The christia reactio towards islam i the seveth ad eighth ceturies

Bu çalısma, yedinci ve sekizinci yüzyıllarda yasamıs olan Hıristiyanların Đslamiyet’e karsı tutum ve davranıslarını incelemeyi amaç edinmistir. Bu bağlamda öncelikle Kadıköy Konsili’ne tabi olan Hıristiyanlar ile Bizans liturjisine bağlılığından dolayı ‘Melkite’liler olarak da adlandırılan Suriye ve Mısır’da yasayan Hıristiyan topluluklarının Đslamiyet’e karsı tutumları analiz edilmeye çalısılmıstır. Đkinci olarak, Nesturilerle Monofizitler’in Đslamiyet hakkındaki görüs ve tutumları ele alınmıstır. Üçüncü olarak, dönemin Hıristiyan düsünürlerinden John of Damascus’un Hz. Muhammed (s.a.v) ve Đslamiyet hakkındaki görüslerine değinilmistir. Son olarak ise söz konusu dönemlerde yasamıs olan ve Đslamiyet’e dair görüslerini beyan etmis olan ilk Hıristiyan yorumcularının düsünceleri üç temel noktada özetlenmistir.

Yedinci ve sekizinci yüzyıllarda hıristiyanların islamiyet’e karsı tutumu

This present study is regarding Christian reaction towards Islam in the seventh and eighth centuries. It has been tried to analyse the Christian community who retained their loyalty to the Council of Chalcedon and later coming to be known as Melkites because of their adherence to the Byzantine liturgy and their attitudes towards Islam. Secondly, the views of Nestorians and Monophysites about Islam have been underlined. Thirdly, it has been given some information about the john of Damascus and his attitude towards Islam and the Prophet Mohammad. In addition to these, lastly, the first Christian interpretations of Islam have been summarized in three main points.

___

  • Armour, R. S. (2002) Islam Christianity, and the West, Maryknoll, N. Y: Orbis Books.
  • Armstrong, K. (1992) Muhammad: A Biography of the Prophet, San Francisco: Harper.
  • Daniel, N. (1960) Islam and the West: The Making of an Image, Edinburg: University Press.
  • Frend, W. H. C. (1977) The Rise of the Monophysites, Cambridge University Press.
  • Goddard, H. (2000) A History of Christian-Muslim Relations, Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Grypeou, E., Swanson, M. N., Thomas, D. (2006) The Encounter of Eastern Christianity with Early Islam, Leiden; Boston: Brill.
  • Hitchins, K. (1984) “The Caucasian Albanians and the Arab Caliphate in the Seventh and Eighth Centuries.”, Bedi Kartlisa (42), 243-244.
  • Hoyland, R. G. (1997) Seeing Islam As Others Saw It-A Survey and Evaluation of Christian, Jewish and Zoroastrian Writings on Early Islam, New Jersey: The Darwin Press.
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Melkite
  • http://www.jaas.org/edocs/v11n1/Review.pdf
  • Meyendorff, J. (1964) “Byzantine Views of Islam,” in Dumbarton Oaks, no. 18 Washington: Dumbarton Oaks Center for Byzantine Studies, p. 122.
  • Moorhead, J. (1981) “The Monophysite Response to the Arab Invasions” in Byzantion (51) p. 585.
  • Rad, G. V. (1961) Genesis: a commentary, London: SCM.
  • Tolan, J. V. (1996) Medieval Christian Perceptions of Islam, Newyork and London: Garland Reference Library of the Humanities.
  • Watt, W. M. (1991) Muslim-Christian Encounters- Perceptions and Misperceptions, London and New York: Routledge
  • Watt, W. M. (1953) Muhammad at Macca, Oxford: Clarendon Press