KUR’AN’IN KUTSAL KİTAPLARLA İLİŞKİSİ

Kur’an-ı Kerim kutsal kitapların sonuncusu ve en mükemmelidir. Onunla İslam dininin esasları tamamlanmış ve kendinden önceki kitapların hükümleri nesh edilmiştir. Ancak Kur’an-ı Kerim kutsal kitapların tahrifine rağmen onları tasdîk, bazı hükümlerini tafsîl ettiğini ve önceki kitaplara müheymin (şahit, gözetleyici) olduğunu beyan etmektedir. Bu makalede tasdîk, tafsîl ve müheymin kelimelerinin ne anlam ifade ettiğini, önceki kitapların neshi ve “şer’u men kablena” delili ile olan ilişkisini ve bu ilişkinin sonuçlarını tespit etmeyi hedefledik.

RELATION OF QUR’AN WITH HOLY BOOKS

Qur’an is the last and the perfect of all holy books. With it religion of Islams’ rules were completed and previous holy boks assizes were delicated. But Qur’an declares that although holy books falcifications some of theirs assizes are explained and theirs testifier. In the article we aim to find meaning of the words tasdîq (confirmation), tafsîl (explain) and muheymin (testifier) and relation with naskh of previous books and evidence of “şer’u men kablena” and results of these relaions.

