Matematik Öğretiminde Dijital Oyun Tasarlamanın Öğretmen Adaylarının Yaratıcılıklarına Etkisi
Bu araştırmanın amacı, eğitsel dijital oyun tasarlamanın öğretmen adaylarının yaratıcılıklarınaetkisini araştırmaktır. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırmadeseninde tasarlanmıştır. Çalışma grubunu, Türkiye’de bir devlet üniversitesinin eğitimfakültesinde öğrenim görmekte olan ve matematik öğretimi dersini alan sınıf öğretmenliğiöğrencileri oluşturmaktadır. 14 gönüllü öğrenci deney grubu ve 11 öğrenci de kontrol grubuolarak belirlenmiştir . Araştırmanın deney grubunda, 14 hafta boyunca her hafta her öğretmenadayından matematik öğretimine yönelik bir eğitsel dijital oyun tasarlaması istenmiştir. Kontrolgrubunda ise matematik öğretimi dersi içeriğine uygun ders işlenmiştir. Araştırmada veritoplama aracı olarak, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) Sözel A Formu- Şekilsel A formukullanılmıştır. Deneysel uygulama öncesi ve sonrasında deney ve kontrol gruplarına testuygulanmıştır. Verilerin betimsel analizleri, ön test ve son test puanlarının gruba göre U-TestiSonuçları ayrıca deney ve kontrol gruplarına TYDT alt boyut puanlarının wilcoxon işaretlisıralar testleri yapılmıştır. Elde edilen bulgular, deney grubundaki öğretmen adaylarının TYDTtüm alt boyutlarından aldıkları deney öncesi ve sonrası puanlar arasında anlamlı farklılığınolduğunu göstermektedir. Ayrıca TYDT alt boyutları; sözel esneklik, sözel orijinallik ile sözeltoplam ve şekilsel toplam son test puanlarının gruba göre sıra ortalamaları deney grubu lehineanlamlı farklılık göstermiştir.
The Effect of Designing Digital Games in Mathematics Teaching on the Creativity of Prospective Teachers
The purpose of this research is to examine the influence of designing educational digital games on the creativity of teacher candidates. The study design is quasi-experimental with pre-test and post-test control groups. The study group consisted of 25 students from primary school teaching department, 14 of which were the experimental group while 11 were the control group. In the experimental group, each student was asked to design a game related to the mathematics teaching each week throughout 14 weeks in mathematics course. In the control group, on the other hand, mathematics course was taught based on the curriculum. Verbal Form-A and Figural Form-A of the Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) was used as the data collection tool in the study. Tests were applied to experimental and control groups before and after experimental application. Descriptive analysis of the data, U-test results of the pre-test and post-test scores, and Wilcoxon signed rank tests of the TTCT subscale scores in the pre-test and post-practice experiment and control groups were performed on the data. Findings show that there is a significant difference between the pre-test and post-test scores of the prospective teachers in the experimental group from all the subscales of the TTCT. On the other hand, verbal flexibility, verbal originality subdimensions, verbal total and figure total sub-dimensions were significantly different when compared to the group according to the results of the test scores of the subscales of TTCT.
___
- Aiken Jr, L. R. (1973). Ability and Creativity in Mathematics 1. Review of Educational
Research, 43(4), 405-432.
- Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik.
Ankara:Ceren Yayınları.
- Clements, D. H., ve Gullo, D. F. (1984). Effects of computer programming on young
children's cognition. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1051-1058.
- Clements, D. H. (1986). Effects of Logo and CAI environments on cognition and
creativity. Journal of Educational Psychology, 78(4), 309.
- Clements, D. H. (1991). Enhancement of creativity in computer environments.
American Educational Research Journal, 28(1), 173-187.
- Davaslıgil, Ü. (1989). Yaratıcılık ve oyun. Eğitim ve Bilim, 13(71).
- Erdoğdu, D. (2006). Yaratıcılık ile öğretmen davranışları ve akademik başarı arasındaki
ilişkiler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 95-106.
- Ersoy, Y. (2003). Teknoloji Destekli Matematik Egitimi-1: Gelismeler, Politikalar ve
Stratejiler. İlköğretim Online, 2(1).
- Eshrati Fard, A., Asgary, A., Sarami, G. R., ve Zarekar, A. (2014). A comparative study
of the effect of computer-based instruction and problem-solving instruction on
the students’ creativity. Journal of Education and Training Studies, 2(2), 105
113.
