FAHRELNİSSA ZEİD’E IŞIK, RENK VE ŞEFFAFLIK BAĞLAMINDA YENİDEN BİR BAKIŞ: PALEOKRYSTAL SERİSİ VE VİTRAYLARI

Gelenek ve modern arasında özgün bir duruş sergileyen sanatçı Fahrelnissa Zeid, yağlı boya resimlerinde öne çıkan ruhsal zenginliği renk ve ışık oyunlarıyla aktarmaya çalışmıştır. Soyut kompozisyonları ve portre çalışmalarının ağırlıklı olduğu dönemlerinde yaşadığı değişim ve dönüşümler ile birlikte yoğun bir sanatsal yaratım sürecini gözler önüne sermiştir. “Paleokrystal” adını verdiği sanatsal üretimleri ve vitray tekniğinden faydalanarak oluşturduğu çalışmaları, yağlı boya çalışmalarına kıyasla fazla bilinmemektedir. En derinden gelen duyguları ve kimsenin göremediklerini göstermeye çalıştığını vurgulayan sanatçı, bu arayışının sonucunda farklı sanatsal üretim tekniklerine yönelmiştir. Şeffaflığın kilit nokta olmaya başladığı Paleokrystal adlı çalışmaları, cam, reçine, polyester gibi şeffaf malzemelerden oluşmaktadır. Boya ve kemik parçaları ile birlikte harmanladığı bu şeffaf malzemeler rengi tuvalin üzerinden taşırarak boşlukta salınmasına imkan tanımıştır. Fahrelnissa Zeid’in tuval resmine alternatif olarak gerçekleştirdiği Paleokrystal Serisi ve az sayıda bulunan vitraylarının incelenmesinin planlandığı çalışmada, sanatçının geniş gözlem gücü sayesinde etkilenmiş olduğu farklı sanatsal teknikleri içselleştirerek hangi amaçlarla bir araya getirdiği ve ne gibi sonuçlar elde ettiği konusu üzerinde durulacaktır.

___

  • Antmen, A. (2008), Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. YY Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık Bayer, Z.C.(2014), Cumhuriyet Basınında Sergiler Bibliyografyası, İstanbul: İleri Yayınları