___

  • Abduh, Muhammed, Tefsîru‟l-Menâr, Daru‟l-Menar, Kahire 1947.
  • Adam, Baki, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, Pınar Yayınları, İstanbul 2010.
  • Âlûsî, Ebu's-Sena Şihabuddin Mahmud, Rûhu'l-Me„ânî fî Tefsîri'l-Kur'âni'l-„Azîm ve's-Seb‟i‟l-Mesânî, Dâru İhyai‟t-Turasi‟l-Arabî, Beyrut trs. Âmidî, Seyfuddîn Ebi‟l-Hasan Ali b. Muhammed, el-İhkâm fî Usûli‟l-Ahkâm, Dâru‟l-Kutubi‟l-İlmiyye, Beyrût 1983.
  • Bağavî, Ebu Muhammed el-Hüseyin b. Mesud, Me‟alimu‟t-Tenzîl, thk. Muhammed Abdullah en-Nemr, Daru Tîbe, Beyrut 1409
  • Beydâvî, El-Kadı Nasuriddin Ebî Sevd Abdillah Ebî Ömer Muhammed, Envâru‟t- Tenzîl ve Esrâru‟t-Te‟vîl, thk. Abdulkadir İrfan, Dâru‟l-fikr, Beyrut 1996.
  • Bikâ‟î, Burhanuddin Ebu‟l-Hasen İbrahim b. Ömer, Nazmu‟d-Dürer fî Terâtibi‟l- Âyâti ve‟s-Süver, Daru‟l-Kitabi‟l-İslamî, Kahire trs. Cerrahoğlu, İsmail, Tefsîr Usûlü, Ankara 1979.
  • Cevherî, İsmail b. Hammad, es-Sıhâh Tâcu‟l-Luga ve Sıhâhu‟l- „Arabiyye, thk. Ahmed Abdulgafur Attar, Daru‟l- İlm, y.y. 1982.
  • Dehlevî, Şah Veliyullah Ahmed b. Abdurrahman Fevzu‟l-Kebîr fi Usûli‟t-Tefsîr, Arapça‟ya çev. Selman el-Hüseynî en-Nedvî, Beyrut 1987.
  • Ebu Hayyan, Muhammed b. Yusuf el-Endelüsî, el-Bahru‟l-Muhît, tahk.: Adil Ahmed Abdulmevcud, Ali Muhammed Mu‟avvıd, Daru‟l-Kütübi‟l- İlmiyye, Beyrut 1993.
  • Ebû Zehrâ, Muhammed, Usûlü‟l-Fıkh, Daru‟l-Fikri‟l-„Arabî, Mısır 1958.
  • Ferâhî, Abdulhamîd, Müfredâtu‟l-Kur‟ân Nazarâtun Cedîdetün fî Elfâzın Kur‟âniyyetin, şerh ve thk. Muhammed Ecmel Eyyûb el-Islâhî, Daru‟l- Garbi‟l-İslâmî, Riyad 2002.
  • Gökkır, Necmeddin, “Kur‟an-ı Kerim Açısından İlahi Kitapların Tahrifi Meselesi”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı 2, İstanbul Hallâf, Abduvahhab, İlm-i Usûli‟l- Fıkh, Mektebetü‟t-Da‟ve, Mısır 1956.
  • Goldziher, Ignaz, “Ehl-i Kitab‟a Karşı İslam Polemiği II” (çev. Cihad Tunç), AÜ. İlahiyat Fakültesi İslam İlimleri Enstitüsü Dergisi, sayı 5, Ankara Isfehânî, Ebu‟l-Kasım el-Hüseyin b.Muhammed Ragıb, el-Müfredât fi Garîbi‟l- Kur‟ân,Mektebetü‟n-Nezzar, Mısır 1961.
  • İbn-i Âşûr, Muhammed b.Tâhir, et-Tahrîr ve‟t-Tenvîr, Daru‟t-Tunusiyye, Tunus İbn-i Atiyye, Kadı Ebu Muhammed Abdullah b. Ğalib el-Endelüsî, el- Muharrerü‟l-Vecîz fî Tefsîri‟l-Kitabi‟l-„Azîz, thk. Abdusselam Abduşşafî Muhammed, Daru‟l-Kütübi‟l-İlmiyye, Beyrut 2001.
  • İbn-i Hazm, Ebu Muhammed Ahmed b. Said,el-Fasl fi‟l-Milel ve‟l-Ehvâi ve‟n- Nihal, Daru‟l-Marife, Beyrut 1986.
  • İbn-i Kesîr, İmaduddin Ebu‟l-Fida İsmail b.Kesîr el-Kureşî, Tefsîru‟l- Kur‟âni‟l- Azîm, thk Sami b. Muhammed es-Selame, Daru Tîbe, Beyrut 1999.
  • İbn-i Manzûr, Ebu‟l-Fadl Cemaluddin Muhammed b. Mükrim, Lisânu‟l-„Arab, Daru Sadır, Beyrut trs. İbnü‟l-Cevzî, Ebu‟l-Ferec Cemaluddin Abdurrahman b. Ali b. Muhammed el- Kureşî, el-Bağdadî, Zâdu‟l-Mesîr fî İlmi‟t-Tefsîr, Mektebetü‟l-İslamî, Beyrut 1984.
  • İbn-i Teymiyye, Ahmed b. Abdulhalim el-Harranî, el-Cevâbu‟s-Sahîh limen Beddele Dine‟l-Mesih, Kahire 1964.
  • Kattan, Menna‟, Mebâhis fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Müessetü‟r-Risale, Beyrut 1993.
  • Kurtubî, Ebu Abdillah Muhammed b. Ahmed b. Ebîbekir, el-Câmi‟ li Ahkâmi‟l- Kur‟an, tahk. Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî, Beyrut 2006.
  • Mevdûdî, Ebu‟l-A‟lâ, Tefhîmu‟l-Kur‟ân, Editör: Ali Bulaç, İnsan Yayınları, 2. bs., İstanbul 1997.
  • Öksüz, Adil, Ceza Hükümleri Açısından Tevrât ve Kur‟ân, Yeni Akâdemi Yayınları, İzmir 2006.
  • Râzî, Fahreddin, Mefâtihu‟l-Gayb, Daru‟l-Fikr, Beyrut 1981.
  • Sâlih, Subhî, Mebâhis fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Daru‟l-İlm, Beyrut 1981.
  • Tabâtabâî, Muhammed Hüseyin, el-Mîzân fî Tefsîri‟l-Kur‟ân, Müessesetü‟l-alemî, Beyrut 1997.
  • Taberî, Muhammed b.Cerîr, Câmi‟u‟l-Beyân an Te‟vîl-i Âyi‟l-Kur‟an, Daru Hicr, Kahire 2001.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur‟an Dili, İstanbul 1936.
  • Zemahşerî, Mahmud b. Ömer, el-Keşşâf an Hakâiki Gavâmidı‟t-Tenzîl, tahk.: Adil Ahmed Abdulmevcud, Ali Muhammed Mu‟avvıd, Mektebetu Ubeykan, Riyad 1998.
  • Zeyd, Mustafa, en-Nesh fi‟l-Kur‟ani‟l-Kerîm, Beyrut 1987.
  • Zeydan, Abdulkerîm, el-Vecîz fî Usûli‟l-Fıkh, Müessesetü Kurtuba, Bağdat 1976.
  • Zuhaylî, Vehbe, et-Tefsîru‟l-Münîr fi‟l-Akîdeti ve‟ş-Şerîati ve‟l- Menhec, Daru‟l- Fikr, Beyrut 2009. el-Vecîz fî Usûli‟l-Fıkh, Daru‟l-Fikr, Beyrut 1995.