- Gunsberg, A. (1983). "Creativity and Play," The Underserved: Our Young Gifted
Children. Derleyen: M.B. Karnes. Reston VA: The Council for Exceptional
Children, s. 144-157.
- Idris, N., ve Nor, N. M. (2010). Mathematical creativity: usage of technology. Procedia
Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1963-1967.
- Johnson, J. (2007). Play and creativity. Invited address for The International Confer229
Michael Straeubig, Chun-Wei Hsu, Pinar Oztop, Mihaela Taranu.
- Kozielska, M. (2004). Developing creativity of students in a computer-assisted learning
process.European Journal of Physics, 25(2).
- Kwache.P.(2007). The imperatives of Information and Communication Technology for
Teachers in Nigeria Higher Education. Journal of Online Learning and
Teaching, 3.
- Ladan, M.,Farshid, K., ve Forouzan,R.(2016). The effect of computer-aided learning
(cal) on, creativity and academic performance. Educational Development of
Jundishapur,6(4),339-346.
- Liu, M. (1998). The effect of hypermedia authoring on elementary school students,
creative thinking. Journal of Educational Computing Research, 9, 7-51.
- Michael, K. Y. (2000).A comparison of students product creativity using a computer
simulation activity versus a hands-on activity in technology education. Journal
of technology Education, 13(1).
- Morgül, M. (1995). Yaratıcı drama oynayarak öğren. İstanbul: Ya-Pa Yayınevi.
- Murphy, R. T. (1973). Relationship among a set of creativity, intelligence, and
achievement measures in a high school sample of boys. In Proceedings of the
81st annual convention, American Psychological Association, Vol. 81, pp. 631–
632.
- Meissner, H. (1999). Wilhems Westf , University of. Muenster, Germany, “Creativity
and Mathematics Education Summary of the International Conference” July
15 - 19, 1999, in Muenster, Germany. Yaratıcılık ve Matematik Eğitimi
Çevirenler: Dr. Hülya Gür 1, Mehmet Ali Kandemir 1 2006 ilköğretim online
- Moradnezhad, L., Pour, P.K. , Reza, G., ve Nezhad, E.(2014). The effect of Computer
aided learning (CAL) on, creativity and academic performance in students.
Bulletin of Environment, Pharmacology and Life Sciences, 3(2), 496-502.
- Nasiri, S. H. ve Rahmani Neyshabour, R. (2006) Computer Application in Teaching and
Creativity. In C. Crawford et al. (Eds), Education International Conference
Chesapeake, VA: AACE.
- Prensky, M. (2001). The digital game-based learning revoluation. Digital Game- Based
Training. adresinden, 11 Şubat 2013 tarihindealınmıştır.
- Provenzo E. F. (1991). Video kids: Making sense of nintendo, Cambridge, Mass.:
Harvard University Press.
- Razon, N. (1993). Okul öncesi eğitimde oyunun, oyunda yetişkinin işlevi. YAPA Okul
Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri 2-3. İstanbul.
- Rouqette , Micheal-Lois (1992). Yaratıcılık. İstanbul Şefik Matbaası.
- Senemoğlu, Nuray. (1996). “Yaratıcılık ve Öğretmen Nitelikleri”. Yaratıcılık ve Eğitim
Paneli. Ankara: Kara Harp Okulu.
- Rıza, E. T. (1999). Yaratıcılığı Geliştirme Teknikleri. İzmir
- Squire K. (2003). Video games in education.
adresinden, 11 Şubat
2013 tarihinde alınmıştır.
- Stewig, J. W.(1985). The Relation Between Creative Drama and Oral Language
Growth. The Clearing House, 85, February, 258.
- Şahin, Ç.(2003). Değişen Dünyada Sınıf Öğretmenlerinin Değişen Toplumsal ve
Yaratıcılık Rolleri. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
Sayı:1, Ankara.
- Tabach, M., ve Friedlander, A. (2013). School mathematics and creativity at the
elementary and middle-grade levels: how are they related?. ZDM, 45(2), 227
238. DOI 10.1007/s11858-012-0471-5
- Torrance, E. P.(1968). Education and the Creative Potential. Minneapolis: The
Univercity of Minnesota Press.
- Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- Yashau.B., A.Mji ve D.C.J.Wessels. (2003). Creativity and Teaching and Learning of
Mathematics.Department of Mathematical Sciences King Fahad University of
Petroleum and Minerals.Centere for the Improvement of Mathematics
Scienceand technology Education. Department of Further Education.
University of South Africa.