Gündelik Hayatın İnşasında Sosyal Mesafe

Sosyal mesafe, gündelik hayatta tüm sosyal ilişkilere yönlendirilebilen, samimiyet derecelerine uygun olarak gerçek veya muhtemel çatışma alanlarının ortaya çıkarılmasına aracılık eder. Bu ilişkiler, yakınlık ve uzaklık dairesinde konumlanmış noktaların merkeze olan yakınlıkları ve uzaklıkları nazarında sosyal mesafeyi var eden dinamikleri açığa çıkarır. Sosyal mesafenin söz konusu edilebildiği sosyal gerçeklik bilgi ve temas, algı ve tutum, değer ve norm, inanç ve pratik arasında gündelik yaşamı tanzim eden somut ve soyut, öznel ve nesnel tanımlamalarla birlikte yaşam sorunsalına dair önemli verilerle donanmıştır. Benzerlik ve farklılıklara dayalı kamusal alanın veya benzerliklerle kuşanmış olduğu varsayılan özel alanın sunduğu gerçekliklere binaen inşa edilen sosyal mesafe formları, gündelik hayatın dışlayıcı ve kapsayıcı yanlarına vakıf olunabileceği gerçek ve kurgusal zemine ilişkin ipuçlarına sahiptir. Sosyal mesafeyi konu edinen bu çalışma, sosyal mesafenin kavramsal çerçevesine dair bir temel sunarken gündelik hayatta yakınlık ve uzaklık tasavvurlarına bağlı olarak sosyal mesafeyi açığa çıkaran toplumsallaşma süreçlerine odaklanmaktadır.

Social Distancing in the Construction of Everyday Life

Social distance research mediates the discovery of real or potential conflict areas in accordance with the degree of intimacy that can be directed to all social relationships in daily life. These relationships reveal the dynamics that create social distance in terms of the proximity and distance from the center of the points located in the circle of proximity and distance. The social reality, where social distance can be mentioned, is equipped with concrete and abstract, subjective and objective definitions that organize daily life between knowledge and contact, perception and attitude, value and norm, belief and practice, as well as important data on the problematic of life. Social distance forms constructed based on the realities presented by the public space based on similarities and differences or the private space assumed to be surrounded by similarities, have clues regarding the real and fictional ground on which exclusion and inclusive aspects of daily life can be learned. This study, which deals with social distance, provides a basis for the conceptual framework of social distance, while focusing on the socialization processes that reveal social distance depending on the notions of closeness and distance in daily life.

___

  • Akçaoğlu, A. (2018). Zarif ve dinen makbul, muhafazakâr üst-orta sınıf habitusu, İletişim Yayınları: İstanbul. Akın, M. H. (2015). Toplumsallaşma sözlüğü (2. Baskı). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Alver, K. (2013). Komşu kimdir?. Sosyoloji Divanı, 2, 23-37.
  • Arkel, D. V. (2009). The Drawing of the mark of cain. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Aydemir, M. A. (2011). Sosyal sermaye. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Aydın, M. (2006). Siyasetin sosyolojisi bir sosyal kurum olarak siyaset, 2. Baskı, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Aydın, M. (2013a). Dramdan ütopyaya komşuluğun dönüşümü. Sosyoloji Divanı, 2, 37-53.
  • Aydın, M. (2013b). Güncel kültürde temel kavramlar (2. Baskı). İstanbul: Açılım Kitap.
  • Barth, F. (1998). Ethnic groups and boundaries: The social organization of culture difference. Waveland Press.
  • Bauman, Z. (2012a). Akışkan aşk (2. Baskı). Işık Ergüden (Çev.), İstanbul: Versus Kitap.
