Şebbir Ahmet Osmânî’nin Hayatı, Fethü’l-Mülhim Adlı Eserindeki Şerh Metodu ve Ele Aldığı Temel Konular

Hz. Peygamber’den bizlere ulaşan rivayetleri bir araya getiren ve sıhhatinde ümmetin ittifak ettiği eserlerden biri, İmam Müslim’in (ö.261/875) Sahih’idir. Sair hadis külliyatı eserlerine olduğu gibi Müslim’in Sahih’i üzerine de birçok şerh kaleme alınmıştır. Bunlar arasında Pakistan’lı âlim Şebbir Ahmet Osmani’nin (ö.1949) Fethü’l-Mülhim adlı eseri, muasır bir şerh olarak önemi haiz bir çalışmadır. Yaşadığı asra gelene kadar Sahih üzerine yapılmış şerhleri kendisi için kaynak olarak kullanan Şebbir Ahmet, çağının sorunlarını ve ihtiyaçlarını da dikkate alarak; senet ve metin tahlillerinin yanında fıkhî mütalaaları ve özel başlıklarla ele aldığı konuları ile özgün bir eser ortaya koymuştur. Makalemiz, bu muasır şerhi, takip ettiği metot ve ele aldığı hususi konular açısından değerlendirmektedir. 

The Life of Shabbir Ahmad ‘Uthmani, Commentary Method in His Work Fatḥ Al-Mulhim and Fundamental Issues That He Treated

One of the works that brought together the narrations that came to us from the Prophet Muhammad and that the Ummah was allied in his authenticity is Imam Muslim's Sahih. As the case with other works of Hadith, many books which are known sharh have been written on the Sahih of Muslim. Among these, the work of Pakistani scholar Shabbir Ahmed Usmani named Fathul Mulhim is an important contemporary work.Until Shabbir Ahmed Usmani arrived in his century, he used other sharhs on Sahih as a source for himself. Shabbir Ahmed Usmani, taking into account the problems and needs of the age, has revealed an original work in the field of Hadith as well as the analysis of isnads and matns, as well as fiqh discussion and special topics. Our article evaluates this contemporary sharh in terms of the method followed and special issues handled.

___

  • Birgivi, Muhammed b. Ali, Usûlü’l-Hadîs, İstanbul: Dâru’l İlim, 2012.
  • Cevherî, İsmail b. Hammad, Es-Sıhâhu Tâcü’l-Luga ve Sıhâhu’l-Arabiyye, Beyrut: Dâru’l-İlmi li’l-Melâyîn, 1990.
  • Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul: İFAV Yayınları, 2013.
  • el-Kuşeyrî, Ebu’l-Hüseyn Müslim b. El-Haccâc, Sahih-i Müslim, Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, [t.y].
  • İbn Abidin, Muhammed Emin, Raddü’l-Muhtâr ala Dürri’l-Muhtâr Şerhu Tenvîri’l-Ebsâr, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2011.
  • İbn Kesir, İsmail b. Ömer, el-Bâ’isü’l-Hasîs Şerhu İhtisâri Ulûmi’l-Hadîs, Kahire: Mektebetü Dâri’t-Turâs, 2003.
  • Kevserî, Muhammed Zahid, Makâlâtü’l-Kevserî, Kahire: Mektebetü’l-Ezheriye li’t-Turâs, 2009.
  • Koçyiğit, Talat, Hadis Tarihi, Ankara: TDV Yayınları, 2009.
  • Nevevî, Muhyiddin, El-Minhâc Şerhu Sahihi Müslim b. el-Haccac, Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, 2009.
  • Osmani, Şebbir Ahmet, Fethü’l-Mülhim bi Şerhi Sahîhi’l-İmâm Müslim, Dimeşk: Dâru’l-Kalem, 2006.
  • Osmani, Şebbir Ahmet, Mebâdi Ulûmi’l-Hadisi ve Usûlüh, Beyrut: Mektebetü’l-Matbûâti’l-İslâmiyye, Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye, 2011.
  • Özşenel, Mehmet, Pakistan’da Hadis Çalışmaları, İstanbul: İFAV, 2014.
  • Suyuti, El-Hafız Celaleddin, Tedrîbu’r-Râvî fi Şerhi Takrîbi’n-Nevevî, Beyrut: Dâr’ul-Kelimi’t-Tayyib, 2010.