Ahlâk ve Siyasetin Belirleyici İlkesi Olarak Adalet: Mâverdî Merkezli Okuma

Bu makalede Mâverdî’nin ahlâk ve siyaset düşüncesi bağlamında adâlet anlayışının irde-lenmesi hedeflenmektedir. İslam düşünce geleneğinde adâlet, genellikle felsefî/teorik içeriğiyle değerlendirilmekle birlikte pratik hayatta uygulanış şekline dair kaleme alınan eserler sayıca azdır. Bu çalışmada Mâverdî’nin kendi eserlerinden hareketle onun ahlâktan siyasete, devlet yönetimine kadar adâletin pratik hayatta nasıl uygulanması gerektiğine dair yaklaşımının izlerini süreceğiz. Mâverdî’nin düşünce dünyasında adalet erdemi paydasında birleşen ahlâk ve siyaset, birbirini tamamlayan iki temel alan olarak kabul edilir. Bir ahlâk kavramı olarak adâlet başlı başına bir erdem olmasının yanında erdemlerin kendisinden çıktığı ana erdemdir. Mâverdî adalet ile itidal (denge) arasında ilişki kurmak suretiyle kişinin öncelikle kendine karşı adaletli olması gerektiğini vurgular. Bu ise kişinin aşırılık ile eksiklik/yetersizlik arasında dengede durması, kendisini iyi ve güzel olana yönlendirmesi, kötülüklerden alıkoymasıyla mümkündür. İnsanın davranışlarında dengeli olanı tercih etmesi adâlet olduğundan dolayı kendinde iyi ve güzel davranışları gösteremeyen kimse kendine zul-metmiş olur.Mâverdî adâleti kişinin kendisine ve başkasına olmak üzere ikiye ayırır. Kişinin kendisine karşı adâleti doğru yolda olması, çirkin şeylerden uzak durması ve davranışlarında sınırı aşmaması vb. sıralanabilir. Başkalarına karşı adâlet ise insanların sosyal yaşam/görgü kurallarına uygun dengeli davranması anlamına gelir. Yöneticinin vatandaşlarına karşı yaklaşımında adaletli olması da bu kapsamda değerlendirilir. Zira siyasette adâlet birey-birey, birey-devlet, devlet-birey ilişkisini düzenleyici esasları belirleyen temel ilkedir. Bir arada yaşamanın vazgeçilmez ilkesi adâletin bireyin söz ve eylemlerinden hukukun üs-tünlüğü ve gelir dağılımı gibi hususlara kadar pek çok yönü vardır. Siyasetin ahlâka duyduğu ihtiyacı fark eden Mâverdî, siyasette ahlâkî ilkelere dayanan etkili ve gerçekçi bir yönetim teorisi kurmayı hedeflemiş; bunun için adâleti devlet yöne-timinin en birinci ilkesi olarak görmüştür. Bu yönüyle adâlet ahlâkî bir erdem olmasının yanında devletin temel bir görevi olarak yöneten-yönetilen arasındaki ilişkinin kuralları belirleyen temel bir ilke olarak görülür. Mâverdî, adâletin hukuk devleti çerçevesinde toplumun tamamını kuşatması için kapsamlı adâlet ilkesine vurgu yapmıştır. Ayrıca o, adâleti iktidarın gücü ve meşruiyeti için dengeleyici bir unsur olarak görür. Ona göre herkesi kuşatan adâlet toplumda düzenin ve birliğin tesisini sağlayan önemli bir ilkedir. Kapsamlı adâlet sayesinde halkın yönetime bağlılığı artar, ülke bayındır hale gelir, böyle-likle yönetici güven içinde olur. Bu şekilde adâlet siyasal yönetimin icraatlarının meşrulu-ğunu temin eden bir araç haline gelir. Adâleti iktidarın gücünü dengeleyici unsur olarak gören Mâverdî yönetimde adâletin ideal uygulamasını dinî değerlerle ve yöneticinin sahip olduğu niteliklerle ilişkilendirir. Devlet yönetiminin sağlıklı ve amaca uygun bir şekilde işleyebilmesi için kurumlardan ziyade ilkelere önem veren Mâverdî adâleti icra edecek devlet organlarının adâletin dağıtımı konusunda ilkelerden vazgeçmemesi gerektiğini belirtir. Yönetici kendisinden başlamak üzere eşitlik ilkesine göre hareket etmeli, adâletin dağıtımını icra edecek kadı-ların tayinine ve yargılamanın hızlandırılmasına dikkat etmelidir. Aynı şekilde Mâverdî, adâleti yöneticinin yetkilerini sınırlayan bir ilke olarak görür. Bu yönüyle adâlet yönetici-nin halkına yaklaşımının sınırlarını belirleyen dengeleyici ve iktidarın meşruiyetini sağ-layıcı önemli bir unsurdur. Mâverdî’nin bu yaklaşımı kimi siyaset filozofları tarafından üretilen güce dayalı otorite yerine hakka dayalı bir otorite tesis etmeyi hedeflediğinden dolayı değerlidir. Sonuç olarak eserlerin her yerine adâlet vurgusunun nakşedilmiş oldu-ğunu gördüğümüz Mâverdî’nin metinlerinde adâletin bireysel hayattan devlet idaresine kadar her alanda anahtar niteliğinde değişmeyen temel bir erdem olduğunu anlamamız mümkündür.

