Siyasi Kültür İçerisindeki Müzik: Eurovision Şarkı Yarışması

2020 senesinin Mayıs ayında gerçekleşmesi planlanan Eurovision şarkı yarışması, koronavirüs salgınının küresel yayılımı nedeniyle iptal edildi. Buyarışma ilk olarak 1956 senesinde organize edilmiştir ve bu iptal kararı yarışmanın 64 senelik tarihinde bir ilktir. Kesinlikle bu karar - Eurovision'un farklı ulusları birleştirmek için güçlü bir geçmişi olduğu için - hem müzisyenler hem de Eurovision'un organizatörleri ve izleyicileri için gerekli bir korumadır Farklı ulusların bir araya gelmesi konusunda, bu yarışma ülkelerin siyasi ilişkilerinden de doğrudan etkilenmektedir. Bu makale, bu yarışmanın ülkelerin siyasi kültüründen nasıl etkilendiğini, medya kuruluşlarının bu konuya karşı nasıl bir davranış sergilediğini ve müziğin kalitesinin bir şarkı yarışmasında gerçekten önemli olup olmadığını üç bölümde incelemeyi amaçlamaktadır. Birinci bölüm siyasete, ikincisi kitle iletişim araçlarına ve sonuncusu müzik kalitesine odaklanacaktır. Eurovision şarkı yarışması ilk olarak büyük bir siyasi olayın ardından (II. Dünya Savaşı) ortaya çıktmıştır, bu nedenle yarışma bize doğrudan Avrupa ve Doğu ülkeleri arasındaki siyasi ilişkileri gözlemleme şansı vermektedir. Bu makalede, siyasi ilişkilerin ve medyanın davranışlarının sonuçlarına örnek olarak ülkelerin stratejik oylama sisteminden (oy blokları) de bahsedilecektir. Genellikle, medya araçları ülke yönetimlerinin yararına kullanılmaktadır ve uluslararası medya kurumlarının tutumu da bu noktada büyük rol oynamaktadır. Son olarak, müziğin kalitesi ve sunumu konusu ile ilgili; ülkelerin kendileri için bir yarışmacı olarak tanınmış ve deneyimli olanlar yerine yeni ve tecrübesiz müzik grupları / şarkıcılar seçtiklerini gözlemlemek ilginçtir. Bu makale bu kararın nedenini araştırmaya çalışmaktadır. Bu müzisyenler için faydalı bir sistem midir? Ve sadece yeni müzisyenlerin şöhret derecesini artırmakla mı ilgilidir? Yoksa siyasetle ilgili olabilecek herhangi bir nedeni var mı?

Music in Political Culture: The Eurovision Song Contest

The Eurovision song contest of May 2020 has been cancelled in the global wake of the coronavirus epidemic. The song contest was first established in 1956 and has broadcasting annually every year. This was the first time of its’ cancelation within 64 years of history. Obviously, it is a necessary protection both for musicians and the organizers of the Eurovision, and its’s audience – as Eurovision has a strong history of uniting global nations. In case of uniting different nations, this contest directly affected from political relations of countries. This article aims to explore how this contest affected from countries’ political culture, what kind of behaviour media institutions owned according to this issue and whether the quality of music really mattered in a song contest – in three parts. First part will focus on politics, second one is about mass media and last one is about musical quality. Eurovision song contest first appeared after a huge political event (which is World War II), so it directly gives us a chance to observe political relations between European and Eastern countries. This article will mention countries’ strategic voting system (voting blocs) as an example for results of political relations and behaviour of media is also important. Generally, media instruments used for the benefits of countries’ governments and the attitude of international media institutions also plays great role. Lastly, the quality and the presentation of music issue; it is strange to observe that counties pick new and unexperienced music groups/singers rather than well-known and experienced ones as a contestant for themselves. This article tries to explore the reason of this decision. Is it a beneficial system for musicians? And is it only about increasing new musicians’ fame rank? Or are there any reasons which can be related with politics?

___

  • BBC. (2003) "History of Eurovision". BBC Online. Archived from the original on 1 February 2010. Retrieved 20 July 2006.
  • Dr. Eurovision - Paul Jordan. Web Blog. Available: http://dreurovision.com/ blog/European Commission (2006). “Europeans and Their Languages”. European Commission. Available: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_sum_en.pdf
  • ESC Database. (2015). Eurovision Song Contest Database. Availablehttp://www.esc-database.com. Website Garcia, D. and Tanase, D. (2013, June) “Measuring Cultural Dynamics Through the Eurovision Song Contest”. Advances in Complex Systems. Vol. 16, No. 08, 1350037
  • Ginsburgh, V. and Noury, A. (2004). “Cultural Voting the Eurovision Song Contest”. SSRN Electronic Journal. Retrieved March 2005
  • The Eurovision Times (2015). “Eurovision 2015: Selection Recap Part 2 – The Statistics”. The Eurovision Times Web Blog. Written by Jadeukesc. Available: https://eurovisiontimes.wordpress.com/2015/03/21/eurovision-2015 selection- recap-part-2-the-statistics/
  • Kuyucu, M. (2011) “Türkiye’nin Eurovision Serüveni”. Esen Kitap
  • Murray, M. (2005, January) “Eurovision Song Contest” Encyclopaedia of Television. Museum of Broadcast Communications. Retrieved 29 April 2012.
  • Radikal (2003). “Hükümet Sertab Erener’i savundu”. Radikal Newspaper Available: http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=75184
  • Schallhorn, C. (2013). “The Influence of Televised Mega-Events on the Perception of the Hosting Nation”, SCM 2.Jg., 4
  • Taylor, A. (2011). “Eurovision winning song formula revealed”. BBC. Available: http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-13389239
  • Westcott, L. (2014) “Your Guide to The Politics of the Eurovision Song Contest” Web Article. Available: http://www.thewire.com/entertainment/2014/05/ your-guide-to-the-politicsof-the-eurovision-song-contest/361707/