ŞİHABUDDİN SÜHREVERDİ’NİN NÜBÜVVET ANLAYIŞI

ÖZİslam düşüncesinin önemli esaslarından biri olan nübüvvete ilişkin tarihselsüreçte birçok düşünür değişik görüşleri sebebiyle tartışmalara konu edilmiştir.Bunlardan biri de Sühreverdi’dir. O, “batınî nübüvvet” iddiasında bulunduğuileri sürülerek eleştirilmiş ve bu düşüncesi onun idam sebepleri arasında yer almıştır.Oysa filozofun mevcut eserleri incelendiğinde onunla ilgili bu tür ithamlarıhaklı çıkaracak bir ifadesinin bulunmadığı görülecektir. Aksine İslam düşüncesindegenel kabul gören nübüvvet anlayışını benimsediğine dair açıklamalara yerverdiğine şahit olunacaktır. Düşünürün felsefi düşüncelerini dayandırdığı keşfiyöntem onun bu tür tartışmalara çekilmesinde önemli bir etken olmuştur.Anahtar Kelimeler: Nübüvvet, İşrak, Filozof, Siyaset, İlham, Mucize, Vahiy ABSTRACTSihabuddin Suhrawardi’s Understanding of ProphecyMany thinkers have been subject to discussions because of their different ideas inthe historical process of prophecy, which is one of the essentials of Islamic thought.One of these is Suhrawardi. He has been criticized upon allegations of “esotericprophecy” and this has been among the reasons for his execution. However, it canbe seen that no expressions proving these allegations can be found when the worksof the philosopher are examined. On the contrary, it can be witnessed that he hasincluded statements about his internalization of the understanding of prophecythat is widely accepted in Islamic thought. The explorative method, which thephilosopher had based his ideas on, has been an important factor in his inclusionto these discussions.Keywords: Prophecy, Ishraq, Philosopher, Politics, Inspiration, Miracle,Revelation 

Sihabuddin Suhrawardi’s Understanding of Prophecy

Sihabuddin Suhrawardi’s Understanding of ProphecyMany thinkers have been subject to discussions because of their different ideas in the historical process of prophecy, which is one of the essentials of Islamic thought. One of these is Suhrawardi. He has been criticized upon allegations of “esoteric prophecy” and this has been among the reasons for his execution. However, it can be seen that no expressions proving these allegations can be found when the works of the philosopher are examined. On the contrary, it can be witnessed that he has included statements about his internalization of the understanding of prophecy that is widely accepted in Islamic thought. The explorative method, which the philosopher had based his ideas on, has been an important factor in his inclusion to these discussions.

