Kötülüğün Kaynağı ve Tarihin Anlamı: Nikolay Aleksandroviç Berdyaev

Varoluşsal bir problem olarak kötülük problemi felsefe tarihi boyunca çeşitli minvallerde tartışılagelmiştir. Antikçağdan günümüze kadar bu konuda birçok filozof problemi insanın doğası ve ilahi kudretle ilişkilendirmek suretiyle ortaya koymuşlardır. Kötülük olgusu, insanın ontolojik kaygılarının bir belirtisi ve yansıması olduğu kadar insan yaşamını kuşatan olayların anlam-landırılması çabasını da içeren metafiziksel bir sorundur. Berdyaev’e göre tarih ve anlam sorunu da bu problemin merkezinde ele alınmış ve alınmaya devam etmektedir. O, 18. yy. ile birlikte Diderot, d’Holbach gibi Aydınlan-ma düşünürlerinin saldırıları ve özellikle Voltaire ve Hume’un şüpheci tutumları karşısında sarsılmış olan Hıristiyanlığın temellerini tekrar güçlü bir felsefi esaslarla özellikle kötülük ve tarihin anlamı sorunsalı çerçevesinde anlamlandırma çabası içerisine girilmiş olduğunu düşünmektedir. Berdyaev’e göre bu konuda dinden beslenmeyen soyut felsefe dünya tarihine anlam veremediği gibi kötülüğe de ışık tutamamıştır. Bu çalışmada Rus din felsefecilerinden biri olan N. A. Berdyaev’in kötülüğün kaynağı ve tarihin anlamı konusundaki görüşlerini ve birçok filozofa yönelik eleştirilerinin temellerini incelemeyi hedeflemekteyiz.

The Origin of Evil and the Meaning of History: Nikolai Alexandrovich Berdyaev

The problem of evil as an existential problem has been discussed in various ways throughout the history of philosophy. From ancient times to the present, many philosophers have put forward the problem by associating them with the nature of man and divine power. The phenomenon of evil is a metaphysical problem that includes the effort to make sense of the events surrounding human life as well as a manifestation and reflection of human ontological concerns. The problem of history and meaning has been and continues to be dealt with at the center of this problem. Berdyaev approached this subject with a special interest and in the 18th century. He tried to make sense of the foundations of Christianity, which was shaken by the attacks of Enlightenment thinkers such as Diderot, d'Holbach and especially Voltaire and Hume's skepticism, with a strong philosophical basis, especially within the framework of the problematic of evil and the meaning of history. According to Berdyaev, the philosophy, which does not feed on religion, could not make sense of world history and could not shed light on evil. In this study, we aim to examine one of the Russian religious philosophers, N. A. Berdyaev’s views on the source of evil and the meaning of history, and the basis of his criticisms against many philosophers.

___

  • Бердяев, Н. А. (1989). Философия свободы. Москва: Издательство Правда.
  • Бердяев, Н. А. (1916). Смысл творчества (опыт оправдания человека). Москва: Изд-во Г.А.Лемана и С.И.Сахарова.
  • Бердяев, Н.А. (1907a). Мистика и религия. Санкт-Петербург: Издание М.В. Пирожкова.
  • Бердяев, Н. А. (1907b). Новое Религиозное сознание и обшественность. Санкт-Петербург: Изданіе M. В. Пирожкова.
  • Бердяев, Н. А. (1993). Эгзистенциальная Диалектика Божественного и Человеческого. Москва: Республика.
  • Бердяев, Н. А. (2003). Дух и реальность, Основы богочеловеческой духовности. Харьков Фолио: Вступ. Ст. И сост. В. Н Калюжного- Издательство АСТ.
  • Бердяев, Н. А. (1990). “Конец Ренессанса и кризис гуманизма Разложение человеческого образа,” журнал Новый мир №: 1: 209–216.
  • Бердяев, Н. А (1934). Я и мир объектов, Опыт философии одиночества и общения. Париж: YMCA-Press.
  • Бердяев, Н. А. (1939). О рабстве и свободе человека. Париж: YMCA-Press.
  • Billington, Ray.(2011). Felsefeyi yaşamak, ahlak düşüncesine giriş. Çeviren: Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Левченко, В. Л. (2011). “Тематизация Трансцендентного в Философии Н. Ф. Бердяева,” Журнал Философия Выпуск: 2: 238–245.
  • Müminoğlu, K. (2018). Berdyaev’de din, felsefe, özgürlük. Konya: Çizgi Yayınları.
  • Transliterasyon Berdyayev, N. A. (1989). Filosofiya svobody. Moskva: Izdatel’stvo Pravda.
  • Berdyayev, N. A. (1916). Smysl tvorchestva (Opyt Opravdaniya Cheloveka). Moskva: Izd-vo G.A.Lemana i
  • S.I.Sakharova. Berdyayev, N.A. (1907a). Mistika i religiya. Sankt-Peterburg: Izdaniye M.V. Pirozhkova.
  • Berdyayev, N. A. (1907b). Novoye Religioznoye soznaniye i obshestvennost'. Sankt-Peterburg: Izdaníe M. V. Pirozhkova.
  • Berdyayev, N. A. (1993). Egzistentsial’naya dialektika Bozhestvennogo i Chelovecheskogo. Moskva: Respublika.
  • Berdyayev, N. A. (2003). Dukh i real’nost’, Osnovy bogochelovecheskoy dukhovnosti. Khar'kov Folio: Vstup. St. I sost. V. N Kalyuzhnogo- Izdatel'stvo AST.
  • Berdyayev, N. A. (1990). “Konets Renessansa i krizis gumanizma Razlozheniye chelovecheskogo obraza,” zhurnal Novyy mir №: 1: 209–216.
  • Berdyayev, N. A (1934). Ya i mir ob’yektov, Opyt filosofii odinochestva i obshcheniya. Parizh: YMCA-Press.
  • Berdyayev, N. A. (1939). O rabstve i svobode cheloveka. Parizh: YMCA-Press.
  • Billington, Ray. (2011). Felsefeyi yaşamak, ahlak düşüncesine giriş. Çeviren: Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Levchenko, V. L. (2011). “Tematizatsiya Transtsendentnogo v Filosofii N. F. Berdyayeva,” Zhurnal Filosofiya Vypusk: 2: 238–245.
  • Müminoğlu, K. (2018). Berdyaev’de din, felsefe, özgürlük. Konya: Çizgi Yayınları.