OSMANLI’DA TOPLUMSAL KİMLİĞİN KORUNMASI: MAÇKAÖRNEĞİ

Osmanlı toplumu müslim ve gayrimüslim unsurlardanoluşmaktaydı. Gayrimüslimler Rum, Ermeni ve Yahudicemaatleri şeklinde örgütlenmişti. Osmanlı sistemitopluma kendi inanç ve kültürleri doğrultusundayaşama imkanı tanımıştır. Söz konusu topluluklartoplumsal kimliklerini eğitim yoluyla gelecek nesleaktarmaktaydılar. Bu imkanlara rağmen toplumlarkimliklerini koruyamama ve yok olma tehlikesi ile karşıkarşıya kalabilmiştir. Özellikle 19. Yüzyıldakimisyonerlik faaliyetleri ve ikinci bir devletin müdahalesisonrası millet sistemine Katolik ve Protestanlar dadahil olmuştur. Kimlik ve varlık sorunu yaşayantopluluklardan birisi de devletin kurucu unsuruMüslümanlardır. Özellikle Müslüman toplum misyonerlik faaliyetleri ve eğitimsizlik neticesi yer yerkimlik sorunu yaşayabilmiştir. Bu sorunun yaşandığıyerlerden birisi de Trabzon merkeze tabi olan Maçkanahiyesidir. Yerel ve merkezi idare yetkilileri cami,mescit, mektep, nasihat heyeti ve kamu görevlilerivasıtasıyla sorunu gidermeye çalışmışlardır.

The Protection of Social Identity in The Ottoman Empire: The Case of Maçka

Ottoman society consists of Muslim and non Muslim people. Non-Muslims consisted of Greek,Armenian and Jewish communities. The Ottomansystem gave the society the opportunity to live inline with their own beliefs and cultures. Thesecommunities were transferring their socialidentities to the next generation through education.In spite of these opportunities, societies could notprotect their identities and face the danger ofextinction. Especially after the missionaryactivities in the 19th century and the interventionof a second state, Catholics and Protestants wereincluded in the nation system. One of thecommunities that have identity and existenceproblems is the Muslims, the founding element ofthe state. Especially the Muslim community hasexperienced identity problems from time to time asa result of missionary activities and lack ofeducation. One of the places where this problem isexperienced is the town of Maçka, which is subjectto the center of Trabzon. Local and centralgovernment officials tried to solve the problemthrough mosques, masjids, schools, advisorycommittees and public officials.

___

  • a.Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri BCA
  • BOA
  • A. Mkt.
  • BEO.
  • C.Ev.
  • Dh.
  • Dh. İd.
  • Dh. Mkt.
  • Dh. İ.Um.
  • Dh. Tmik.S.
  • Dh. Umvm.
  • Hr. Th.
  • İ. Ml.
  • Mf. İbt.
  • Mf. Mkt.
  • Ml. Eem.
  • Şd.
  • Y.Prk. Azj.
  • AYAR, Talip, “Osmanlı’nın Son Dönemi Maçka’da Kiliselerin Tamiri ve Yeniden İnşası”, History Studies, 9, (Mart 2017), s. 1- 19.
  • BOSTAN, Hanefi, “15- 19. Yüzyıllarda Maçka Kazasında Nüfus Hareketleri ve Nüfusun Etnik Yapısı”, Uluslararası Giresun ve Doğu Karadeniz Sosyal Bilimler Sempozyumu, 1, Giresun 2009, s. 193- 2016.
  • BULAKÇIBAŞI, Necmi, H. 1245-1247 (1830-1832) Tarihli 1960 Numaralı Trabzon Şeriye Sicilinin Transkribi ve Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ 2018.
  • DURMUŞ, Adnan, Tarih ve Kültürü ile Hamsiköy ve Meryemana Vadileri Maçka, Trabzon 2011.
  • DURMUŞ, Adnan, Tarih ve Kültürü ile Ormanüstü Köyü, Trabzon 2010. Son Teşkilat-ı Mülkiyede Köylerimiz, Ankara 1928.
  • TOZLU, Selahattin, Trabzon- Erzurum-Bayezid Yolu (1850-1900), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum 1997.
  • Trabzon Vilayeti Salnamesi 1288, 1289, 1290, 1291, 1305, 1313, 1320, 1322.