ELİF ŞAFAK'IN USTAM VE BEN VE JOSE SARAMAGO'NUN FİLİN YOLCULUĞU ADLI ESERLERİNİN TOPLUMSAL SINIF EKSENİNDE ANALİTİK OLARAK İNCELENMESİ

İnsanlar ihtiyaçlarını gidermek ve doğaya hükmedebilmek için bir arada yaşarlar. Bireyler arasında ve bireylerin meydana getirdiği gruplar arasında karşılıklı etkileşim vardır. Birey, toplumsal yaşamın bir parçasıyken, toplumsal yaşam da bireyin bir parçasıdır. O halde, insanlar arasında gerçekleşen toplumsal iletişim ve sosyal ilişkiyi barındıran toplumsal sınıf olgusu, tarihin her devrinde bulunmaktadır. Bu bağlamda bizler de çalışmamızda, farklı dillere ve kültürlere ait olmakla birlikte, aynı yüzyılda geçen iki eserdeki toplumsal sınıf kavramının eserlere nasıl yansıtıldığını göstermeye çalışacağız. Çalışmamızda işlevi, farklı dillerde kaleme alınmış iki yapıtı konu, düşünce ya da biçim bakımından incelemek; yapıtların ortak, benzer ve farklı yönlerini ortaya koymak; benzerlik ve farklılıkların nedenleri üzerine yorumlar getirmek olan Karşılaştırmalı Edebiyat bilimi çerçevesinde, Elif Şafakın Ustam ve Ben ve Jose Saramagonun Filin Yolculuğu isimli eserleri, toplumsal sınıf izleğinde, çoğulcu inceleme yöntemi çerçevesinde değerlendirilecek, sosyolojik ve tarihsel verilere dayandırılarak disiplinlerarası bir yaklaşımla ele alınacaktır.İnsan ömründen uzun yaşayan toplum, bir devamlılığa sahiptir ve çeşitli değişkenlere göre sınıflanmaktadır. Yani, toplumsal sınıflar ortadan kalkmamakta, şekil değiştirerek devam etmektedir. Bizler de, çalışmamızın sonucunda günümüz toplumlarındaki şekillerine bürünmeden önce, 16. yüzyıl Osmanlı ve Avrupa toplumlarındaki sınıfların tabakalaşma ekseninde nasıl olduğunu, birbirine ne denli benzerlikler ve farklılıklar gösterdiklerini tespit etmeye çalışacağız

Analytical Research Of Elif Şafak s My Master And i And Jose Saramago s Elephant s Jorurney in The Line Of Social Class

People live together in order to be able to satisfy their needs and dominate to the nature. There is an interaction between individuals and groups which is generated by individuals. Individual is a part of the communal living, communal living is the part of the individual too. In that case, the phenomenon of social class which involves sociable relationship and social communication between people exists throughout history. In this sense, we aim to reveal the concept of social class how is reflected in both works which own different languages and cultures but occur in the same century. In this study, Elif Şafak s My Master and I and Jose Saramago s Elephant s Journeyis evaluated within the framework of pluralistic survey method. The concept of the social class is based by this study while both books are evaluated. These books are addressed with an interdisciplinary approach in the light of sociological and historical knowledge. At the same time, this study is evaluated within the frame of science of comparative literature which aims to examine two works came from different languages in terms of issue, idea, and form; to exhibit the different, similar, and common aspects of productions; to interprete the reasons of similarities and discrepancies of works. The community which lives longer than human life is permanent and it is categorized according to various variables. Namely, social classes have not been disappeared, they have been continued through transfiguration. In the conclusion part of the study, we aim to determine the similarities and differences of classes in the Ottoman and Europe communities in centre of social stratification during 16th century before aspect of recent modern societies.

___

  • BİRİNCİL KAYNAKLAR
  • ŞAFAK, E. (2013). Ustam ve Ben, Doğan Yayıncılık, İstanbul.
  • SARAMAGO, J. (2013). Filin Yolculuğu, Çev. Pınar Savaş, Kırmızı Kedi Yayınevi, İstanbul.
  • İKİNCİL KAYNAKLAR
  • Akgül, Mehmet. (1999). Türk Modernleşmesi ve Din, Çizgi Yayınları, Konya.
  • Alpman, P. S. (2009). Toplumsal Sınıflar ve Eğitim. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Bilim Dalı (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya.
  • Bahri, H. İ. (2008). Sosyolojide Toplumsal Tabakalaşma, Uşak Yayınları, Ankara.
  • Cin, H., Akgündüz, A. (1990). Türk Hukuku Tarihi, Timag Yayınları, İstanbul.
  • Dönmezler, S. (1999). Toplumbilim, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Erenoğlu, D. (2011). “Kaşkay Türklerinde Sosyal Tabakalaşma”, Çukurova Üniversitesi Türkoloji Merkezi Dergisi, C. 6, No 4, s. 123-137.
  • Güçler, M. S. (2005). Max Weber’de Sosyal Tabakalaşma Olgusu, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gültekin, A. (2012). Türkiye’de Karşılaştırmalı Edebiyat Çalışmaları ve Karşılaştırmalı Edebiyat Eğitimi, Kırıkkale Üniversitesi IV. Uluslararası Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Kongresi, s. 27-34.
  • Huberman, L. (1990). Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Karaçelebizade A. (2003). Ravzatü‟l Ebrar Zeyli, Haz. Nevzat Kaya, TTK Yayınları, Ankara.
  • Karpat, K. H. (2006). Osmanlıda Değişim, Modernleşme Ve Uluslaşma, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Katgı, İ. (2013). “Osmanlı Devletinde Padişahın Emriyle Katledilmiş Şeyhülislamlar”, International Journal of History, Vol. 5-3, pp. 85-115.
  • Kerbo H. R. (2006). Social Stratification and Inequality: Class Conflict in Historical, Comparative and Global Perspective, Mc Graw - Hill Companies, New York.
  • Keyder, Ç. (1983) Toplumsal Tarih Çalışmaları, Dost Yayınevi, Ankara.
  • Kıvrım, İ. (2013). 17. Yüzyılda Bir Valide Sultanın Günlük Hayatı, International Journal of History, Vol. 5 – 2, pp. 243 – 262.
  • Mardin, Ş. (1995) Türkiye’de Toplum ve Siyaset, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Narin, Ö. (2005) Sınıf: Analiz İçin Bir Tasnif Aracı Değil, Dönüştürücü Bir Özne, Kapitalizm ve Türkiye
  • I: Kapitalizm, Tarih ve Ekonomi, Derleyen: Fuat Ercan, Yüksel Akaya, Türk Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara.
  • Taşpınar, İ. (2008). “Katolik Kilisesi ve Demokrasi: Fransız Devrimi Demokrasisinden Kilise İçi Demokrasiye”, Köprü Dergisi, S. 104, 2-11.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Osmanlı Araştırmaları Vakfı. (2013). Osmanlı Devletinde Sosyal Tabakalaşma, (çevrimiçi) http:// www.osmanli.org.tr/yazi-1-22.html, 28 Nisan 2014.
  • FrmArtuklu. (2013). Osmanlı Devletinin Ekonomik ve Sosyal Yapısı Hakkında Bilgi, (çevrimiçi)
  • http://www.frmartuklu.net/tarihi-bilgiler/205650-osmanli-devletinin-ekonomi-ve-sosyal-yapisihakkinda-bilgi.html, 04 Mayıs 2014.