  • Bauman, Z. (2012b). Küreselleşme (4. Baskı). Abdullah Yılmaz (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2015). Sosyolojik düşünmek. Abdullah Yılmaz (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Bauman, Z. (2016). Postmodern etik, Alev Türker (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, L. P. (2015). Kutsal şemsiye: dinin sosyolojik teorisinin ana unsurları (5. Baskı). Ali Coşkun (Çev.), İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Bilgin, N. (2001). İnsan ilişkileri ve kimlik (2. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Bilgin, N. (2016). Sosyal Psikoloji sözlüğü: Kavramlar ve yaklaşımlar (3. Baskı). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Bogardus, E., S. (1925a). Measuring social distances. Journal of Applied Sociology, 9, 299-308.
  • Bogardus, E., S. (1925b). Social distance and Its origins. Journal of Sociology, 9, 216-226.
  • Bogardus, E., S. (1951). Measuring changes in ethnic reactions. American Sociological Review, 16(1), 48-51.
  • Bogardus, E., S. (1960). The development of social thought (Fourth Edition). New York: David McKay Company.
  • Bogardus, E., S. (1967). A forty year racial distance study. University of Southern California.
  • Bottero, W. & Prandy, K. (2003). Social interaction distance and stratification. British Journal of Sociology, 54(2), 177-197.
  • Brinkerhoff, M. B. & Mackie, M. M. (1986). The Applicability of social distance for religious research: An exploration. review of religious research, 28(2), 151-167.
  • Dikeçligil, B.E. (2014). Aileye Dair Kabuullerin Ezber Bozumu, Aile Sosyolojisi Yazıları içinde, İstanbul: Açılım Kitap, 13-50.
  • Dodd, S. C. (1935). A social distance test in the Near East. American Journal of Sociology, 41(2), 194-204.
  • Dohrenwend, B. S., Colombotos, J., Dohrenwend, B. P. (1968). Social distance and interviewer effects. The Public Opinion Quarterly, 32(3), 410-422.
  • Frazer, J. G. (2019). Günah keçisi. İsmail Hakkı Yılmaz (Çev.), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Gasset, J. O. (2014). İnsan ve herkes (5. Baskı). Neyire Gül Işık (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Giddens, A. (2010). Mahremiyetin dönüşümü (2. Baskı). İdris Şahin (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Goffman, E. (2014). Damga: örselenmiş kimliğin idare edilişi üzerine notlar (2. Baskı). Ş. Geniş, L. Ünsaldı, S. N. Ağırnaslı (Çev.), Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Goffman, E. (2017). Kamusal alanda ilişkiler, toplu yaşamın mikro incelemeleri, M. Fatih Karakaya (Çev.), Ankara: Heretik Yayıncılık. Gözel, Ö. (2020). Heidegger'de 'Herkes' sorunsalı. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 17-35.
  • Gür, A. (2018). Heidegger’de düşünme biçimlerinin yazgıyla ilişkisi üzerine. Felsefe Arkivi, 44, 25-47.
  • Halbwachs, M. (2016). Hafızanın toplumsal çerçeveleri, Büşra Uçar (Çev.), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Hall, E. T. (1963). A System for the notation of proxemic behavior. American Anthropologist, 65 (5), 1003-1026.
  • Hall, E., T. (1966). The Hidden dimension. New York: Anchor Books.
  • Hammond, M. (1983). The sociology of emotions and the history of social differentiation. Sociological Theory, 1, 90-119.
  • Han, B.C. (2017). Şeffaflık toplumu, Haluk Barışcan (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Heidegger, M. (2020). Varlık ve zaman (4. Baskı). Kaan Ökten (Çev.), İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Hinkle, R. C. & Hinkle, G. J. (1954). The development of modern sociology: Its nature and growth in the United States. New York: Ohio State University.
  • Hipp, J. R. & Boessen, A. (2012). Immigrants and social distance: examining the social consequences of immigration for Southern California neighborhoods over fifty years. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 641(1), 192-219.
  • Hipp, J. R. & Perrin, A. J. (2009). The simultaneous effect of social distance and physical distance on the formation of neighborhood ties. City & Community, 8(1), 5-25.
