Hristiyan mediniyetinin Dini kaynakları

Hristiyan Medeniyeti'nin dini kaynakları denilince tabii olarak Hrisfiyanlık'ın da dini kaynakları hatıra gelir. Çiinkii bu medeniyete adım veren Hristiyanhk, çok farklı dinlerin hakim olduğu bir imparatorluk coğrafyasında ortaya çıkmış bir dindir. Tek Tanrıcılıktan çok tanrıcılığa, putperestlikten insan-tanrı anlayışına kadar birçok dinî inancın yer aldığı topraklarda yayıldı. Dolayısıyla kendisi o dinlerin birçoğunun yerini alırken, onlardan da bazı unsurları bünyesine kattı. Tabii olarak bu farklı dinlerle temasında en fazla olarak da bunların Tanrı anlayışından etkilendi. Ortaya çıktığı Filistin bölgesinden mücerret Tanrı anlayışını alırken, imparatorluk merkezine doğru yayılmaya başlamasıyla da Roma çok tanrıcılığından ve bu dinin tanrılar hiyerarşisinden etkilenmişti.Hristiyanlık, Roma İmparatorluğu'nda uzun müddet takibata uğradı. Bir taraftan sahip olduğu mücerret Tanrı anlayışıyla, diğer taraftan getirdiği ahlâki düsturlar ve eşitlik anlayışıyla kitlelere cazip geliyor ve mevcut dini ve sosyal yapıyı tehdit ediyordu. Tabii ki bu da siyasî otoritede rahatsızlık yaratıyordu. Ama yukarıda belirttiğimiz özellikleri dolayısıyla yayılmaktan geri durmuyordu, imparatorluğun siyasî olarak zayıflamasına paralel olarak iktisadî ve sosyal hayatta da bozulma ve kaos hali ortaya çıkınca, Hristiyanlık fakirlere, düşkünlere ve çaresizlere hitap eden anlayışıyla bütün imparatorluk sathına yayıldı. Böylece artık halk dîni, Hristiyanlık olunca, siyasi otorite de onun tarafını tuttu.Siyasî otoritece tanınıp rahatlayan Hristiyanlar arasında bundan sonra farklı anlayış ve ekoller su yüzüne çılanaya başladı. Dinî sahada meydana gelen bu İhtilâflar üzerine 451 yılında Kadıköy Konsili toplandı ve uyuşmazlıkları hükme bağladı. Komilin kararlarını kabul etmeyen Doğu kiliseleri (Kıptî, Ermeni ve Süıyani) Roma ve Istanbul kiliselerinden koptular. Ama Konsilin kararları Batı Hrİstiyanlığının resmî akidesi haline geldi. Saint Aııgustinııs'in Batı Hristiyanlığını (Pavlus Hristiyanlığını) felsefî olarak temellendirmesîyle de bu anlayış kemikleşti. Bundan sonra 16. asır başlarında ortaya çıkacak olan Reform Hareketi'ne kadar Batı Hristİyanhğma karşı bir muhalefet hemen hemen olmadı. Reform Hareketi 'ni başlatan Martin Luther "m isyanı da esas olarak Hristiyanlık'ın özüne değil, din adamlarının Tanrı ile insan arasında aracılık etmelerineydi. Lutlıer 'in öncülük ettiği Reform ve diğer hareketler, Papa ve diğer din adamlarının müminler üzerindeki baskısını kaldırarak lâikliğe giden yolda hatırı sayılır bir hizmet gördüler. Bunun da neticesi, ilmî düşüncenin kendi mecrasında rahat bir şekilde yol alması ve Bati Avrupa 'mn, bin yıllık kabuğunu kırması oldu.

Religious sources of civilization

The mention of the religious sources of Christian civilization naturally brings to mind the sources of Christianity. Christianity. which gave its name to this civilization, is a religion that came into existence in an imperial geography where various different religions existed. It spread throughout a vast land of different religious beliefs vaiying from monotheism to polytheism and from paganism to human-gods. Therefore, while replacing many of these religions, Christianity incorporated some elements of others into its own body. Naturally, it was influenced mostly by the consept of God found in those beliefs. Wiile it hot absorbing the abstract concept of God in the Palestinian region where it flourished, as it spread to imperial centre, it was also influenced by the polytheism of Rome and its hierarchy of gods.Christianity was subjected to a long period of observation within the Roman Empire, It was a threat to the existing social and religious order with its abstract concept of god on one side, and the concept of ethical principles and equality on the order, both of which were quite attractive for the masses. This naturally created unrest among the political authorities. Yet, due to the reasons mentioned above, it kept on spreading. When a state o f deterioration and chaos emerged in economic and social life in accordance with the declining political power of the Empire, Christianity started to spread all over the Empire as a hope for the poor and needy. Thus, when Christianity became the religion of the people, if also became the religion of the political authority. Having been recognized by the political authority, different perceptions and currents started to emerge among the Christians. In the year 451, a council was summoned in Kadikoy in order to settle down the frictions related to religious differences, and an act was passed. The eastern churches (Coptic, Armenian and Syrian) rejected the council and separated from the Roman and Istanbul churches. However, the decisions of the Council became the official doctrine of Western Christianity. It, then, became solid after St.Augustine's founding of the philosophical bases of Western Christianity (Christianity of Paulus). After this event, there appeared almost no opposition to Western Christianity until reformation movement at the start of the 16th century. ^ the leader of reformation movement, Martin Luther's revolt was not against Christianity per se, against the clergy who acted as mediators between God and people. The reformation led by Luther and other movements served as useful means on the irav towards laicism by removing oppressions on the people caused by the Pope and other clergy. The outcome of this was the relief of scientific thinking and awakening of Western Europe from its thousand-year-old sleep.Christianity to give shape to spread in different geographies with different cultures which is in the effect of Roman Empire. But Ancient Greek Civilization effect on Christianity is more strongly felt in Western Europe in the relatively in the effect of Ancient Greek remaining, mainly in Eg}'pi and Middle Eastern cultures so with traces of Eastern Christianity was manifested in different ways. Although the reform movement in the Christian world is the last big break, the essence of religion did not change seriously with this development. However our main subject is the Christian (Western) civilization is mainly to be dealt with in terms of being a source of Western Europe which is also shaped by the Saint Paul is now entrenched in the Cristianity from Augustinus. In this study has been (ouch in subjects of Civilization of Christian, perception of God in the Ancient Greek Philosophy and after the term of to come into existence of Christianity term, perception of God in the Roman Empire Term and religion, perception of God in the Reformation Term.