Justice as the Determining Principle of Morality and Politics: al-Māwardī Based Reading

In this article, it is aimed to examine the understanding of justice in the context of al-Māwardī’s moral and political thought. In the tradition of Islamic thought, although jus-tice is generally examined with its philosophical / theoretical content, the works written on its application in practical life are limited. In this study, we will trace al-Māwardī’s approach to how justice should be applied in practical life, from ethics to politics and state administration, based on his own works. 

___

  • Akyüz, Vecdi. “Mâverdî ve Hukuk”. Doğudan Batıya Düşüncenin Serüveni. 5/1175-1196. İstan-bul: İnsan Yayınları, 2015.
  • Aristotle. Magna Moralia (The Works of Aristotle IX). Londra: Oxford University Press, 1949. ed. W. D. Ross.
  • Barca, İbrahim. İslam Kurumları Tarihi Açısından Ebü’l-Hasan Ali b. Muhammed b. el-Habib el-Mâverdî el- Basrî’nin Kavânînü’l-vizâre ve siyasetü’l-mülk” Adlı Eseri. Şanlıurfa: Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2012.
  • Birsin, Mehmet. Mâverdî’nin Devlet Anlayışı. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, 2004.
  • Çağrıcı, Mustafa. “Adâlet”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 1/341-343. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1988.
  • Çağrıcı, Mustafa. “Mâverdî’de Siyaset Ahlâkı”. İslamiyât 6/1 (2003), 71-92.
  • Bağdâdî, Ahmet Mübarek. “Mâverdî'nin Siyâsî Düşüncesinde İnsan ve Toplum”. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. trc: Mustafa Sarıbıyık. 5/2 (2003), 77-99.
  • Erkal, Mehmet. “Ahkâmü’s-sultaniyye”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 1/555-556. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1988.
  • Evkuran, Mehmet. “Mâverdî’nin Düşünce Dünyası”. Doğudan Batıya Düşüncenin Serüveni. 5/1197-1222. İstanbul: İnsan Yayınları, 2015.
  • Haddurî, Mâcid. İslâmda Adâlet Kavramı. trc. Selahattin Ayaz. İstanbul: Yöneliş Yayınları, 1991.
  • Hamidullah, Muhammed. İslâm’da Devlet İdâresi. trc. Hamdi Aktaş. İstanbul: Beyan Yay, 2007.
  • İbn Manzûr. Lisânu’l-arab. Beyrut: Daru’s-Sadr, 1990.
  • İnalcık, Halil. “The Origin and Definition of the Circle of Justice (Dâire-i Adâlet)”. Selçuklu’dan Osmanlı’ya Bilim Kültür ve Sanat: Prof. Dr. Mikail Bayram’a Armağan. ed. Mustafa Demirci. Konya, Kömen Yayınları, 2003.
  • Kallek, Cengiz. “Mâverdî’nin Ahlâkî, İçtimaî, Siyasî ve İktisadî Görüşleri”. Divan Disiplinlera-rası Çalışmalar Dergisi. 14 (2004), 219-265.
  • Kaplan, Yunus. “Osmanlı’da Adâlet Mefhumunun Kökenleri”. Journal of Islamic Research. 31/1 (2020), 143-163.
  • Karaca, Osman. Mâverdî’nin Ahlâk görüşü. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Karagözoğlu, Hümeyra. “Ahlâk Düşüncesinde Siyaseti Aramak: İbn Miskeveyh’te “Adâlet” Kavramının Siyâsî Yansımaları”. Divan Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi 14/27 (2009), 93-118.
  • Machiavelli, Niccolo. Hükümdar. trc. Mehmet Özay. İstanbul, Şule Yayınları, 1999.
  • Mâverdî, Ebü’l-Hasen Alî b. Muhammed b. Habîb Basrî. A’lâmü’n-nübüvve. nşr. Muhammed el-Mu’tasım- Billâh el-Bağdâdî. Beyrut: 1407/1987).
  • Mâverdî, Ebü’l-Hasen Alî b. Muhammed b. Habîb Basrî. Ahkâmüs-sultaniyye ve’l-vilâyâtü’d-diniyye. thk. Ahmed Mübarek Bağdâdî. Kuveyt: Dâru İbn Kuteybe, 1989.
  • Mâverdî, Ebü’l-Hasen Alî b. Muhammed b. Habîb Basrî. Dürerüs’sülûk fî siyaseti’l-mülûk. trc. Abdüsselam Arı. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu, 2019.
  • Mâverdî, Ebü’l-Hasen Alî b. Muhammed b. Habîb Basrî. Nasihâtü’l-müluk. trc. Mustafa Sarıbıyık. İstanbul: Ark Yayınları, 2004.
  • Mâverdî, Ebü’l-Hasen Alî b. Muhammed b. Habîb Basrî. Teshilü’n-nazar ve ta’cilü’z-zafer fî ahlâki’l-melik ve siyaseti’l-mülk. Beyrut: Dâru’n-nahdati’l-Arabiyye, 1981.
  • Okumuş, Ejder. “Osmanlılar’da Siyasal Bir Kurum Olarak Adâlet Dairesi”. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi 3/5 (2005), 45-51.
  • Sarıbıyık, Mustafa. Mâverdî’nin Nasihatü’l-mülûk’u ve Siyasî Görüşleri. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 1996.