  • Hirsch, T. (2016). Takdim. Büşra Uçar (Çev.). Hafızanın toplumsal çerçeveleri. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Hodgetts, D., Stolte, O., Radley, A., Leggatt-Cook, C., Groot, S. & Chamberlain, K. (2011). 'Near and Far': Social distancing in domiciled characterisations of homeless people. Urban Studies, 48(8), 1739-1753.
  • Hoffer, E. (2011). Kesin inançlılar, Erkıl Günur (Çev.), İstanbul: Plato Film Yayınları. https, s. //tr.wikipedia.org/wiki/Tuaregler
  • Illouz, E. (2011). Soğuk yakınlıklar, duygusal kapitalizmin şekillenmesi, Özge Çağlar Aksoy (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Inwood, M. (2014). Heidegger. Nursu Örge (Çev.), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Jackson, R. O. (2010). Black immigrants and the rhetoric of social distancing. Sociology Compass, 4(3), 193–206.
  • Johnson, D. P. (1977). Religious commitment, social distance, and authoritarianism. Review of Religious Research, 18(2), 99-113.
  • Jourdain, A. & Naulin, S. (2020). Pierre Bourdieu’nun kuramı ve sosyolojik kullanımları, Öykü Elitez (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kadushin, C. & Alba, R. D. (1976). The intersection of social circles, a new measure of social proximity in Network. Sociological Methods & Research, 5(1), 77-102.
  • Kadushin, C. (1962). Social distance between client and professional. American Journal of Sociology, 67(5), 517-531.
  • Karakayalı, N. (2009). Social distance and affective orientations. Sociological Forum, 24(3), 538-562.
  • Karakayali, N. (2017). Social distance. The Wiley‐Blackwell Encyclopedia of Social Theory, 1-2.
  • Kearney, R. (2018). Yabancılar, Tanrılar ve canavarlar: Ötekiliği yorumlamak. Barış Özkul (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Keskin, Y.M. (2018). Toplumsal tabakalaşma ve din. (Editörler: Niyazi Akyüz ve İhsan Çapçıoğlu). Din Sosyolojisi (5.Baskı). Ankara: Grafiker Yayınları, 447-460.
  • Kocaman, A. Ç. (2017). Martin Heidegger’de “birlikte varolma” ve dasein’ın kendini “herkes” de yitirmesi. Kent Akademisi, 10(32), 500-511.
  • Krech, D., Crutchfield, R. S. & Ballachey, E. L. (1970). Cemiyet İçinde Fert, Mümtaz Turhan (Çev.), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • LaFollette, H. (1999). Kişisel ilişkiler, sevgi, kimlik ve ahlak (2. Baskı). Ferma Lekesizalın (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Levine, D., N, Carter, E. B. & Gorman, E. M. (1976). Simmel’in Amerikan Sosyoloji üzerindeki etkisi I, Georg Simmel, Sosyolog, Sanatçı, Düşünür, (2011). Editör: Jale Özata Dirlikyapan, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Liberman, N., Trope, Y. & Stephan, E. (2007). Psychological distance. (Ed.: A. W. Kruglanski & E.T. Higgins). Social Psychology: Handbook of Basic Principles. New York: The Guilford Press, 353-381.
  • Manheim, K. (2017). Kültür sosyolojisi, Mustafa Yalçınkaya (Çev.), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Murphy, R. F. (1964). Social distance and veil. American Anthropologist Association. 66(6/1), 1257-1274.
  • Neprash, J. A. (1953). Minority group contacts and social distance. Phylon (1940-1956), 14(2), 207-212.
  • Nyaupane, G. P., Timothy, D. J. & Poudel, S. (2015). Understanding Tourists in religious destinations: a social distance perspective. Tourism Management, 48, 343-353.
  • Parillo, V. N. & Donoghue, C. (2005). Updating the bogardus social distance studies: A new national survey. The Social Science Journal, 42, 257-271.
  • Park, R. E. (1924). The Concept of social distance as applied to the study of racial attitudes and racial relations. Journal of Applied Sociology, 8, 339-344.