___

  • ALBERT!, Leyla, (1994) Hristiyan İnancı - Kutsal Kitaplara, Kilise Babaları ve Belgelere Göre açıklanan Hristiyan Gerçekleri, Derleme, Okan Matbaacılık Ltd. Şti., İstanbul.
  • ARİSTO, (1993) Metafızik-ll, (Tere.); Ahmet Arştan, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınlan, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • ARSLAN, A. (2006), İlkçağ Felsefe Tarihi-2, Sofistler'den Platon'a, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı, Sema Ofset Ambalaj ve Matb. San. Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • ATİYA, Aziz S. (2005) Doğu Hristiyanlığı Tarihi, (Tere); Nurettin Hiçyılmaz, Doz Yayınlan, 1. Baskı, Can Matbaacılık, İstanbul
  • BARROV, Reginald H. (2002) "Romalılar (Tere); Ender Gürol, İz Yay., 1. Baskı, Umut Matb., İstanbul.
  • BERNARD, A. (2004) Antik Yunan Uygarlığı -1- İlyada'dan Panthenon'a,, (Tere); Kerem Kurtgözü, Evrensel Bas. Yay. Ayhan Matb. İstanbul.
  • BOLAY. Süleyman H. (1997) Felsefi Doktrinler ve Terimler Sözlüğü, Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Burak Matbaacılık Ltd. Şti.. Ankara.
  • CEVÎZCİ, A. (1999) Ortaçağ Felsefesi Tarihi, Asa ICitabevi Yayını, 1. Baskı, Erkanı Matb., Bursa.
  • CEVİZCİ, A. (2001) İlkçağ Felsefesi Tarihi, Asa Yayınlan, 3. Basım, Özal Matbaası, Bursa.
  • DİAKOV V. - KOVALEV S(2008) İlkçağ Tarihi - 2. Cilt Roma, (Tere); Özdemir İnce, Yordam Kitap Basın ve Yayın Tic. Ltd. Şti., I. Basım, Aylıan Matbaası, İstanbul.
  • DUBY. G (1995) Ortaçağ İnsanlan ve Kültürü, (Tere); Mehmet Ali Kılıçbay, 2. Baskı, İmge ICitabevi Yayınları, Zirve Ofset, Ankara.
  • ELİADE, M.(2003) Dinî İnançlar ve Düşünceler Tarihi, Cilt-12, Gotama Buciha'dan Hristiyanlığm Doğuşunu, (Tere); Ali Berktay, Kabalcı Yayınevi, 1. Basım, Yaylacılık Matb. İstanbul.
  • ERBAŞ, A.(2002) Protestan Refomıu ve Martin Lutlıer - Dinler Tarihi Araştı nııal arı - III - Hristjyanlık - Dünü, Bugünü ve Geleceği, Dinler Tarihi Demeği Yayınları, Başcr Basım Yayım Ltd. Şti., Ankara. — (2003) Dinler Tarihine Giriş, (Tere.); Lale Arslan, Kabalcı Yayınevi, l. Basım, İstanbul. — (2004) Felsefe Tarihi, Cilt; 1-2, (Tere.); Mehmet İzzet - Orhan Sadettin, Günümüzün diline aktaran; Yüksel Kanan, İz Yay. Umut Matbaası. İstanbul.
  • FREICE, T. - GANDY, P. (2006) İsa ve Kayıp Tanrıça - İlk Hristiyanların Gizli Öğretileri, (Tere); Aslı Bengisu, Ayna yayınevi, 1. Baskı, Kurtİş Matbaacılık, İstanbul.
  • FREEMAN. C. (2005) Mısır, Yunan ve Roma-Antik Akdeniz Uygarlıklan, (Tere); Suat Kemal Angı, Dost Kjtabevi Yayınlan, 2. Baskı, Pelin Ofset, Ankara.
  • GRANT, M. (2000) Roma'dan Bizans'a - İ.S. Beşinci Yüzyıl,, (Tere); Z. Ziihre İIkgelen, Homer Kitabevi ve Yayıncılık Ltd. Şti., 1. Basım, İstanbul.
  • GÜNDÜZ, Ş. (2004) Pavhıs-Hrisliyanlığın Mimarı, Ankara Okulu Yay., 2. Baskı, Özkan Matbaası Ankara.