___

  • Akçay, Mustafa, “Bir Kelam Problemi Olarak Nübüvvetin İmkanı” SÜİFD:, 3/2001. Alper, Hülya, “İbn Sînâ ve Bâkıllânî Örneğinde İslâm Filozofları ile Kelâmcıların Nübüvvet Anlayışının Kur’ânî Perspektifle Değerlendirilmesi”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005/1, sayı: 28. Alper, Ö. Mahir, “İslam Felsefesinin Mahiyeti ve ‘İslam Felsefesi’ Tabirinin Kullanımı”, İslam Felsefesi Tarihi I(içinde), Grafiker, Ankara 2012. Bekiryazıcı, Eyup, “Filozof Sühreverdi’nin İdamı Üzerine Bir Araştırma”, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi, sayı 6, Oş-Kırgızistan 2004, ss. 75-84. Bulut, Halil İbrahim, “İbn Rüşd’ün Mucize Anlayışı”, İbn Rüşd (içinde), Sivas 2009, II/365-369. Câbirî, Muhammed Abid, Arap-İslam Aklının Oluşumu, çev., İbrahim Akbaba, Kitabevi, İstanbul 2000. Corbin Henry, İslam Felsefesi Tarihi 2, Çev., Ahmet Arslan İletişim, İstanbul 2000. Çetinkaya, Bayram Ali, İhvan-ı Safa’nın Dini ve İdeolojik Söylemi, Elis, Ankara. Çubukçu, İbrahim Agah, “Sühreverdî ve İşrâkîye Felsefesi”, AÜİF. Dergisi, Ankara 19 Erdoğan, İsmail “İslam Filozoflarına Göre Nübüvvet ve Mucize”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1996, sayı: 1. İzmirli, İsmail Hakkı, İslam Felsefesi Tarihi, Ötüken, İstanbul, 2008. Karaman Hüseyin, “Ebû Bekr er-Razi’nin Mülhidliği Bir Gerçeklik mi, Yoksa Tarihsel Bir Yanılgı mı?” Ekev Akademi Dergisi, yıl 6, sy.11, s. 107-123. Karaman Hüseyin, Ebû Bekr er-Râzî’nin Ahlak Felsefesi, İz Yay., İstanbul, 2004. Kaya, Mahmut, “İşrâkıyye” md., DİA, XXIII, 437. Korkut, Şenol, “Meşşai Felsefenin Kurucu Filozofu: Farabi” İslam Felsefesi Tarihi I (içinde), Grafiker, Ankara 2012. Küküç, Abdurrahman, Tümer, Günay, Küçük, Mehmet A., Dinler Tarihi, Berikan Yayınevi, Ankara 2010. Kutluer, İlhan, Yitirilmiş Hikmeti Ararken, İz Yay. İstanbul, 2011. Sühreverdî, Şihabuddin, Yahya b. Habeş b. Emirek, Kelimetü’t-Tasavvuf, Three Treatises (İçinde), ed. Najaf-Gholi Habibi, Tahran 1977.
  • ________, “Filozofların İnançları (İ’tikadu’l-Hükema)”, çev. İsmail Yakıt, Felsefe Arkivi, Ebedîyat Fakültesi Basımevi, sayı: 26, İstanbul 1987. ________, Elvah-ı İmadiyye, Mecmuatu Musannefati Şeyhi’l-İşrâk (içinde), ed. Seyyid Hüseyin Nasr, III. cilt, Tahran 1993, ss. 109-196. ________, Heyakilu’n-Nur, Mecmuatu Musannefati Şeyhi’l-İşrâk (içinde), ed. Seyyid Hüseyin Nasr, III. cilt, Tahran 1993, ss. 83-108. ________, Hikmetu’l-İşrâk, Mecmuatu Musannefati Şeyhi’l-İşrâk (içinde), ed. Henry Corbin, II. cilt, Tahran 1993, s. 1-260. ________, Kitabu’l-Meşari ve’l-Mutarahat, Mecmuatu Musannefati Şeyhi’l-İşrâk (içinde), ed. Henry Corbin, I. cilt, Tahran 1993, ss. 193-505. ________, Kitabü’t-Telvihâti’l-Levhiyye ve’l-Arşiyye, Mecmuatu Musannefati Şeyhi’lİşrâk (içinde), ed. Henry Corbin, I. cilt, Tahran 1993, ss. 1-121. ________, Pertevnâme, Mecmuatu Musannefati Şeyhi’l-İşrâk (içinde), ed. Seyyid Hüseyin Nasr, III. cilt, Tahran 1993, ss. 1-75. ________, Risale fî İtikati’l-Hukema, Mecmuatu Musannefati Şeyhi’l-İşrâk (içinde), ed. Henry Corbin, II. cilt, Tahran 1993, s. 261-273. ________, Safir-i Simurg, Mecmuatu Musannefati Şeyhi’l-İşrâk (içinde), ed. Seyyid Hüseyin Nasr, III. cilt, Tahran 1993, ss. 313-332. Şahin, Hasan, İslâm Felsefesi Tarihi Dersleri, Ankara 2000. Şehristani, Muhammed b. Abdi’l-Kerim, el-Milel ve’n-Nihal, Daru’l-Kütübu’l-İlmiyye, Beyrut 1992. Şehristani, Milel ve Nihal, çev. Mustafa Öz, Litera Yayıncılık, İstanbul 2008. Yavuz, Yunus Şevki, “Nübüvvet” md., DİA, XXXIII, İstanbul. Şemseddin eş-Şehrezûrî, Tarihu’l-Hukema Nüzhetü’l-Ervah ve Ravzatu’l-Efrâh, Cem’iyyetu’d-Da’veti’l-İslamiyyeti’l-Alemiyye, Trablus 1988.