc/communication/upload/JudyMillili.pdf. Erişim Tarihi: 10.08.2015.
  • Mulcahy, B.R. (2006). That's Advertainment. Los AngelesLawyer. ss.44-50. https://www.sheppardmullin.com/media/article/310_pub546.pdf. Erişim Tarihi: 13.02.2016.
  • Multichannel News (2003), "Adapting Technology to Enhance Advertisers' Reach," 12A. Murphy, J. (2006), Gaming's Advertising Appeal, Media, 13: 1.26.
  • Nelson, M.R., Keum, H., ve Yaros, R.A. (2004). Advertaınment or Adcreep Game Players' Attıtudes Toward Advertısıng and Product Placements in Computer Games. Journal of Interactive Advertising, 5(1). 3-21.
  • Nelson, M.R. (2002), Recall of brand placements in computer/video games, Journal of Advertising Research, 42 (2), 80-92.
  • Ocakoğlu, G. (7 Ağustos 2014). Teknoloji her şeyi hızlandırdı, fırsatlar daha görmeden kaçıyor. http://www.zaman.com.tr/yazarlar/gunseli-ocakoglu/teknolojiher-seyi-hizlandirdi-firsatlar-daha-gormeden-kaciyor_2236211.html, Erişim Tarihi: 10.08.2015.
  • Ong, B.S.,ve Merı, D., (1994), Should Product Placement in Movies Be Banned?, Journal of Promotion Management, 2(3/4), 159-175.
  • Özertem, T. (2014). Deloitte, Dünyanın en renkli ekranı Türkiye'de dizi sektörü. http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/technologymedia-telecommunications/tr-media-tv-report.pdf. Erişim Tarihi:12.08.2015.
  • Öztürk, R.G. (2013). Dijital Reklamcılık ve Gençlik. İstanbul, Beta Yayınevi. Öztürk, S. ve Okumuş, A. (2014).Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Ürün Yerleştirme: Kavramsal Bir Çerçeve. YÖNETİM: İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi. 76,1-34.
  • Phipps J. L. (2004). On-Demand Advertainment: Push Finally Comes to Pull. Television Week 23 (16): 22.
  • PQ Media Alternative Media Forecast 2008- 2012.(t.y.). http://www.pqmedia.com/alternative-media-forecast-2008.html. Erişim Tarihi: 11.08.2015.
  • Russell, C. A. (2007). Advertainment: Fusing Advertising and Entertainment. Yaffe Center for Persuasive Communication, University of Michigan. http://www.bus.umich.edu/facultyresearch/researchcenters/centers/yaffe/d ownloads/advertainment_teaching_materials.pdf.Erişim Tarihi, 10.08.2015.
  • Russell, C.A., Norman, A.T., ve Heckler, S.E. (2004). The Consumption of Television Programming: Development and Validation of the Connectedness Scale, Journal of Consumer Research, 31(2)., 150-161.
  • Russell, C. & M. Belch (2005). A Managerial Investigation into the Product Placement Industry. Journal of Advertising Research, 45 (1), 73-92.
  • "Samsung Galaxy S5 - Katil Senin Elinde", https://vimeo.com/116556493. Erişim Tarihi:12.08.2015.
  • Sarıtaş, K. (20 Şubat 2013). İş Bankası'nın Ürün Yerleştirmedeki Stratejik Farkı. http://www.pazarlamasyon.com/reklam/is-bankasinin-urun-yerlestirmedekistratejik-farki-2/. Erişim Tarihi:11.08.2015.
  • Şişmanoğlu, T. (23 Haziran 2012). Ürün Entegrasyonu (Ürün Yerleştirme). http://www.tolgasismanoglu.com/blog/urun-yerlestirme/. Erişim Tarihi:10.08.2015.
  • "Umutsuz Ev Kadınları - Unilever dijital ürün yerleştirme", https://www.facebook.com/urunyerlestirme/videos/480418478702089/. Erişim Tarihi:12.08.2015.
  • "Ürün Yerleştirme Raporu - Mart 2015 (İnfografik)", (16.04.2015). http://www.connectedvivaki.com/urun-yerlestirme-raporu-mart-2015-infografik/. Erişim Tarihi: 10.08.2015.
  • You, M. (2004).Product Placement Belıef and Product Usage Behavıor In South Korea And United States, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. U.S.A:University of Florida.
  • Wallenstein, A. (2008). Webisodes Turn Product Placement On Its Face. http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=95511848. Erişim Tarihi:10.02.2016.
  • Williams, K., Petrosky, A. Hernandez, E. ve Page, Jr., . (2011). Product placement effectiveness: revisited and renewed. Journal of Management & Marketing Research. 7, 1-24.
  • Wirth, W., Hartmann, T., Bocking, S., Vorderer, P., Klimmt, C., ve Schramm, H. (2007). A process model of the formation of spatial presence experiences. Media Psychology, 9, 493-525.