MİLLÎ KÜTÜPHÂNEDE KAYITLI 06 MİL YZ A 9110 NUMARALI ŞİİR MECMUASI

Şiir mecmuaları Türk edebiyat tarihine ve ürünlerine ışık tutan önemli kaynaklarımız arasındadır. Bu eserlerde birçok farklı dönemden şaire ve onların şiirlerine ulaşılabilmektedir. Bunların yanında şiir mecmualarında çeşitli dualara, ilaç tariflerine, faydalı bilgilere, farklı olaylarla ilgili tarihlere, mektuplara vb. rastlamak mümkündür. Ülkemizde bulunan yazma eser kütüphanelerinde yer alan eserler arasında şiir mecmuaları sayı olarak üst sıralarda yer almaktadır. Bugüne kadar belirli sayıda şiir mecmuası araştırmacılar tarafından gün yüzüne çıkarılmıştır. Ancak bundan daha fazlası kütüphanelerde araştırmacıları beklemektedir. Şiir mecmuaları üzerinde yapılan çalışmalar kadar bu çalışmaları bir çatı altında toplayabilmek de önemlidir. ‘‘Mecmuaların Sistematik Tasnifi Projesi (MESTAP)’’ bu doğrultuda atılmış önemli bir adımdır. Bizim çalışmamıza konu olan eser Milli Kütüphane’de 06 Yz A 9110 numarada bulunan ‘‘Mecmû’a-i Eş’âr ve Fevâ’id’’ adlı bir şiir mecmuasıdır. Çalışmamızda şiir mecmuasının MESTAP projesine göre tasnifi yer alacaktır. Böylelikle, içerisinde ağırlıklı olarak Alevi-Bektaşi geleneğinden şairleri ve ürünlerini barındıran bu şiir mecmuası gün yüzüne çıkarılıp bilim dünyasının ve araştırmacıların hizmetine sunulmuş olacaktır.

___

  • Ahmed Mehdi Baba (1910). Mehmed Alî Hilmî Dedebaba’nın Dîvânı. İstanbul: Uhuvvet Matbaası.
  • AYAN, Hüseyin (2008). Fuzūlį Leylā vü Mecnūn. İstanbul: Dergah Yayınları
  • AZAR, Birol (2005). Türabį Divānı (İnceleme-Metin). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • BAYRAM, Sibel (2006). Azbi Baba Hayatı-Eserleri-Sanatı ve Divanı (İnceleme-Tenkitli Metin). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • DEVELLİOĞLU, Ferit (2007). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. Ankara: Aydın Kitabevi Yay..
  • ERGUN, Sadeddin Nüzhet (1946). Hatâyî Dîvânı Şah İsmail Safevî Edebi Hayatı ve Nefesleri. İstanbul: Maarif Kitaphanesi Matbaası.
  • İVGİN, Hayrettin ve BOZYİĞİT Ali Esat (2016). Kalecikli Aşık Mirati. Ankara: Kültür Ajans Yayınları:11.
  • KARAVELİOĞLU, Murat Ali (2014). Şem’i Divanı (Prizrenli Şem’i)( İnceleme-Metin-Tıpkıbasım). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Koca Râgıp Paşa (H.1258). Dîvân-ı Râgıb, Toronto Üniversitesi Kütüphanesi.
  • KOCA, Turgut (1990). Bektâşî Alevî Şâirleri ve Nefesleri (13. Yüzyıldan 19. Yüzyıla Kadar). İstanbul: Maarif Kitaphanesi ve Matbaası.
  • KOCATÜRK, Vasfi Mahir (1955). Tekke Şiiri Antolojisi. Ankara: Buluş Kitabevi.
  • KÖKSAL, M. Fatih (2012). “Şiir Mecmualarının Önemi ve Mecmuaların Sistematik Tasnifi Projesi”. Eski Türk Edebiyatında Tenkit ve Teori. İstanbul: Kesit Yay..
  • KURNAZ, Cemal (2003). Halk Şiiri ve Divan Şiirinin Müşterekleri. Ankara: Bizim Büro Yay..
  • KUT, Günay (1986). “Mecmua”. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi Devirler/ İsimler/ Eserler/ Terimler. C.6, s. 170. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • NOYAN, Bedri (2000). Bütün Yönleriyle Bektâşîlik ve Alevîlik. 5 cilt. Ankara: Ardıç Yayınları.
  • ÖZMEN, İsmail (1998). Alevi-Bektaşi Şiirleri Antolojisi. 5 Cilt. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • ÖZTÜRK, Hazal Ceylan (2013). ‘‘Bektaşi Mezar Taşları Üzerine Bir İnceleme: Şemsi Baba Tekkesi Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, s. 155-193.
  • SÖYLEMEZ, İdris (2013). Seyfullah Nizamoğlu Divanı (İnceleme-Tenkitli Metin), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Şem’i (1873). Divan-ı Şem’î, İstanbul: İbrahim Efendi Matbaası.
  • TEPELİ, Yusuf (1994). Yemînî’nin Fazîletnâmesi (İnceleme-Metin-Gramatikal İndeks), Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • USLU, Recep (2014). ‘‘İlk Derlenen Nefes Antololisinin Türk Müzikolojisindeki Yeri : Derviş Ruhullah Ahmet Rıfkı’nın Bektaşi Nefesleri’’. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırmaları Dergisi, 69, s. 101-117.
  • UZUN, Mustafa (2003). “Mecmua”. TDV İslâm Ansiklopedisi. C. 29, s. 265-268.
  • ÜNVER, İsmail. (1993). ‘‘Çeviriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler’’. AÜDTCF Türkoloji Dergisi, C. XI S. 1 s. 51-90.
  • VAKTİDOLU, Adil Ali Atalay (1998). Virani Divanı ve Risalesi (Buyruğu). Ankara: Can Yayınlar. YILDIRIM, Seyfullah (2005). Hasan Cemālį Baba Hayatı, Sanatı ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.