  • Park, R. E. (2018). İnsan doğası. Çağla Taşkın (Çev.), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Park, R. E. (2019). Yalıtım ve sosyal temaslar. Gökçe İnan Yağlı (Çev.), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Parsons, T. (2013). The social systems. (Editor: Bryan S.Turner ) With a New Preface by Bryan S.Turner, London: Routledge.
  • Phillips, A. (2017). Kaçırdıklarımız: Yaşanmamış hayata övgü (5. Baskı). Selin Siral (Çev.), İstanbul: Metis Yayıncılık. Poole, W. C. (1927). Distance in sociology. American Journal of Sociology, 33(1), 99-104.
  • Price, S. (1978). Reciprocity and Social Distance: A Reconsideration. Ethnology, 17(3), 339-350.
  • Sağıroğlu, A. Z. (2014). Türkiye’de etnisite, din ve önyargı: Üniversite öğrencileri örneği. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sarıbay, A. Y. (2008). Global bir bakışla politik sosyoloji. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Scandrette, O. C. (1958). Social Distance and Degee of Acquaintance. The Journal of Educational Research, 51(5), 367-372.
  • Schmid, W. (2015a). Arkadaşlıktaki saadete dair. Tanıl Bora (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Schmid, W. (2015b). Sakin olmak: Yaşlanırken kazandıklarımız. Tanıl Bora (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Schnapper, D. (2005). Sosyoloji düşüncesinin özünde öteki ile ilişki. Ayşegül Sönmezay (Çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Schutz, A. & Luckmann, T. (1974). The structures of the life-world. London: Heinemann Educational Books.
  • Schutz, A. (2016). Yabancı: Bir sosyal psikoloji makalesi. Kübra Eren (Çev.), (Derleyen: Levent Ünsaldı). Yabancı. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Schutz, A. (2018). Fenomenoloji ve toplumsal ilişkiler. Adnan Akan, Seyda Kesikoğlu (Çev.), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem (3. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ.
  • Sennett, R. (2012). Beraber. İlkay Özküralpli (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, R. (2020). Kamusal insanın çöküşü (7. Baskı). Serpil Durak, Abdullah Yılmaz (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Simmel, G. (1950). The Sociology of Georg Simmel. (Ed.: Kurt H. Wolff). Illinois: The Free Press.
  • Simmel, G. (2009). Bireysellik ve kültür. Tuncay Birkan (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Simmel, G. (2016). Gizliliğin ve gizli toplumların sosyolojisi. İdil Dündar (Çev.), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Simmel, G. (2017). Paranın felsefesi. Yavuz Alogan, Öykü Didem Aydın (Çev.), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Smith, T. W. & Dempsey, G. R. (1983). The polls: Ethnic social distance and prejudice. The Public Opinion Quarterly, 47(4), 584-600.
  • Triandis, H., C., & Triandis, L., M. (1962). A Cross-cultural Study of Social Distance. Psychological Monographs: General and Applied, 76(21), 1–21.
  • Vergin, N. (2010). Siyasetin sosyolojisi (7. Baskı). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Wark, C. & Galliher, J. F. (2007). Emory bogardus and the origins of the social distance scale. The American Sociologist, 38, 383-395.
  • Warner, L. G. & DeFleur, M. L. (1969). Attitude as an interactional concept: Social constraint and social distance as intervening variables between attitudes and action. American Sociological Review, 34(2), 153-169.
  • Westie, F. R. & Westie, M. (1957). The social distance pyramid: Relationship between caste and class. American Journal of Sociology, 63(2), 190-196.
  • Westie, F. R. (1952). Negro-white statüs differentials and social distance. American Journal of Review, (17)5, 550-558.
  • Woosnam, K. M. (2011). Testing a model of Durkheim’s theory of emotional solidarity among residents of a tourism community. Journal of Travel Research, 50(5), 546-558.
  • Yapıcı, A. (2009). İçimizdeki öteki: Kimlik ve ön yargı kıskacında sünni-alevi ilişkileri. Dem Dergi, 6, 52-59..