  • HORNUNG, E. (2004) "Ana Hatlarıyla Mısır Tarihi, (2004), (Tere); Zehra Aksu Yıhnazer. Kabalcı Yayınevi, 1. Baskı, Yaylacık Matbaası. İstanbul . "İhtilaller ve Darbeler Tarihi" (1967) (Tere); Sabiha Bozbağh, Cem Yay., 2. Baskı, İstanbul.
  • JOHNSON, P. (2000) Yahudi Tarihi, (Tere); Filiz Orman, Pozitif Yayınları, Kitap Matbaası İstanbul.
  • JOMİER, J., (2008) Mesih İsa'nın Yaşamı, Kitab-ı Mukaddes Şti. Yayını, 2. Baskı, Sak Ofset Ltd Şti Matbaası, İstanbul.
  • ICARADENİZ-ÇELEBİCAN, Ö. (1982) Roma Hukuku, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yay., 3. Basım, Ankara.
  • Kilise Babalarından ve Yazarlanndan Alıntılar - Günlük Okuma Kitabı (2004), (Tere); Hakla Demirel, Giovanni Scopnamillo, Sofia Lussalar, Leyla Alberti, Dominik Pamir, Ani Karakaya, Peder Luigi İannitto, Sen Antuan Kilisesi Yayını. 2. Baskı, Olıan Matbaacılık Ltd. Şti., İstanbul.
  • Kitab-ı Mukaddes (1969) Paulus'un Galatyalılar'a Mektubu, 3-28, Kitab-ı Mukaddes şirketi Yayını, İstanbul Matbaacılık A.Ş., İstanbul.
  • MARTİN, S (2010) Gnostikler-İlk Hristiyan Sapkınlar, (Tere), Eylem Çağdaş Babaoğlu, Kalkedon Yayınları, 1. Baskı, Can Matbaası, İstanbul.
  • MANAFOV, R. (2007) John Hick'in Din Felsefesinde Kötülük Problemi ve Tîıeodise, İz Yayıncılık, Şeııyıldız Matbaası, İstanbul.
  • MİCHEL, T. (1992), Hristiyan Tanrıbilimine Giriş - Dinler Tarihine Katkı, Ohan Basımevi, İstanbul.
  • ÖZÇELİK, N. (2002) İlkçağ Tarihi ve Uygarlığı, Nobel Yay. Dağ. Ltd. Şti., 1. Baskı, Olgun Çelik Ofset, Ankara.
  • POLAT, K. (2008) Katolik Hristiyanlık'ta Azizlik vc Azizler, Salkımsöğüt Yayınları, 1. Basım, Dİzgi Ofset, Ankara.
  • RUSSEL, B.(2000) Batı Felsefesi Tarihi: I- İlkçağ,, (Tere); Muammer Sencer. Say Yayınları, 7. Baskı, Eko Matbaası, İstanbul.
  • SANDER, O. (199S) Siyasi Tarih - İlkçağlardan 1918^-1. Cilt, 6. Baskı, İmge ICitabevi Yayınları, Cem Ofset, Ankara.
  • ŞİMŞEK, T. (2005) İsevilİk'tcn Hristiyanlığa, Ekin Yayınlan, 1. Baskı, İstanbul.
  • TÜMER, G.- KÜÇÜK, A. (1993) Dinler Tarihi, Ocak Yayınlan, 2. Baskı, Minpa Matbaa Tic. Şti., Ankara.
  • VORLANDER, Kari; İlkçağ Yunan Felsefesi Tarihi, (2001), (Tere); Mehmet izzet, Latin Harflerine aktaran; Ahmet Parlakışık, Yeni Zamanlar Yay. 2. Baskı, Bayrak Matb. İstanbul.
  • WALLACE, Richard - Williams, Wynne; Tarsus 'hi Pavlus 'un Uç Dünyası, (1999), (Tere); Z. Zühre İlkgelen, Homer Kitabevi ve Yayıncılık Ltd. Şti., I. Basım, Şefik Matbaası, İstanbul.
  • WEBER, A. (1998) Felsefe Tarihi, (Tere); H. Vehbi Eralp, Sosyal Yay. 5. Baskı, Kitap Matb. İstanbul.
  • WOODHEAD, L. (2006) Hristiyanlık, (Tere); Sevda Çalışkan, Dost Kitabevi Yayınları, 1. Baskı, Pelin Ofset Ltd. Şti., Ankara.
  • YARAN, Cafer S. (1997) Kötülük ve Theodise, Vadi Yayınları, 1. Baskı, Feryal Matbaacılık, Ankara.